Valóban ilyen? - World Press Photo 2004
Valóban ilyen?
World Press Photo 2004
Libéria, Afganisztán, Csecsenföld, Irak. Nemcsak a területükön folyó
polgár-, illetve „civilizáló” háború köti össze őket, hanem a World Press
2004 vándorkiállításon nekik szánt főszerep is. A cyberpress tudósítója
kritikus, pacifista attitűddel, a sajtófotósok szemüvegén keresztül nézte
végig mi történt a világon „valójában” tavaly.
|
Iraki férfi vigasztalja fiát An Najaf-ban, a hadifoglyok
gyűjtőtáborában
Jean-Marc Bouju, Franciaország, The Associated Press
An Najaf, Irak, 2003. március 31.
A World Press Foto 2003 fődíja
|
A Néprajzi Múzeum már jól megszokott aulájában – ahonnan egyszer, merészségből
a Nemzeti Múzeum épületébe költöztetett – kiállított képek témájukban első
pillantásra semmiben sem különböznek a tavaly, valamint a tavalyelőtt bemutatott
sajtófotóktól. Halál, csonkolás, tömegsír, valamint a jólétbe már belehülyült
ausztrál átlagpolgárok fétis szokásai – ezekkel a kifejezésekkel sommázhatóak
a díjazott sajtóművek.
Indításnak rögtön egy rövid infótáblába ütközve megtudjuk, a 47. World
Press Photo versenyre 124 országból 4 176 fotóriporter küldött pályaképeket.
Ezekből választotta ki a független, ám egységes ízlésvilággal megáldott
zsűri a díjazottakat, akiknek műveinek 80,7 %-a digitális technikával készült.
A rövid két nyelven megírt fejtágító után az elmúlást békés intrónak
megtéve, haldoklók utolsó napjaikban készült képeit tekintheti meg a nagyérdemű,
mellette annak, a halál beállta után készült párjával.
Folytatva az időutazást a Vietnámban egykor az USA támogatását élvező,
majd az északi győzelem után a dzsungelbe szorulva gerillaharcba kezdő
hmongok életét bemutató, sokszor szívbemarkoló sorozattal ismerkedhetünk.
Nem kell kommentálni mit is érez a magunkfajta városi, európai polgár,
ha szembesül a korábbi szövetségestől elhagyatott, fakérget rágcsáló harcos,
valamint az éhségtől legyöngült gyermek, vagy éppen a fotóriporterhez segítségért
sírva könyörgő vietnámi kormányerők által körülzárt gerillákat bemutató
fotográfiákkal.
Továbbhaladva sem javul a kép. Az Államokat, valamint az alkotmányát
egykoron lemásoló, jó ideig mintaköztársaságként számon tartott Libériában
kirobbant véres polgárháborúba csöppenünk. Vérzőfejű, üveges tekintetű
kislányával rohanó anya, fedezéket kereső, a lábuk előtt vérben fekvő polgártársukat
kerülgető civilek, valamint egy pontos, páncélököllel leadott lövésnek
táncolva örülő kormánypárti félkatona. Ez volt Libéria 2003-ban.
Innen a sok halál láttán megrettent rendezőknek köszönhetően egy már
vidámabb világba, az ikrekébe látogatunk. Csupa egyforma, mégis különböző
testvérpárok, akiknek születési idejéről is megemlékezik a bilingvis képaláírás.
Kevésbé békés témába botlunk, ha egyet odébb lépünk. A fétisnek hódoló,
jólétben tengődő ausztrál átlagpolgárok otthonaiba látogathatunk, belepillantva
különös hobbijuk lényegi mozzanataiba. A sorozatban, mégis abból kilógva
nem kerülheti el a figyelmünk, a Mc Size Me című elrettentő erejű film
alátámasztásának is beillő 14 éves, 118 kilós amerikai fiú, lélegeztetőgéppel
terhelt pihenését megörökítő kép, amelyhez feltétlenül szükséges elolvasni
a magyarázatot.
E rövid kitérő után vissza az élet sötét oldalára: nigériai megwoodoozott
prostituáltak európai munkahelyeibe, és életvitelébe kapunk rövid, ám annál
hatásosabb bepillantást.
Továbbsorolva egy kevés Irakkal, illetve a helyiek háború okozta szenvedéseivel,
valamint Szaddam Husszein diktatúrája alatt meggyilkoltak tömegsírjainak
feltárásával, és a hozzátartozók fájdalmával foglalkozik a kiállítás. Rövid
csecsenföldi bemutatót is kapunk, majd Afganisztán, és a beköszönő liberális
demokrácia, illetve a tradicionális kultúra összecsapásának áldozataként
aposztrofál, önmagát felgyújtó 15 éves asszony megégett testével sokkol
a World Press. A humánum nem vész el, fellelhető egy fiatal rákos lány
életét, majd hosszas szenvedés után halálát bemutató sorozatban. Némi bikaviadal,
és sport is akad, ám a látogatók gyorsan surrannak tovább. Nem hozza lázba
őket az egykoron az Algír seregben szolgáló, majd egy sebesülés következtében
deréktól lefelé lebénult, ennek ellenére testépítő-súlyemelővé avanzsált
jóképű férfi akaratereje. A békés témák közül egy mégis megfog mindenkit.
A téma tárgya a szappanoperába illő élettel büszkélkedhető, nem véletlenül
a Nezareth névre hallgató, 9 éves perui kisember „portrésorozata”. A bibliai
eredetű név egy szegény család kisfiát takarja, akinek eleinte édesapja,
majd lassan peruiak tömkelege tulajdonított csodatevő tulajdonságot, amiből
nagyon jól megél. A záró téma sem lehet más, mint híres emberek portréi.
A közkedvelt Collina bíró, vagy az arab világban az ördög és hű fegyverhordójának
titulált Georg W. Bush, valamint Tony Blair ritka, tanácsadóktól mentes
portréjában gyönyörködhetünk, és elgondolkodhatunk, hogy változott-e a
világ valamit is az elmúlt egy év alatt.
StD
Budapest, 2004. október 23.
|