Előbb-utóbb minden szervezet szolgáltatóvá válhat
Skálázható, tartalékolt, biztonságos informatikai szolgáltatás
Előbb-utóbb minden szervezet szolgáltatóvá válhat
"Nézd meg a 'Sztaki'-ban!" - ezt mondjuk egymásnak, ha valamilyen angol szó nem jut eszünkbe; ám ilyenkor a Sztaki nem
egyértelműen a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és
Automatizálási Kutatóintézetét jelenti korántsem, hanem egy őáltaluk nyújtott (a szervezet egésze
tevékenységéhez mérten 'kicsinyke') szolgáltatást a weben, az
angol-magyar, magyar-angol online szótárt.
A SZTAKI azonban igazán nem ennyi, nem ez - hanem széles spektrumot átfogó, kitűnő tudományos intézmény. A HUMANsoft pedig az ország egyik kiemelkedő, 100% magyar tulajdonban lévő,
teljeskörű informatikai megoldásokat szállító informatikai vállalata.
Hogy ők hogy kerültek együtt a cikkbe? Egyáltalán nem véletlenül. A Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és
Automatizálási Kutatóintézete és a HUMANsoft a mai napon közös sajtótájékoztató keretében számoltak be az összefogásuk
eredményeképpen a közelmúltban elkészült megoldásról, amelyet főleg a kis- és középvállalatoknak kínálnak, s amely a
hagyományos intézményi szolgáltatások terén is (önkormányzat, TB satöbbi) nyújt kiváló spam- és vírusvédelmet, valamint
web-szolgáltatást.
A Linux "cluster" alapú szerverfarm közös tartalékolt (SAN) háttértár-megoldást használ, erre épít fel egy nagy
megbízhatóságú, tartalékolt, skálázható és költséghatékony szolgáltatói platformot. A rendszerkialakítást, az azt megelőző
felmérést, beüzemelést, továbbá a support és egyéb támogatási tevékenységet az MTA SZTAKI ITAK (Internet Technológiák és Alkalmazások) osztálya és a
HUMANsoft szakemberei az egyeztetett feltételek mellett végzik. Egy átlagos méretű kis-, illetve középvállalatnál a beruházás
összege akár bruttó 10 millió forinttól is indulhat.
Egy céghez a bejövő levelek hatalmas százaléka spam, kisebb számban jönnek vírusos levelek, valamint az olyan spamek,
amelyek vírusosak is. A kidolgozott védelem a spamszűrés biztosításával az utóbbiak alól már eleve kihúzta a talajt, s maradt
a vírusok figyelése, irtása. Mikor lenne elégedettségre okot adó az internetforgalom általános menete? Tétényi István,
az ITAK vezetője az autóversenyeket hozta fel példának. Egy boxban 7 másodperc alatt lecserélik a meghibásodott kereket. Hát,
ez lenne a jó helyzet... Ma még sajnos ez a gyorsaság nem valósítható meg, de az, hogy összetett, optimalizált, jól
szervezett és felépített megoldásokkal egy cég információforgalmának, adatforgalmának zökkenőmentességét biztosítani
lehessen: az igen. Az megvalósítható. Ráadásul a cég meglévő gépeinek megtartása mellett! Nem kell tehát naagy felfordulásra,
ezzel egyetemben naagy költségekre gondolni. A szakértelmen, a cég-igény-specifikus megoldásokon van a hangsúly.
Összefoglalhatom kissé honleányosan? A magyar elme itt a kulcs leginkább. Őszintén megmondom: örömmel hallottam az intézet,
illetve a cég vezetőinek, szakembereinek rövid, lényegretörő előadásait. A japánok jutottak eszembe: Mindent pontosan,
mindent tökéletesebben. Csak itt hozzáadódik még két nagyon fontos szempont: biztonságosan, szünetmentesen!
Itt jutottunk vissza a címben lejegyzett mondathoz, mely elhangzott ma. Előbb-utóbb minden szervezet szolgáltatóvá válhat
- alapfeltétel, hogy a szolgáltatást megbízhatóan, azaz: biztonságosan és folyamatosan nyújtsa.
Sebők Lili
|