Rovat: Hírek - események
2004. augusztus 28., szombat 16:12
Köldökzsinór az anyaországhoz - Határon túli pedagógusok továbbképzése a Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Karon
Tizennégy éve ad otthont a soproni Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar, az a határon túli pedagógusok továbbképzésének
Ismeretszerzés, lelki töltődés ,,Egy szent célom volt: nemesen, emberségesen gondolkodó, művelt magyarokká nevelni titeket" - a névadó, Benedek Elek gondolatához híven tizennégy éve ad otthont a Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar, az egykori óvóképző a határon túli pedagógusok továbbképzésének Sopronban. A kezdetekben, az akkori lehetőségekhez képest – messze az igények alatt – átlagosan 30 tanár vehetett részt a képzésekben, mára már a kedvezménytörvénynek köszönhetően, a magyarországi továbbképzési lehetőségek kibővülésével Sopronban 120, pályázat útján jelentkező pedagógus vehetett részt az augusztus 23 és 27 között rendezett akkreditált továbbképzésen. A gazdag és színes témakörök között szerepelt az anyaság és a nőiség problémái a pszichoanalízisben és a modern szépirodalomban, a könyv, mint terápia, a sokrétű mozgásgyakorlás lehetőségei, a Freinet-pedagógia, a környezetkultúra, a zene és a mozgás kapcsolata, a kárpát-medencei nemzettudat, a játéknak a nevelésben való szerepét és helyét is megvilágító játékkiállítás, és természetesen a hagyományoknak megfelelően, városnézés, kirándulás a környéken, zenés, irodalmi előadás. A résztvevők Nagycenkre, a Széchenyi Emlékmúzemba is ellátogattak. - A magyarországi képzés egyik hozadéka az, hogy itt a Kárpát-medence
valamennyi régiójának pedagógusai találkoznak, ezáltal egy olyan kohéziós
műhely alakul ki, amelyben lehetővé válik a tapasztalatok kölcsönös cseréje.
A szakterületek legújabb eredményeivel is itt találkozhatnak a pedagógusok
– az új módszerekkel, a szakirodalommal, a pedagógiai elvárásokkal és megoldásokkal
– amelyek nélkülözhetetlenek a mindennapi munkájuk során.
Azok a továbbképzésben résztvevők, akik magyarigazolvánnyal és pedagógus
igazolvánnyal rendelkeznek, jelentős kedvezményekben részesülnek.
Tóth Mariann egyetemi főtanácsos hosszú évek óta szervezi a határon
túli pedagógusok továbbképzését. Az elsőt 1991 nyarán tartották; a cél
egyrészt a legkorszerűbb kutatási eredmények közvetítése, másrészt oktatószemlélettel
szemben a nevelőközpontúság szemléletének kialakítása volt.
A kezdetekkor az óvodapedagógusoknak szánt képzés fokozaton bővült az
általános iskolai majd középiskolai tanároknak szánt szakmai programmal.
,,Sajnos, fogyunk..." A helyszínen természetesen néhány határon túli résztvevő véleményét is megkérdeztük. Székely Tivadar Erdélyből Medgyesről érkezett. Elmondta: matematikatanárként
mind szakmailag, mind az emberi kapcsolatok szempontjából sokat kapott
a továbbképzésen. Az előadások felfrissítik a tanultakat, és új információkat
is adnak. Erdélyben nem folyik a klasszikus értelemben vett tanárképzés, ők
,,szakot" tanulnak, azaz a matematikatanárokat matematikusoknak képzik
ki, ezért a gyermeknevelés, a pedagógia, a pszichológia rendkívül hasznos
az Erdélyből érkezetteknek Medgyesen óvodától a líceumig minden szinten folyik
magyar nyelvű oktatás.
Mancfeld Ottília Zentáról érkezett.
Az óvodapedagógus nagyon sok információval gazdagodott. A Freinet-pedagógia módszerét ő maga is szeretné alkalmazni. Zentán a lakosság 80 százaléka magyar, jól képzett pedagógusokban sincs hiány, akik – mint mondja – a gyermekközpontúságot tartják a legfontosabbnak. Az elvándorlás miatt, viszont egyre kevesebb a gyerek, fogynak a csoportok és a pedagógusok így munka nélkül maradtak. A munkalehetőség hiánya a legnagyobb gond a térségben. Varga Árpád Bákfarkasdról, a Komáromtól északra fekvő, háromezres lélekszámú településről érkezett. Angolt és testnevelést tanít a felső tagozaton. Az előadásokon hallottakon kívül fontosnak tartja, hogy találkozott a határon túli kollégáival, akitől első kézből tájékozódhatott arról, hogy mely magyarlakta területen milyen gondokkal küszködnek. Például Kárpátalján az iskolán lenghet a magyar zászló, ami Szlovákiában elképzelhetetlen. Viszont Erdélyben minden reggel el kell énekelni a román himnuszt. Ezek lehet, hogy nem tűnnek lényeges kérdéseknek, de mégiscsak befolyásolják a nevelést - mondja a tanár, aki már több, mint 14 éve van a pályán, és tapasztalata szerint a Pedagógusszövetség munkájának is köszönhetően egyre egységesebbé válnak a továbbképzések, amelyek lehetőségként mindenki számára adottak, ,,a pedagóguson múlik az, hogy miként él a lehetőségekkel." Mint minden környező államban, az asszimiláció Szlovákiában is elkerülhetetlennek tűnik, de a tanároknak erőt ad a felismerés: mindenek ellenére érdemes tanítani, amihez az anyaország segítsége nélkülözhetetlen. 1986-hoz képest felére csökkent a magyar iskolába járók száma. ,,Ezt kellene nekünk megállítani, ezen dolgozik minden magyar pedagógus – mondja a tanár, aki szerint az anyaországból érkező támogatás ebben a harcban ösztönző erő lehet, abban, hogy a magyar családok magyar iskolába adják gyermekeiket. Ködöböc Lajos Kárpátaljáról a beregszászi járásból, Hetyenről, egy magyar
tannyelvű iskolából érkezett. Másodszor vesz részt a Sopronban tartott
továbbképzésben. Olyan gazdag program várja itt a pedagógusokat, amelyből
mindenki tanulhat, gyarapodhat - véli. A természetvédelem, családnevelés,
személyiségfejlesztés, a nemzettudat mind fontos.
Ködöböc Lajos boldogan újságolja, hogy megnyílt a beregszászi főiskola, ahol immár a Kölcsey Akadémián is szerveznek tanfolyamokat. Ő maga színmagyar településen tanítja a magyar nyelvet és a történelmet. Neki a legtöbb gondot az okozza, hogy a szemléltető eszközök ukrán nyelvűek. Például egy virág felépítésének az elmagyarázásánál ez bizony nehézséget jelent. Ezért konkrétan is megkérte a Határon Túli Magyarok Hivatalát, hogy a kárpátaljaiaknak ezen a gondján segítsen. A beregszászi magyar tanárképző főiskolába biológiai szemléltető eszközök kellenének, és a Kárpátaljára átjáró magyar biológusok is hiányoznak. A tanár arról is beszámolt, hogy a magyarországi tankönyveket is használják, annak ellenére, hogy a tantervük nem egyezik meg a magyarral. Hetyén jelenleg 20 eladó ház van, mert onnan is költöznek a magyarok. ,,Az elvándorlás nagy érvágás, kevesebb a gyerek, és elfogyunk." - mondja Ködöböc Lajos, aki szerint a határon túli magyarok közül is a kárpátaljaiakkal foglalkozik a legkevesebb az anyaország, pedig ők vannak a legnehezebb helyzetben, és már a legkevesebben is. Zoric Göngyvér Horvátország fővárosából Zágrábból, az egyetlen kétnyelvű
horvátországi óvodából érkezett, ahol a magyar kisebbség gyerekeit nevelik.
Nagyon különleges a kb. 2000-3000 zágrábi magyar helyzete, akik között
vannak ott munkát végző anyaországiak, vagy máshonnan érkezett
magyarok is.
A horvát óvoda nemzetiségi csoportjában a fő kérdés, hogy a magyar nyelvet
megszerettessék, elfogadtassák és ápolják - mondja az óvodapedagógus. Ez
fontos a vegyes házasságban született gyermekeknek, akik közül sokan nem
is ismerik a nyelvet, és van olyan gyerek, aki nem akarja megtanulni, mert
a magyar nehéz, nem annyira népszerű, mint a német, vagy az angol. Ezért
elsődleges cél a nyelv elfogadtatása. Zoric Gyöngyvér elmondta: ők az óvodában
nem tanítják a nyelvet, hanem azokkal , akik beszélik, ápolják, bővítik
a szókincsüket, a többieknek pedig próbálják ,,hozzászoktatni a fülét".
Úgy fogalmaz: ,,Ők a köldökzsinórt jelentik Magyarországhoz."
Minden országban van valami különleges, de ezek ellenére minden országban a gyerek az gyerek és az oktatás nevelésben mindenhol van valami olyan közös alap, ami hasonló, hiszen a pedagógus mindenütt kinyitja a világot. A soproni továbbképzésen olyan információkat kapnak, amelyeket örömmel és szívesen adnak tovább, hasznosítanak a maguk helyén. Magyarul. T.É.
|