CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: EU

2005. március 10., csütörtök 22:59


Magyarországi Régiók Hete - Brüsszel, 2005. március 14-18.

Magyarországi Régiók Hete
Brüsszel, 2005. március 14-18.

Először mutatkoznak be közösen Brüsszelben a magyarországi régiók.

West Pannon Eurégió, Nyugat-Dunántúl és Burgenland közösen tavaly márciusában nagy sikert aratott rendezvény keretében már jól szerepelt a brüsszeli szakmai közönség előtt. A most következő, március idusán szerveződő, a Magyarországi Régiók Hete című rendezvény célja, hogy „Európa fővárosában” egy kiállítássorozat keretében közösen mutassák be a hazai régiók és megyei jogú városok legfontosabb eredményeiket, illetve a közeljövő fejlesztési elképzeléseit.

A Nyugat-dunántúli régió célja a megjelenéssel az, hogy mind hazai partnerek (régiók, városok, megjelenő vendégek), mind pedig a brüsszeli politikusok, szakemberek,döntéshozók figyelmét felhívja a régió legfontosabb fejlesztési igényeinek szükségességére és bemutassa az eddig is kiemelt projektként kezelt észak-déli közlekedési tengely fontosságát. Kiss Bódog Zoltán, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács társelnöke és a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség munkatársai vesznek részt a rendezvénysorozaton.

Kiss Bódog Zoltán az észak-déli közlekedési tengellyel kapcsolatos fejlesztési terveket mutatja be előadásában, valamint a régió rendelkezésére bocsátott kiállítóstandon is ezzel kapcsolatos plakát és kiadványok kapnak helyet, a turisztikai jellegű és a bemutatkozást célzó kiadványok mellett. Erre az alkalomra készül el az a kiadvány, melynek címe egybevág a kiállítás mottójával: "A harmadik évezred Borostyánkő útja".

Kiss Bódog Zoltán szakmai megbeszélést folytat majd Kazatsay Zoltánnal, az Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság főigazgató-helyettesével, akivel a Nyugat-dunántúli régió közlekedés-fejlesztési lehetőségeiről tárgyalnak, különös tekintettel az észak-déli tengely régiós kulcsprojekt megvalósítására. Az Észak-Déli tengely megépítése az egész régió közös érdeke. Ezen túlmenően, a régió határain túlmutatóan 3 régió Nyugat-Dunántúl, Dél-Dunántúl és Dél-Alföld vezetői 2004. október 28-án Szekszárdon közös megállapodást írtak alá arról, hogy ezen fejlesztés megvalósulásáért közösen lobbiznak.

A Nyugat-dunántúli régió gazdaságának alapvető érdeke a hazai és nemzetközi közlekedési hálózatokhoz való szerves kapcsolódás. Ennek jelenleg legfontosabb eszköze a régió belső kohézióját is erősítő észak – déli irányú közúti és vasúti tengely kialakítása, ami messze túlmutat a régió érdekein. Általa létrejöhet a Baltikum és az Adria medencéjét összekötő észak – déli európai folyosó: a harmadik évezred Borostyánkő útja.

Érvek az útfejlesztés haladéktalan elkezdése mellett:
• A 2004. május 1-i Európai Uniós bővítéssel tapasztalható forgalmi átrendeződés és a forgalom folyamatos növekedése: az elszállítandó áruk mennyisége a térségben a következő 20 évben a hétszeresére fog növekedni.
• A magyar határforgalom 60%-át adó Nyugat-Dunántúl európai közlekedési kapcsolatainak, elérhetőségének jelentős javítása előfeltétel egész Közép-Európa gazdasági dinamizmusának megtartásához. Cél a fenntartható közlekedési, logisztikai, tömegközlekedési modell megvalósítása.
• Szakértői becslések alapján az út kiépítésével a rendkívül magas baleseti arány az 1/8-ra csökkenne!
• Az észak-déli tengely teljes nyugat-dunántúli kiépítése esetén legalább 40%-kal, 1,5 órával csökkenne a Győr-Nagykanizsa útszakasz hossza. Magyarország 10 legnagyobb városa közül már csak Szombathely és Pécs nem érhető el gyorsforgalmi úton!

Vasúti fejlesztések

A közlekedésfejlesztési lehetőségeket jelenleg a nemzetközi (szlovák, osztrák és szlovén) közlekedési, szállítási igények határozzák meg. A fejlesztési elképzelések között azok a vasútvonalak kapnak prioritást, amelyek valamilyen formában részei a Páneurópai hálózatnak, illetve kapcsolódnak hozzá. A régiót a IV. és az V. számú európai közlekedési korridor szeli át.
A szlovák fejlesztéseket az elmúlt időben megjelenő gazdasági igények befolyásolják, hiszen a szénbányákból, vasművekből, acélművekből származó termékeket északról kell beszállítani, míg az újonnan Szlovákiába települt autóipari cégek igényeinek megfelelően a termékeket vasúton kell elszállítani a nyugat-dunántúli régión keresztül a déli kikötőkig. Ausztria irányából jelentős forgalom-növekedésre lehet számítani abban az esetben, ha a Bécs-Szombathely-Graz vonalon a korszerűsítés megtörténik. A Szombathely-Nagykanizsa szakasz korszerűsítésével pedig gyors, közvetlen kapcsolat építhető ki Szlovénia és Horvátország irányába is.
A szállítási kapacitások leginkább villamosítással és pályarekonstrukcióval növelhetők, így meghatározóvá válhat ezen a tengelyen a korszerű és környezetkímélő vasúti áru- és személyszállítás.

Közúti fejlesztések

A régió határain túlmutató gazdasági kapcsolatok mellett a belső kapacitások jó működése is elengedhetetlen ahhoz, hogy a szomszédos régiók egymás közti kapcsolata javuljon, azaz a régión belüli elérhetőségi viszonyoknak is kedvezőknek kell lenniük.
A szomszédos régiók egymás közötti kapcsolatának alakulásában a határátkelők megközelíthetősége és a határon túli területek jó elérhetősége játszik szerepet. Bécs és Pozsony viszonylag könnyen megközelíthető a rendelkezésre álló utak segítségével, azonban déli és nyugati határán szükséges a megközelítési útvonalak fejlesztése Ausztria, Szlovénia és Horvátország felé.
Az egyre bővülő nemzetközi kapcsolatok és a térség turisztikai kínálatának bővülése felértékeli az útvonal szerepét.

2007-2013 között elsősorban megvalósítandó projektek
• M86 gyorsforgalmi út Csorna-Szombathely szakasz
• 85. sz. főút négysávosítása Győr-Csorna szakasz
• M8 Szentgotthárd-Vasvár szakasz
• M9 Szombathely-Zalaegerszeg (-Nagykanizsa)
• M9-es gyorsforgalmi út Nagycenk-Sopron országhatár közötti szakaszának kiépítése

Kiegészítő főúti elemek:
• 87-es sz. főút Szombathely-Kőszeg országhatár
• 86-os sz. főút Szombathely-Rédics országhatár
• 76-os sz. főút Zalaegerszeg-Balatonkeresztúr

A Magyarországi Régiók Hetét a Magyarországi Régiók Brüsszeli Képviselete és a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal szervezi.
(NyRFT-cyberpress)