Rovat: SzínházVilág
2006. február 04., szombat 15:07
Thuróczy Katalin - Kemény Gábor - Galambos Attila : Casting
musical két részben ŐSBEMUTATÓ ![]()
![]() Lelkes és teljes erőbedobással játszott ősbemutatót láthat a soproni közönség a Petőfi Színház falai között, mégpedig musical-ősbemutatót. A tény talán nagyobb izgalomba hozza a szereplőgárdát, talán többeknek szökik a magasba a vérnyomása és a közönségnek sincs olyan hagyomány a háta mögött, amibe kapaszkodhatna; teljesen "ki van szolgáltatva" a saját ízlésének és a saját akut ítéletalkotási képességének.
![]() Mintha a műfaj is "megúnta" volna magát. A relatíve fiatal műfaji kor ellenére már vannak típus-helyzetek, típus-megoldások, melyek éppen azzal váltak a műfaj részévé, hogy az ezt az életet élők is olyan típusosak... mint mondjuk a nápolyi (sajnos inkább az is a mostani és nem a régi). Hogy nem teljesen "tiszta a forrás", azt éppen a soproni bemutatott mű is bizonyítja. Elsőként a mű nyelvezete, mely sokszor a klasszikus színjátszás cizellált szövegét nyújtja, azzal indít, hogy utána - úgymond - robbanásszerűen, tetőszakajtón hozza be az utca világát, mi más formában is, mint ocsmány szövegben, kötőszóként használt trágárságban, jelezve egyben - ahogy manapság a másságra sokan fel szeretnék hívni a figyelmet - hogy a színpad világa bizony más, meseszerű, kevésbé valóságos, ámde kemény és kegyetlen, kicsit durva világ. Vigyázat, ne tovább! Ez nem természetes, ez csupán bejáratott. Ezt a bemutató - a maga dualista, Janus-arcú módján tovább erősíti.
![]() A szereplők magyarok, a helyek magyarok, a háttér amorf vagy amerikai. Modern technikát használunk, mikrofonpontot, mely a hangot megváltoztatja, de sajnos a beszédet is. Alkalom a "musicalhangoknak" arra, hogy ugyanabban az erősítőben keljenek és gerjedjenek - főleg alacsonyabb Herz-számon - versenyre és ugyanabban a fekete dobozban gyűljenek össze watt-ezrekké. Ahogyan vannak típus helyzetek, ezeket a szereplők típus-dallal oldják meg: a felháborodottal, az örjöngővel, a amerikaias szirup-szerelmi szarvasbőgéssel és a hozzátartozó, lezúduló giccs-parádéval (van-e széles e hazában, akinek még eszébe jut az ABEO a lavinaszerűen lezúduló csehovi hintáról?) Mindez pedig együtt a diszkók forgógömbjével. Hol vagyok? A táncok típus-mozdulatai, szerencsére a durvábbak itt inkább csak a jelzés szintjén, láthatóan begyakorolt együttmozgással, szinkronban egymással, a zenétől nagy eltérés nélkül.
![]() A Casting más is meg nem is. Ugye, volt egyszer egy Dirty Dancing, sőt volt az igazán rezonáló Chorus Line Michael Douglas-szal kétszer ekkora érzelmekkel, háromszor ekkora hanggal és ki tudja, hogy hányszoros tánctudással, de ugyanezzel a témával kereszt- és hosszirányú valódi és képzeletbeli, szellemi mozgásokkal. Volt, (a Dirty Dancing) kétszeresen is volt, és már a második sem ugyanolyan volt. Ami másutt véresen komoly, ha bemutatásra kerül, az nálunk csak szóban az. Jön a bratyizás és az mindent "megold". Nálunk persze, hogy nem amerikai módra történik minden. Ott, ugye eljátsszák és megértik, ha J.C.Superstar, ha D.D., nálunk előre és utólag, klasszikus idézetekkel - már csak a műveltetés kedvéért -, egyébként Incze József személyében nagyszerűen, megmagyarázzák. Mert nálunk a néző olyan, mert szüksége van rá, mint annak, aki háromszor nevet a viccen. A darab végén, hátulról, valahonnan a sötétből próbálják egy kis "műfogással" a végső vastapsot sugalló zene ritmusára befolyásolni a közönséget a parádés fináléban, de a hálás taps csak a zene után csendül fel. A jólneveltséget nehéz elrontani. ![]() A soproni színházban lelkes fiatalok és képzett idősebbek álltak össze azért, hogy megszülessen a soproni musical. A fiatalságban különösen érezzük, hogy ez az ő műfaja, igazán ebben mozog otthonosan. És a végeredmény egyáltalán nem lehangoló. Az univerzalitás és szétszórtság igájában élőktől egy jó előadás született. A színész mindig lelkesen, de hozott anyagból dolgozik, ráadásul a színészi klasszicitásnak nem sine qua non-ja az énekelni tudás, a nagy hang. Egy két szép dallamív, a többnyire jó prozódia és néhány jó előadásrészlet maradt meg bennem, no nem slágerszinten, de emlékezésre méltóan. A megoldásokat a színpadon - talán még a megszokottnál is erősebben - az adottságok kényszerítik ki, persze a jó hanggal lehet élni és lehet visszaélni. Mindenre van példa. Ez egy nagyon kemény műfaj. ![]() Az örömünkre újraválasztott Szilágyi direktor úr bátorságának ajándéka ez az előadás. Értő válogatás következménye, hogy valami különlegeset kapjunk. Úgy látszik, hogy a Petőfi Színház igazgatója kiismerte a soproniak lokálpatriotizmusát. Azt a tulajdonságunkat, ami annyi ilyen hasonló műhelynek, ékszerdoboznak, különleges városnak tartott közösségnek, életerejének egyik forrása.
Fotó: Pluzsik Tamás
|