1992-ben tették kötelezővé az F1-ben.
A Safety Car
F1
A Safety Car története
Az
1910-es években láthatott először a
közönség Pace Car-t másnéven Safety Cart az amerikai autósportokban. A
Formula1-ben előszőr 1973-ban a kanadai nagydíjon alkalmaztak egy
Porsche 914-est a "rend" fenntartására. Az F1-ben 1992-ben tették
kötelezővé a biztonsági autót. Az elsődleges ok az volt, hogy baleset
idején lassítsa az autókat a biztonság érdekében. Addig már a kisebb
balesetek esetén is meg kellett állítani a futamot, ami rengeteg plusz
időt vett igénybe. A biztonsági autók között több típus volt,
1994-ben például egy
Opel Vectra vezette a mezőnyt. Az utóbbi években a Mercedes szállítja a
F1-be a Safety Car modelleket. A 2004-es modell 5 másodperc alatt
gyorsul
100 km/h-ra és a 360 lóerő 300 km/h körüli sebességet produkál.
|
A 2004-es modell
|
Amíg a biztonsági autó a pályán
van, addig tilos az előzés. Már többször
előfordult, hogy egy nagy eső miatt kellett a Safety Car-t a pályára
küldeni. Régebb minden pályán más vezette az autót, ma azonban Bernd
Mäilander a
hivatalos vezető, aki úgyanúgy mint az F1-es versenyzők előszőr a
F3000-ben vezetett biztonsági autót, majd feljebb került a Formula1-be.
Mäilander minden
hétvégén több mint egy órát gyakorol az aktuális pályákon, már öt éve ő
az állandó sofőr. A biztonsági autó testvére a Medical Car ami úgyanúgy
minden versenyen készen áll, hogy a gyors orvosi beavatkozásokat
sikerüljön véghezvinni.
|
A modern Mercedes műszerfala
|
A következő téma: A rajtolás, emlékezetes rajtok.
Ez a Száguldó Cirkusz rovat 50. cikkje.
Fotók és cikk: Tóth Zsombor
|
|