Rovat: SzínházVilág
2005. december 17., szombat 16:16
Tennessee Williams (1911-1983.): Az ifjúság édes madara
(Sweet Bird of Youth, 1959.) dráma két részben Fordította:Forgách András
Az ismert és a legklasszikusabbak közé sorolt Tennessee Williams dráma megítélésében már a korabeli kritika sem volt egységes. Egy dologban azonban mindenki egyetértett: ez pedig a darab erőteljes, kifejező volta. A korabeli kérdésekre adott válaszok arra utalnak, hogy a darab részben személyes, jócskán tartalmaz önéletrajzi elemeket, mégsem nevezhető egyszerűen önéletrajzi alkotásnak.
A soproni előadás legnagyobb értéke amellett, hogy ezen kritikák és kiemelések minden követelményét teljesíti, a korhű, hiteles bemutatás még akkor is, ha sokak ezt ma már nem tekintik a jó színházi produkció sine qua non-jának. A néző tudatos lebecsülésének gondolom azt a megszólaltatást, mely különböző "kedvezményekkel", ferdítésekkel, "up to date-eléssel" próbálja megkönnyíteni - úgymond a néző - valójában a saját dolgát. A Petőfi Színház színpadán Tennessee Amerikáját, déli államait látja a néző akkor és ott, ahol a szerző azt megírta, s magam nem félek attól, hogy a látogató nem tudná aktualizálni, a pénz mai világában elhelyezni a látottakat. S erre nem csupán a színészek kicsit kellemetlenül interferáló egyéb média-beli szereplése kínálja az apropót.
Az egyenlítés a bárjelenet során következik be, ahol az üvegek, poharak, eszközök alkalmazhatósága - Kosmonopolis hercegnő távollétében - ugrásszerűen megnő, a játék "felpörög", gyorsabb ritmusra vált, és ahogyan ezt a Forma 1 világában mondani szokták, Chance Wayne alakítója "a saját tempóját autózza". A verseny végső kimenetelét az Alexandra Del Lago-vá visszavedlett női főszereplő legértékesebb mondatai valamint a vértanúi magaslatokra törő, megfelelő mennyiségű ketschuppal ellátott Chance ernyedt póza vívják, melybe óhatatlanul beleszól a tény, hogy a nézők előtt ki a helyi üdvöske és ki a vendég. Talán keveseket zavar ez a "félnemes" vetélkedés, de nem mindig válik hasznára a megoldandó közös feladatnak.
Így a teljes névsor felsorolásától ugyanezen írásban immár másodszor kell eltekintenem, amikor mindenkit megdicsérek a megbízható, jó szereplésért. Senki nem okozott csalódást. Mindenki pontosan azt nyújtotta, amit előre borítékolva az analógiák alapján letétbe lehetett volna helyezni. Külön szeretetem és nagyrabecsülésem - ugye, mennyire nem véletlen - Zolnay Zsuzsa alakítását illeti. A művésznő, aki nemrég a Lackner-darabban egy bővérű komika volt, most néhány apró tipródással egy igazi nagynénit, a nemrég élt idők tagadhatatlan bájos és naív angyalkáját, a megértés és a tapintat csak zárdaiskolákban megtanulható tárházát villantja elénk. Életem nagy szerencséje, hogy ilyen alakításoknak tanúja lehetek. Szóljunk még a környezetet meghatározó egyéb műfajokról: a most kifogástalan jelmezekről, a kicsit nehézkesen és nem minden feltűnés nélkül rendezhető, de illuzórikus hatásukban megfelelő díszletekről, a jó és kellő visszafogottsággal használt kivetítőről, a tenger kékjét csak csúfondárosan idéző kék háttérsávról, a jól választott, de elviselhetetlenül erős, és ezzel a színpadi beszéd érthetőségének sem túl jót tevő zenéről, és a kontrasztos, az emberi szemnek még elviselhető világítási effektusokról. Hogy jön a csizma az asztalra? Most, amikor a befejezésnek szánt sorokat írom és visszatekintek az előzőekben leírtakra, Petőfi János vitézének soraira asszociálok, a visszanéző napra, aki véres, de győztes hadszinteret lát. Kicsit bizonytalanul kérdezem meg magamtól, hogy vajon jogos-e itt és most a kritikus szokatlanul(?) élesnek vélt tekintete, valódi vagy csak gondolt vesékbe látása, amikor magyar viszonylatban is nagyon jó előadást garantálhatok Tennessee Williams Az ifjúság édes madara előadása megtekintőinek. Nem inkább arról kellene írnom (és írok is), hogy milyen szerencsének tartanám, ha Szilágyi direktor úrnak (s ezzel együtt magamnak is) gratulálhatnék ahhoz, ha egy újabb időszakra ő maradna a soproni színház igazgatója. Arról, hogy biztos vagyok abban, ha az elkezdett munkája folytatódna, ismét országos hírű előadások születhetnének Sopronban.
Fotó: Pluzsik Tamás
|