CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Száguldó Cirkusz

2005. május 01., vasárnap 11:24


Az imolai fekete hétvége.

11 éve történt.

A fekete hétvége története


1994-et írtak és a Formula1 a harmadik állomásához érkezett. A pontversenyt M. Schumacher vezette aki megnyerte az első két futamot. Ezzel szemben Senna aki abban az évben szerződött a Williams-hez mindkét futamon kiesett. Sokan látták ,hogy Senna milyen nyugtalan. Így kezdődött az imolai hétvége. A pénteki második szabadedzésen Rubens Barrichello a Jordan versenyzője a Variante kanyarkombinációban elvesztette autója felett az uralmát. A rázókő megdobta a jordan-t és a brazil a gumifal tetejét elkapva kétszer megpördülve felborulva landolt. Az edzést megállították és Rubens-t több perces mentés után a pálya kórházába vitték. Pár karcolással és egy orr és kartöréssel megúszta. Közben a Variante-ban többen megpördültek kicsúsztak. (később ezt a kanyarkombinációt átépítették). A világ e nagy baleset felett még szemet hunyt, de a következő két nap szomorú eseményeire már mindenki felfigyelt. A szombati időmérő egyzésen az újonc Roland Ratzenberger Simtek autójának az első vezetőszárnyának egyik darabja leszakadt, és a Tamburello kanyar végén 250 km/h sebesség körül a betonfalba vágódott az autó. Az osztrák versenyző nyakcsigolyája eltört, és a versenyzőnek nem volt esélye a túlélésre.. Ezzel szemben a pályán azt nyilatkozták, hogy Ratzenberger csak kisebb sérüléseket szenvedett, mert ha a valóságot mondták volna, akkor nem folytatódhatott volna a hétvége. Senna elutazott Bolognába, hogy meglátogassa a kórházban Ratzenbergert. Azonban ott nem engedték be, ezért átmászott a kerítésen és itt találkozott Sid Watkins-sal az F1 orvosával aki tájékoztatta a szomorú hírről. Másnap reggel Senna, Schumacher, Larini és még több versenyző összeült. Niki Lauda bejelentette, hogy a Formula1-es versenyzők szervezete a újraalakult. Ennek a szervezetnek a feladata lesz a következő versenytől, a versenyek előtt a pályák állapotát ellenőrizni és a hiányosságokat pótoltatni. Senna Ratzenberger miatt szomorú volt valamint szót emelt a pálya biztonságára is. Sokáig fontolgatta, hogy nem indul a futamon, azonban a vb szempontjá-ból is fontos volt a futam ezért Ayrton az indulás mellett döntött. Senna az utolsó futamán is az első helyről rajtolt. Ő tartja ezt a rekordot 65-ször indult az első helyről. A rajtnál az első két futamot tesztsérülése miatt kihagyóJ.J. Letho autója lefulladt, és a nagy sebességgel érkező Pedro Lamy oldalról beleszaladt. A Lotus elrepülő alkatrészei nyolc embert sebesítettek meg. A pályabírók beküldték a Safety Car-t majd a hatodik körben elengedték a mezőnyt. A hetedik kör elején az élen álló Senna Renault-ja a híres bal hajlatú Tamburello kanyarban 300 km/h körüli sebességgel, egyenesen kirohant a pályáról majd a falnak csapódott. Senna jellegzetes sárga sisakja jobbra dőlt és nem mozdult többet. Több mint egy perc telt el mire az orvosok megkezdték a mentést. Az egész világ látta, hogy komoly baj történt. A futamot azonnal megállították. Az orvosok először Senna sisakját levették és ekkor szembesültek azzal, hogy az ütközés pillanatában az egyik leszakadt kerékfelfüggesztő kar a sisakrostélyon keresztül Senna arcába fúródott.

.
Ahogy Sid Watkins fogalmazott „Amikor levettem a sisakját már tudtam, hogy nem lehet megmenteni” Miután levették a sisakját próbálták a vérzést megállítani, de nem sikerült. Ezután kihúzták a brazilt az autóból majd a földre fektették. Húsz perc telt el mire a vérzést elállították.


Ekkor a háromszoros világbajnokot. Helikopterrel a bolognai kórházba vitték.
Braziliában emberek ezrei voltak az utcákon és imádkoztak Sennáért. Nem sokkal este hét előtt bejelentették, hogy Senna rövid ideig komában volt majd, elhunyt. A balesete visszajátszásaiban bizonyították, hogy nem Ayrton hibázott. Azt mondják, hogy egy rajtbalesetből származó alkatrészre mehetett rá Senna és ez okozta a kicsúszást. Mások azt állítják, hogy a kormány eltört, mivel a baleset utáni felvételen látszik, hogy a kormány kilóg az autóból.



Ezt alátámasztja, hogy a kormányrudat a brazil még 18 mm-el megtoldotta itt törhetett el a kormány. A baleset oka talán soha nem derül ki. Egyet biztosan tudunk, a Formula1 egy háromszoros világbajnokot elvesztett. Braziliában királyi pompával temették el a legnagyobb brazil autóversenyzőt. Az egész világ három napos gyászt tartott.



A baleset következményei


Az FIA 1994-ben új szabályokat hozott, amit szigorúan ellenőriznek.
  1. A Spanyol nagydíjtól kezdődően kötelező a kipufogók méretének a csökkentése.

  2. Kötelező az első terelőszárny hátsó lapjának felemelése, és a légterelőszárnyak méretének csökkentése.

  3. A Kanadai futamtól kötelező a versenyzők fejének oldalirányú védelme.

  4. A mellső rögzítőkarokat meg kell erősíteni.

  5. A cockpitet hoszabbra kell építeni, hogy a versenyző feje baleset során az előrebukáskor ne tudjon nekiütődni.

  6. Minden csapatnak egységes üzemanyagtöltő rendszert kell használni.

Fotó: www.ayrton-senna.com
Cikk: Tóth Zsombor