Rovat: Mi1más
1999. április 09., péntek 00:00
A kérdés már csupán annyi, hogy miért akarja mindeki ezt a műfajt halottnak tekinteni, központilag nem akkreditálni, tömegesen nem látogatni, egy legyintéssel valamint egy hangos áhhhal elintézni. Hommage a Meredith Monk
"A mozdulattanulás minden tanulás alapja. A kimunkált értelem méltó párja csak a kimunkált mozdulat lehet. Ami él az mozdul is, életünk minden pillanatában valamilyen mozdulattartományban vagyunk." Orkesztika. Ez elég jól hangzik, este színházba
menni,
nincs is jobb, még egy kevés szieszta,
aztán
talán egy sör az Erzsébet kertben, valakivel,
esetleg
akár egyedül is, ilyen észbontó tavaszban mi
mást lehetne kezdeni egy csütörtök
délutánnal.
Semmi rohanás, csak nyugodtan, kisimúlt
arcvonásokkal,
könnyed derűvel az arcon. De előtte egy kis
alvás.
A kérdés csupán annyi, hogy
miért
akarja mindeki ezt a műfalyt halottnak tekinteni,
központilag
nem akkreditálni. Tömegesen nem látogatni, egy
legyintéssel
valamint egy hangos áhhhal elintézni.
Miért
kellett már egyszer úgyis eltemetni, még anno a
negyvenes
években, amikor rendszerellenes polgári
dekadenciának
minősítették, és lemosták a
kultúra
talajáról. Miért nem jövünk már
rá,
hogy a költészet nem merül ki
Petőfinél,
a festészet a
naplementés-gémeskutas-pusztás-balatoni
viharos képeknél, a színház a Bánk
Bánnál.
Mág csak azt sem mondhatom, hogy a tradícionális
színháznál; ez a műfaj is otthon van hazánkban, 1912 óta,
aki nem hiszi járjon utána. Voltak már
monumentális
megmozdulásai, mint a harmicas évek második
felében,
amikor ezer embert
állítottak
színpadra. Csak úgy.
|