Rovat: Közélet
2005. július 11., hétfő 17:01
Politikai hangulatkeltés a szakmai vita és a tények figyelembevétele helyett A MKPK sajtólevele
Sajtólevél Az egyik napilap 2005. július 8-i számában kiragadott idézetek
jelentek meg Szüdi János közigazgatási államtitkárhoz írt levelünkből,
amelyben az Oktatási Minisztérium által tervezett rendelet-módosításokról
fejtettük ki az MKPK álláspontját. Az idézetek mellett az Egyházat elmarasztaló
kommentárok is napvilágot láttak. Továbbá a cikk valótlanul azt állította, hogy
a levelet a Püspöki Konferencia egy magát megnevezni nem kívánó munkatársa
juttatta el a szerkesztőséghez. A hátrányos helyzetű gyermekek iskolai integrációjáról kialakult
polémia sajnos nem szakmai jellegű, hanem csupán alkalom egyesek számára a
politikai hangulatkelésre. Június 20-án eljuttattuk véleményünket az Oktatási
Minisztériumhoz, az ő részükről mindez ideig senki nem kereste az alkalmat a
szakmai egyeztetésre. Ezzel szemben a sajtó nyilvánossága előtt, bár a szakmai
egyeztetés látszatát igyekeznek fenntartani, politikai kirohanásokat tesznek. A
megszólalások némelyike nem is titkolja ezt a szándékát. Különféle
minősítésekkel illették a Püspöki Konferenciát az érdemi szakmai vita helyett.
Maradisággal, elitizmussal, antihumanizmussal és szegregációs törekvésekkel
vádolják a püspököket. Ezzel szemben a valóság az, hogy a Katolikus Egyház sok iskolát
tart fenn szociálisan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű gyermekek
számára. A teljesség igénye nélkül csak néhány: Kazincbarcika, Zsámbék,
Esztergom, Gyöngyös, Alsószentmárton, Gyula, vagy Budán a Batthyány Strattmann
László Intézet. Daróczí Gábor miniszteri biztos figyelmébe ajánljuk ezen
intézmények valamelyikének meglátogatását, hátha véleménye változni fog. A szociálisan hátrányos helyzetű diákok arányáról a múlt év
októberében a sajtó is tájékozódhatott. Míg az állami iskolák tanulóinak
mindössze 18,5 százaléka, az egyházi iskolák diákjainak 44 százaléka
szociálisan hátrányos helyzetű. A jelenleg kisegítő iskolákban tanuló diákok integrálásával
kapcsolatban a Püspöki Konferencia megítélése szerint a minisztériumi tervezet
nem biztosítja sem az anyagi, sem a tárgyi, sem a személyi feltételeket. Ezért
azt a szakmai véleményt képviseljük, hogy továbbra is szükség van olyan
intézményekre, amelyek a lemaradt gyermekek felzárkóztatására szakosodtak, hogy
e diákokat fejlettségi szintjüknek megfelelően integrálni lehessen. A fogyatékos
gyermekek esetében személyiségrombolónak tartjuk, ha a megfelelő felkészítés és
támasz nélkül kerülnének be az egészséges gyermekek közé, mert így örökös
kudarcélményeknek lennének kitéve. Néhány hónappal ezelőtt vált ismertté az Országos Közoktatási
Intézet felmérése, miszerint a „hozzáadott érték” szempontjából az egyházi
iskolák kimagaslóan jó eredményt tudnak felmutatni. Magyar Bálint
miniszter úr rossz úton jár, ha a sajtó nyilvánosságát keresi a szakmai
véleménykülönbségek áthidalására. Sajnos hazánkban tudatos egyházellenes
politikai hangulatkeltés zajlik, és a mostani események csak részét képezik e
folyamatnak. Engedjék meg, hogy felsorolásszerűen néhány erre utaló tényt
említsünk a közelmúlt történései közül: Az érettségi botrány kirobbanásakor az
Oktatási Minisztérium néhány munkatársa a katolikus iskolák vétkességét
igyekezett sugallni. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem két diákját személy
szerint is gyanúba keverték, de ennek bizonyíthatatlanságáról már a sajtó
jelentős része nem tett említést. A Vatikáni-magyar Vegyesbizottság munkája az
egyházi iskolák finanszírozásának vonatkozásában az állami oldal magatartása
miatt csúfosan megfeneklett. Ha már szegregációról esik szó, az egyházi iskolákba járó diákok
szegregációja zajlik az utóbbi években a finanszírozás vonatkozásában.. A
megszólaló politikusok szóhasználatában pedig az ötvenes és a hatvanas évek
egyházellenes szófordulatai köszönnek vissza. Pedig az egyházi iskolák a
történelem folyamán számtalanszor bizonyították, hogy szociális, kulturális és
vallási értelemben nyitottak minden ember felé. Budapest, 2005. július 11. Veres András püspök az MKPK titkára |