Rovat: Hírek - események
2004. november 01., hétfő 20:54
A GySEV Rt., a Győr-Sopron-Ebenfurti vasút fennállásának 125. évfordulóját ünnepelték
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút alapítására Erlanger Viktor báró kért és kapott engedélyt 1872-ben. Kérelmét azzal indokolta, hogy a vasút célja – a magyarországi gabona egyik legelső rakhelyét – Győrt a forgalmi akadályt előidéző Bécs mellőzésével, a legrövidebb úton nyugattal összekötni. A vasútvonalat 1879-ben adták át, és eredeti koncessziója 90 évre szólt. A cég az 1872. Évi XXVII. Törvénnyel nyújtott engedélyokirat alapján 132 éve működő társaság. Az akkor még Osztrák-Magyar Monarchia területén fekvő vasút történelmének legnehezebb időszakát az I. világháború után élte át, mivel vonalait az új államhatárok – Ausztria és Magyarország között – szabályosan kettévágták. A trianoni, illetve St. German-i békeszerződés egyedülálló módon, külön paragrafusban kötelezte a két ország közlekedési kormányzatát a vasút egységes üzemvitelének fenntartására. Az osztrák állam az 1923. Évi hirdetményével a GySEV Rt. engedélyokiratába belépett, és ezzel a GySEV Rt. osztrák felségterületen lévő vonalrészeire, mint osztrák magánvasútra, önálló engedélyokiratot bocsátott ki. Ez az állapot azóta sem változott, azaz a budapesti székhelyű, egységes társaság, mely két ország területén két – tulajdoni, gazdálkodási és elszámolási rendszere szempontjából – önálló, az adott ország előírásai szerint üzemelő vállalkozást tart fenn. Ennek köszönhetően él és dolgozik a részvénytársaság azóta is, az időközben kétszer – legutóbb 2007-ig – meghosszabított koncesszió birtokában. A GySEV Rt. fő tevékenysége a vasúti személy- és áruszállítás lebonyolítása Győr és Ebenfurt állomás között, valamint az 1897-ben koncessziót kapott és üzemkezelési szerződésben rögzítetten a GySEV Rt. által üzemeltetett Fertővidéki Helyiérdekű Részvénytársaság (FHÉV Rt.) vonalán Fertőszentmiklós és Nezsider (Neusiedl am See) állomás között. (Éves jelentés; GySEV Rt.) A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. teljes vonalhosszán 1879. október 28-án indult meg a forgalom. A vasúttársaság a 125 éves jubileum alkalmából ünnepséget rendezett Sopronban a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban. Ünnepi beszédek
Az eseménysorozaton ünnepi ülést tartottak, kiállításon mutatták be
a GySEV történetét, és relikviáit és a 125 éves a GySEV filmbemutatóra
is sor került.
,,Nem kétséges, hogy a Győr-Sopron-Ebenfurth Vasút Rt. a 21. században
is virágzóan működő vasút lesz. A korszerű és vontatott járművek valamint
a biztonságos pálya, jól képzett személyzet, a vevőorientált szolgáltatások
egyaránt elengedhetetlenek az európai unióban szabaddá vált vasúti pályákon."
- jelentette ki Szabó András elnök, aki hozzátette:
Szintén a 2004-es év feladata a közszolgáltatási (személyszállítás) támogatási szerződés aláírása, amelyhez a november 12-i közgyűlés jóváhagyása szükséges. Az infrastruktúra működtetésével kapcsolatos támogatási szerződésről még folynak a tárgyalások a gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, illetve a Pénzügyminisztériummal. A kombinált fuvarozásra vonatkozó támogatási szerződés megkötése a magyar kormánnyal előkészítés alatt van. A szerződések által megszerezhető források – a vesztességek csökkentésén túl – fejlesztési lehetőséget is kell hogy biztosítsanak a vasútvállalat számára - jelentette ki az elnök. A GySEV a személyszállítási szolgáltatás színvonalát is javítani kívánja, ezért a 2003-ban megvásárolt 10 személykocsi mellé további 15 kocsi beszerzését tervezi. További 3 kétáramrendszerű motorvonat megrendeléséről is dönt a cég a jövőben. Az áruszállítás terén a 2003. évhez hasonló növekedési ütemet ért el a GySEV. A szerkezében azonban változás történt: egyrészt az EU-csatlakozás, másrészt az ,,ÖKO-Pont rendszer megszüntetésének hatására a ROLA forgalom a töredékére esett vissza. Ennek egyensúlyozásaként ugyanakkor a kíséretlen kombinált fuvarozásban több mint 10 százalékos növekedést ért el a vállalat. A GYSEV a hagyományos árufuvarozásban a GDP arányos növekedésére számít. Az esemény alkalmával tartott sajtótájékoztatón elhangzott: az EU-csatlakozás hatására Sopron regionális központtá válik. Ehhez járul hozzá a 3000 négyzetméteres, tovább bővíthető raktár megépítése, amely a jövő év végére fejeződik be. Ezzel a GySEV a vámügynöki tevékenység csökkenéséből adódó bevételkiesést szeretné ellensúlyozni. A tőkeemeléssel kapcsolatosan elhangzott: A tulajdonosok – a jövőbeni vállalati célokat támogatandó – összességében 1,8 milliárd forint értékű tőkeemelést szavaztak meg a legutóbbi közgyűlésen, amelyet több lépcsőben szándékoznak végrehajtani: 2004-ben az osztrák állam 600 millió forint, a Speditionsholding AG. 72 millió forint értékben emelt tőkét a vállalatban; még ebben az évben a Speditionsholding megvásárolja a GySEV Rt. saját részvényeit (1.4 %) és 28 millió forint tőkeemelést hajt végre a november 12-i közgyűlési határozat után. A magyar állam 2005, 2006, 2007 években évente 300 millió forint, 2008-ban pedig 200 millió forint összegű tőkeemelést hajt végre. A kormány költségvetési tervezetében már elkülönítve szerepel a jövő évi 300 millió forintos tőkeemelés. Térségi szerepvállalás A személyszállítás áruszállítás szétválasztása számvitelileg már rég megtörtént, ami a szervezeti szétválasztást illeti azt a novemberi közgyűlés fogja jóváhagyni. Az hogy Sopronba került a cég székhelye, tovább erősíti azt a gondolatot, hogy a GySEV rt. egy regionális vasút, amelynek a székhelye ott van ahol működik. A gondolat összekapcsolható egy sor költségkímélő intézkedéssel is, közöttük a budapesti volt székhelyen végrehajtott létszámcsökkentéssel, párhuzamos tevékenységek megszüntetésével - válaszolta Szabó András elnök újságírói kérdésre. Hozzátette: A soproni székhely a térségnek jelentőséget ad, ez a vasútnak a térségi szerepvállalását is szolgálja. Vasút a föld alá? Szabó András a GySEV elnökének a sajtótájékoztatón a Kisalföld feltette
azt a kérdést is, hogy milyen lehetőséget lát annak az ötletnek a megvalósítására,
hogy a GySEV-vonal Sopronban a föld alá kerüljön.
T.É.
|