CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Száguldó Cirkusz

2005. április 18., hétfő 22:14


1992-ben tették kötelezővé az F1-ben.

A Safety Car

F1
A Safety Car története


Az 1910-es években láthatott először a közönség Pace Car-t másnéven Safety Cart az amerikai autósportokban. A Formula1-ben előszőr 1973-ban a kanadai nagydíjon alkalmaztak egy Porsche 914-est a "rend" fenntartására. Az F1-ben 1992-ben tették kötelezővé a biztonsági autót. Az elsődleges ok az volt, hogy baleset idején lassítsa az autókat a biztonság érdekében. Addig már a kisebb balesetek esetén is meg kellett állítani a futamot, ami rengeteg plusz időt vett igénybe. A biztonsági autók között több típus volt, 1994-ben például egy Opel Vectra vezette a mezőnyt. Az utóbbi években a Mercedes szállítja a F1-be a Safety Car modelleket. A 2004-es modell 5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra és a 360 lóerő 300 km/h körüli sebességet produkál.



A 2004-es modell


Amíg a biztonsági autó a pályán van, addig tilos az előzés. Már többször előfordult, hogy egy nagy eső miatt kellett a Safety Car-t a pályára küldeni. Régebb minden pályán más vezette az autót, ma azonban Bernd Mäilander a hivatalos vezető, aki úgyanúgy mint az F1-es versenyzők előszőr a F3000-ben vezetett biztonsági autót, majd feljebb került a Formula1-be. Mäilander minden hétvégén több mint egy órát gyakorol az aktuális pályákon, már öt éve ő az állandó sofőr. A biztonsági autó testvére a Medical Car ami úgyanúgy minden versenyen készen áll, hogy a gyors orvosi beavatkozásokat sikerüljön véghezvinni.


A modern Mercedes műszerfala


A következő téma: A rajtolás, emlékezetes rajtok.
Ez a Száguldó Cirkusz rovat 50. cikkje.

Fotók és cikk: Tóth Zsombor