Rovat: Közélet
2005. július 11., hétfő 16:55
Az eredeti levél teljes terjedelemben A MKPK levele Szüdi Jánoshoz
MAGYAR KATOLIKUS PÜSPÖKI KONFERENCIA
Dr. Szüdi János úrnak
Tisztelt Államtitkár Úr! 16112-1/2005. és 16139-1/2005. számú levelét, valamint „Egyes közoktatási jogszabályok módosításáról szóló miniszteri rendelet", illetve „Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet, valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról; bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosításáról" készült előterjesztéseket köszönettel megkaptam. Az előterjesztéssel kapcsolatos észrevételeinket az alábbiakban adom meg. 1) A nevelési-oktatási
intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosítása - a rendelet 27. §-ának (1) bekezdése helyébe lépő rendelkezés ellen – immár sokadszorra – tiltakozunk: sem a józan megfontolás, sem az eddig helyesnek bizonyult pedagógiai elvek, sem pedig a kisiskolások személyi-pszichikai fejlődése nem indokolják az évfolyam ismétlésének tiltását az első-harmadik évfolyamon olyan esetben, amikor a tanuló nem teljesítette az évfolyamra előírt tanulmányi követelményeket. Ha egy év alatt nem tudta elsajátítani az adott követelményeket, hogyan tudná a pedagógus a második vagy a harmadik évfolyam követelményeit elvégeztetni a tanulóval! Egyre jobban lemaradna és egyre hatalmasabb mennyiségűvé nőne a pótlandó tananyag, ami éppen egy lassan fejlődő, problémás tanulót állítana élete végéig kényszerpályára, hiszen ha 10 éves korára még írni-olvasni sem tudott megtanulni, hogyan lenne esélye a nyolc általános iskola vagy egy középiskola elvégzésére, piacképes szakma elsajátítására?! Ha valóban az esélyegyenlőség megvalósítása az oktatási kormányzat célja, törvényi szabályozással biztosítsa, hogy 8 vagy 10 vagy 12 éves korra milyen ismeret- és tudásanyaggal, milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie a hátrányos helyzetű tanulóknak is, és tegye lehetővé olyan pedagógiai programok működtetését, finanszírozását, amelyek ezeket a célokat meg is tudják valósítani. Ellenkező esetben az analfabétizmus, a deviáns és agresszív magatartásformák és a műveletlenség melegágyai lesznek az alsó fokú intézmények. - a 39/D. § helyébe lépő rendelkezés egészéhez a következőket kívánjuk fűzni: a tanuló szociális helyzetéből és fejlettségéből eredő hátrányának ellensúlyozása céljából szervezendő képesség kibontakoztató felkészítés – ha az valóban egyéni, személyre szabott foglalkozás – nem történhet a többi tanulóval egy közösségben, azonos osztályban, csoportban. Az egyéni fejlesztési tervek alapján haladó és fejlődő tanulók számára meg kell találni a fejlesztés megfelelő módját, ami nem feltétlenül az integráció. Ennek erőltetése két irányban is negatívan hat: a fejlesztendő gyermek képességeit és tanulási kudarcait, fejlődési és pszichikai hátrányait csak növelni és elmélyíteni fogja, ugyanakkor gátló tényezőként fog hatni a szellemileg-lelkileg egészséges tanulók képességeinek kibontakoztatására, fejlődésére. Az esélyegyenlőség és az emberiesség nevében tiltakozunk az erőszakos integráció megvalósítása és annak későbbi, visszafordíthatatlan hatásai ellen! - (az 54. § (7) és (8) bekezdése helyébe lépő rendelkezés az integrációs felkészítésre vonatkozik!) 2) Az érettségi vizsga
vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet,
valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítása A rendelet 18. §-a egy bekezdéssel (7) egészül ki, amely szerint „a középiskolákhoz zárt csomagolásban érkező feladatlapok kibontása a csomagon megjelölt időpontban háromtagú, a nevelőtestület tagjaiból álló bizottság előtt történik. A felbontás helyét, időpontját és a jelenlévők nevét jegyzőkönyvben rögzíteni kell". - ez a módosító javaslat a gyakorlatban igazolni és tisztázni fogja az iskolákat a felmerült gyanú alól, hogy az idei érettségi írásbeli botrányban részük lett volna; - a módosító javaslatnak ki kellene terjednie az írásbeli tételek őrzésének, sokszorosításának, nyomdai előállításának és szállításának biztonsági előírásaira, garanciáira is; - az ideihez hasonló botrány elkerülése érdekében az érettségi írásbeli tételek elkészítésétől a tanulók kezébe adásáig minden munkafolyamatot és minden közreműködőt megfelelően ellenőrző szabályozást és biztonsági intézkedéseket kell az oktatási kormányzatnak foganatosítania. Őszinte tisztelettel Budapest, 2005. június 20. Dr. Veres András püspök, az MKPK titkára |