VÁRhely 2005/1-2.
VÁRhely 2005/1-2.
"A minden és a semmi közt / Akad még valami - /Azt kell
kimondani."
Tíz éves a VÁRhely, Sopron irodalmi periodikája. Sass László főszerkesztő és
népes, lelkes segítőcsapata - nyilván a bizonytalan anyagi körülmények miatt -
összevont, kissé megkésett, dupla számmal rukkolt elő.
Gáspárdy Tibor festőművésznek a Festőterem-beli kiállításának munkái
- nem kis dolog - jó minőségű színes reprodukció formájában díszítik a duplájára
duzzadt kötetet. Akik hosszabb időn át és többször lapozták már át élő
összehasonlítás keretében hasonló próbálkozások eredményeit, meg kell, hogy
elégedve legyenek a nyomdai munka és a fotózás (Lobenwein Tamás és Pluzsik
Tamás) eredményével.
Ha eltekintünk a kötet fedőlapjának zebrává alakult gerincétől, valóban jó
érzéssel kézbevehető füzetet kapunk a kezünkbe. (EDUTECH, Tengerdi Antal, Földes
Tamás)
A felépítés standard, és ez az új olvasó által könnyen megszokható, a régi
olvasó által pedig feltétlen méltányolandó, biztonságot adó szerkezet nemcsak az
eligazodást könnyíti meg, de jelzi azt, hogy a nagyon változó körülmények között
is vannak standardok, melyekre érdemes támaszkodni - számomra szimpatikus rend -
az agyakban és az oldalakon.
Lapozzunk hát bele a VÁRhely-be!
Okos és óvatos emberre vall, ha valaki magát és a maga kritikáját is megírja
míves szavakkal. Ez most tökéletesen sikerült Sass László főszerkesztőnek a
Közelek és távolok... című beköszöntőjében. A Cyránó-i intést, ha rejtve is,
tartalmazó mondatok kritikája nem ildomos. Lépjünk túl rajta az esztétikum
pllanatnyi igézetében!
A kötet - eltekintve a benne olvasható színdarabtól - nagyrészt Sarkady Sándor
évdekád-fordulójának tiszteletére szentelődött. Közvetve és közvetlenül a szerkesztő-tanár-
költő-író munkái, munkásságával kapcsolatos riportok, történetek dominálnak a füzet
tartalmában, és ez nem baj. Fontos, hogy megbecsüljük ilyen módon is azokat, akik valóban
tettek a városért, jelen esetben annak irodalmi életéért.
A kötet első lapjain ars poetica-ba botlunk rögvest, melyet alcímként, Sarkady Sándor
verséből idézve, mottóul választottunk a maga következetesen gondolatilag
végigvitt, egyszerű, nem túlbonyolított formájában. Nemes aszúszemek formájában
gurulnak elénk a szavak, hogy óvatos mozdulattal felvéve általunk is életté forrhassanak. A
70 éves Sarkady Sándor "őszének" szép termése ez a vers. Aztán, mintha az
irodalmi szerkesztő átolvasná saját költeményét, jóízűen mosolyog egyet, és
elénk tárja egy 1956-os versét, hogy lássuk az utat is, nem csak a végeredményt,
és újból bölcsességeket sorol rövid két- és négysorosaiban. Hozzátoldja még
forrásként Borisz Paszternák egy versének fordítását, és ezzel megadja -
visszavonhatatlanul - a kötet alaphangját. Erre már mindig emlékezni fogunk,
akármi is kerül a kezünk közé, szürke agysejtjeink forgatagába.
S hogy a poétika után a próza etalonja is kezünk ügyében legyen, rögtön egy
József Attiláról emlékező '73-as írás, és a régi barátnak-kollégának feltett
költői kérdés hangzik el a VÁRhely lapjairól ugyancsak szigorú formák közé
kényszerítve, de ezt a mesterségbeli fogást a természetes áradás jelenlétébe
burkolva. A művészet lényegére kérdez rá Sarkady Sándor, amikor Giczy János
egész életét, a faluról városba érkezett beavató művészet titkát kéri számon. A kérdő formába öltöztetett baráti
ölelés és méltatás igazi irodalom. S következnek a remekbe szabott fordítások,
érezhetően inkább a klasszikust, mintsem a divatost keresve. Magasra, nagyon,
némelyek számára elkeserítően magasra tétetett a mérce... az egyes versek
stílusa, szóhasználata néha-néha - egyáltalán nem zavaró és nem szolgai módon -"áthallik".
Úgy látszik, hogy ebben a kötetben minden az, aminek magát nevezi. Csulak
Ervin Elkésett szávetés-e valóban az, elkésett számvetés, melyet már csak
kegyeleti okokból sem szabad így, frissen a történtekkel a hátunk mögött
kivesézni, de nem szabadulhatok a stílustól, mely kisértetiesen emlékeztet Boros
Péter volt miniszterelnökére. Ezzel, önmagában, talán nem mondtam sem
rosszat, sem jót. A többit mindenki maga döntse el. "A hittérítő" problematikája
és környezete csaknem valós, szelidített történelmi leckeként fiatalokkal is
olvastatható, csupán az intelligens környezet, a dramaturgiai pátosz az, ami
kissé gyanússá teszi a dolgot: az idő mindent megszépít, főleg egy esztétikumra
hajló ember emlékeiben. Bárcsak a történet szereplői előbb olvasták volna a
választékos stílust és utána jelentek volna meg mindannyiunk - már akik megérhettük - életében!
A kötet kétségkívül - hír szerint - legütősebb lapjai Thúróczy Katalin
Kerített város című verses drámája, a maga szaggatott, eredeti hanghordozású
szövegével. Már első olvasatra is nagy kihívás és sok - extravagáns -
lehetőséget is magában hordoz. Külön értékessé teszi a darab írott formájának
megjelenését a tény, mely szerint a következő évad Petőfi Színház-beli
bemutatóinak egyike éppen ez a darab. A legkisebb filosz-hajlammal is rendelkező
soproni polgár különös lehetősége most az, hogy az olvasott és - hogy deákul is
fogalmazzunk - imaginált saját változatát összehasonlítsa az előadott,
dramaturgiailag talán "kényszerkezelt" változattal.
A továbbiakban olvashatóan Sarkady Sándor 70. évfordulójának szentelt kötet
számos beszélgetést, laudációt, elvont és közvetlen méltatást közöl a jubiláló
költőről, aki tbbször is kénytelen Sopron védelmére kelni azok után, hogy az
elmúlt 40 évirodalmi életének megszervezése jelentős mértékben személy szerint
kötődik hozzá.
Még Körmendi Lajos nekrológot és verseket, kiállításmegnyitókat olvashatunk
a VÁRhely hátralevő oldalain, melyeket az avatott fül és szem már - visszatérve
az emlékezés részben ideál-kék egéről és zöld füvéről - a sorok köztes tartalmainak
kiszűrésével értékel, s így válik igazán érdekes olvasmánnyá.
E sorok írója nyugodt szívvel ajánlja mindenkinek; színházlátogatóknak és
színházkerülőknek, filoszoknak és "sima" polgároknak a soproni periodika friss,
kettős számát. Kötelességem minden szégyen nélkül tolmácsolni azt is, hogy a
szűkülő lehetőségek közepette létező-tengődő művészeti kiadványok még
Európa lehetséges kulturális fővárosában is bőven rászorulnak a támogatásra.
- DI -
|