CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2005. február 24., csütörtök 21:12


Vita egy közvéleménykutatás körül

Vita egy közvéleménykutatás körül
Általa megtévesztő adatok közzétételét sérelmezi a Corvinus Rádió - A Sopron Rádió szerint az adatok valósak

,,A soproni rádiópiacon általuk tapasztalt tisztességtelen piaci magatartás kapcsán” hívta össze a média munkatársait. a Corvinus Rádió sajtótájékoztatóra február 22-én.
Kuslics Balázs szerkesztő és Nász Péter kereskedelmi igazgató kifejtette: A sajtótájékoztató apropóját az adta, hogy az elmúlt hét végén a Rádió Sopron-Sopron Rádió – a sajtótájékoztatót tartók szerint – ,,a lakosságot megtévesztő, közvélemény-kutatási adatokat jelentetett meg.”
A hirdetés egyik soproni hirdetési újságban jelent meg, ugyanakkor az állítólagos felmérést – a Corvinus Rádió információi szerint – az említett rádió február 17-én több helyi vállalkozásnak is megküldte.
A sajtótájékoztatót tartók nehezményezték, hogy a hirdetésben megjelenített diagramm összevont eredményben jelöli a Rádió Sopron, a Sopron Rádió és az Ikva Rádióra vonatkozó adatokat, miközben – úgy tudják – a kutatás kérdései egyenként célozták a műsorszolgáltatókat.

Kuslics Balázs arra is felhívta a figyelmet, hogy ,,az Ikva Rádió 2004 nyara óta nem létezik."

Kuslics Balázs és Nász Péter a sajtótájékoztatón

A Corvinus Rádió szerint: ,,További megtévesztés történt, amikor a felmérést végző GFK-Hungária hivatalosan február 21-én közreadott adatait ismeretlen helyről beszerezve forrásként a kutató partnerét, a Szonda Ipsost jelöli meg, amely adatok egyáltalán nem szerepelnek a hiteles felmérésben."

A Corvinus Rádió elutasítja a közeljövőben lejáró engedéllyel működő Rádió Sopron illetve Sopron Rádió tisztességtelen magatartását, amely szerintük a hallgatóknak és a rádiópiac hirdetőinek a megtévesztésére irányult- , erkölcsi és anyagi veszteséget okozott a Corvinus Rádiónak, ezért a közműsorszolgáltató megteszi azokat a jogi lépéseket, amelyeket a hallgatók elvárnak tőle, jogi lépéseket fontolgatnak.

Nász Péter kifejtette: Nem a felmérés eredményeit, vagy a rangsorolást kifogásolják, holott a két összehasonlított rádiónak más-más a célközönsége, tehát ebben az értelemben a hallgatottságuk összehasonlítása is értelmetlen.

A Corvinus Rádió azt tartja etikátlannak, hogy – valaki megbízásából – olyan közvéleménykutatási adat látott napvilágot, amelyet a kutatást végző cégek hivatalosan nem küldtek ki a rádióknak.
,,Furcsáljuk továbbá, hogy a 94,1 Mhz-es frekvencián három rádiót mértek (Sopron Rádió, Rádió Sopron, Ikva rádió), holott a valóságban azon csak 2 rádió létezik." - jelentette ki Kuslics Balázs.

A szerkesztő-műsorvezető utalt arra, hogy a soproni médiumok között mindig működött ,,egy etikai minimum", abban az értelemben is, hogy annak munkatársai egymást segítették, és általában kollegiális összetartás jellemezte a munkájukat, ezért a jövőben is jó lenne ha a soproni újságírók szakmai hitelüket egymás előtt megőriznék.
A GFK Hungária és a Szonda Ipsos felmérésének hivatalos eredményének részleteit a Corvinus Rádió saját honlapján közzé teszi.
*
- Sajnálom, hogy a Corvinus Rádió munkatársai így reagáltak a közzétett adatokra, hiszen azok valósak A soproni újságírók összetartását szorgalmazzák, amelyet a Sopron Rádió is támogat. - reagált a Corvinus Rádió sajtótájékoztatóján elhangzottakra Rózsás József, a Sopron Rádió vezetője.
Hozzátette: Ennek jegyében járt el például többi helyi médium is, amely etikusan, mindkét fél álláspontjának helyet adott. Ezzel szemben a Corvinus Rádió az általuk kifogásolt témában nem keresett meg minket, nem próbált velünk kommunikálni, hanem minket mellőzve tartott sajtótájékoztatót. Ez is egy lehetséges eljárásmód, ám az általuk említett kollegiális összetartást semmiképpen sem jellemzi.

A rendszerváltás óta a közvélemény-kutató cégek munkájukkal, felméréseikkel a piacorientált gazdaság egyik jelzőrendszerévé váltak. A Corvinus Rádió kritikája az egyik nemzetközileg is elismert céget, a Szonda Ipsost (teljes nevén GFK Hungária- Szonda Ipsos) érinti, amely a felmérést végezte. Megjegyzem, mi a Szonda Ipsos munkatársaival álltunk napi kapcsolatban, és mint azt Perjés Tamás médiakutatási igazgatóhelyettes a Kisalföldnek is elmondta, még januárban megrendeltük a kutatási adatokat. Irodánk azt a múlt héten meg is kapta, így születhetett meg a szóban forgó hirdetés.

Azt gondolom, jó hírünket rontja az, aki megtévesztésről beszél, amikor a hivatalos eredmény közzétételéről van szó azzal a céllal, hogy a hallgatók és ügyfeleink is képet alkothassanak a 94.1MHz-en sugárzott program negyedéves eredményeiről.

Köztudott, hogy a rádiós piacot negyedévente mérik fel a kutatók, az előző időszakban a hallgatók Ikva, Sopron, Rádió Sopron nevű programokat hallhattak a frekvenciánkon. Tájékozatlanságról árulkodik az a kijelentés, miszerint az Ikva Rádió nyár óta nem létezik.

Az összehasonlításról: Egy kereskedelmi és egy közszolgálati médium hallgatottságának vagy nézettségének összehasonlítása természetes dolog, jelzésértékű mind a piac, mind a potenciális nézők, hallgatók számára. A hirdetésben az összes elérhető rádió szerepelt, nemcsak a Corvinus.

A grafikont a hiteles adatok alapján készítettük színesben, melyről bárki meggyőződhet a www.sopronradio.com honlapon. A felmérés részleteivel kapcsolatban az intézetek kompetensek, a többit pedig döntsék el a hallgatók - nyilatkozta Rózsás József a cyberpressnek.
(cyberpress)
Fotó: Sopron TV