Rovat: VOLT - fesztivál
2005. április 20., szerda 23:22
Újabb világsztárok a VOLT Fesztivál kínálatában
Ahogy közeledik a VOLT Fesztivál időpontja, napról-napra újabb világsztárokkal erősödik a VOLT egyébként is rendkívül színes programja. A napokban jelezte, hogy fellép a VOLT-on RONI SIZE és MC DYNAMITE, ugyancsak a VOLT vendége lesz a Depeche Mode-os Andy Fletcher női duója, a brit CLIENT. Szintén a Hűség Városába érkezik egy igazi crossover vonós-csapat, a román származású BALANESCU QUARTET. Mint ismeretes, már korábban elfogadta a szervezők meghívását az Egyesült Államokból érkező THIEVERY CORPORATION, a szintén tengerentúli jazz/hip-hop banda, a US3, itt lesz SERGENT GARCIA, aki 2002-ben már egyszer fergeteges koncertet adott a Szigeten és hallható lesz az elektronikus alapokra épülő akusztikus jazzt játszó német [re:jazz] is. Roni Size a modern elektronikus tánczene, közelebbről a drum and bass- és a jungle-szcéna megkerülhetetlen és egyik legnagyobb hatású figurája, a fontosak között is az egyik legfontosabb, az egyenlők között is az egyik első. Miközben izgalmas élő programmal, a zenészeket, énekeseket, MC-ket és DJ-ket felvonultató Roni Size Live formációval koncertezik – mint ahogy tavaly a Szigeten is tapasztalhattuk -, utolsó két lemeze, a 2002-es Touching Down és a 2005-ös Return To V szólómunka: szerethető, táncos absztrakt izgalom várható az idei VOLT Fesztiválon, ahová a legnevesebb brit MC, Dynamite is elkíséri a Mestert. Balanescu zenéje esetében nem beszélhetünk komolyzenéről, nem beszélhetünk
popzenéről, hiszen egyszerre mindkettő: absztrakt, mégis közérthető, elemelkedett
és nagyon is a földön járó, úgy hideg és érzelemmentes, hogy közben mégis
végtelenül érzelmes. A kvartettjét 1987-ben létrehozó Balanescu egy olyan
zenei látásmóddal rendelkezik, amelyre lassan már húsz éve felfigyelt a
világ, amely olyan kollaborációkat szült, mint Michael Nyman zeneszerzővel
való kapcsolata, aki Peter Greenaway matematikai pontossággal megalkotott
festményszerű filmjeit tette teljesen földöntúlivá, de a kortárs zene másik
reprezentánsával, Gavin Bryarsszal való kapcsolata is estéket, lemezt ereményezett.
íÁm neve hallatán, mi popzene-fanok, leginkább popzenei inspirációira asszociálunk,
hiszen a világ az 1989-es Pet Shop Boys-turné vendégeiként ismerhette meg
a Balanescu Quartetet, majd a volt Talking Heads-vezető David Byrne-vel
és a New York-i avantgárd legendájával, John Lurie-val indult új, ismeretlen
területre. Mégis az első igazán nagy szenzáció 1992-es Kraftwerk-műsora
volt, vonósnégyesre hangszerelve, és ezzel, a sokak számára “a lehetetlen
megkísértésével” Balanescu egyszerre írt poptörténelmet, értelmezte át
a vonósnégyes fogalmát, és egy olyan szakadékot kötött össze, a pop, a
kortárs zene, az elektronikus zene hallgatói (és készítői) között, amely
már évtizedek óta inkább csak elmélyült, minthogy valaki megpróbálta volna
áthidalni. Balanescu igazi crossover művész: egy olyan találkozási pont,
amely mindannyiunknak ismerős és kedves, mindenkit megérint és magával
ragad. Ezért egy kicsit a miénk is. Találkozunk a VOLT Fesztiválon!
V.V. |