Megye vagy régió? - Önkéntes vagy kötelező társulás kistérségi szinten? - Növekvő önkormányzati autonómia? - 6 éves önkormányzati választási ciklus
A TÖOSZ elnökségének állásfoglalása az önkormányzati rendszer tervezett átalakításáról
A TÖOSZ elnökségének állásfoglalása az
önkormányzati rendszer tervezett átalakításáról
|
|
Budapest,
2006. június 6., kedd (OS) - A Települési
Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöksége 2006. június 6-án
tartott ülésén állást foglalt a Gyurcsány kormány programjáról, az
önkormányzati szférát érintő változtatásokról.
|
Az elnökség
munkájában résztvevő polgármesterek (különböző
lélekszámú és földrajzi elhelyezkedésű önkormányzatok vezetői) hosszas
vita után a következőkről döntöttek:
Megye vagy régió?
A TÖOSZ támogatja az önkormányzati rendszer megújításának gondolatát,
és készen áll a választott régiók létrehozásának támogatására. A
jelenleg ismeretes önkormányzati törvény módosításának tervezete és a
kormányprogram azonban nem tartalmaz elegendő információt arra
vonatkozóan, hogy a tervezett lépések a decentralizációt, a
szubszidiaritást, a demokráciát és főleg, hogy a hatékonyságot
támogatják. Így a TÖOSZ kezdeményezi, hogy a tervezett reformokról
mielőbb konkrét információkat kapjanak az önkormányzatok: az előnyök, a
hátrányok, a kockázatok és a pénzügyi háttér vonatkozásában. Az
önkormányzati rendszer átfogó átalakításához szükséges megnyerni a
települési önkormányzatok támogatását.
Önkéntes vagy kötelező társulás kistérségi szinten?
A kormányprogram kiemeli a kistérségi társulások megerősítésének
fontosságát. A kapcsolódó Ötv. módosítás alternatív javaslatot
tartalmaz. Az A) változat az önkéntes társulási formát fenntartja,
viszont bizonyos feltételek esetén a többség akaratát kiterjeszteni
javasolja a társulásból kimaradó kisebbségre. A B) változat a kötelező
társulást szabályozza. A TÖOSZ elnöksége korábban a kötelező társulás
mellett foglalt állást megfelelő feltételek mellett, és ezt a döntését
most megerősítette.
Növekvő önkormányzati autonómia?
A program kinyilvánítja, hogy töröljük az állam által az
önkormányzatokra és hivatalaikra testált értelmetlen feladatokat, az
ágazati törvények felesleges előírásait. A TÖOSZ 2005. évi
küldöttgyűlésén a miniszterelnök bejelentette, hogy növelni kívánják az
önkormányzatok mozgásterét. E tekintetben az ágazati minisztériumok
ellenállása miatt érdemi változás nem történt. Reméljük, hogy az új
kormány valóban tud változtatni, melyre az ésszerűség és célszerűség
miatt szükség lenne.
6 éves önkormányzati választási ciklus
Egyetértünk a 2006-ban megválasztásra kerülő polgármesterek és
települési önkormányzati képviselők választásának hat évre történő
bővítésével, melynek eredményeként 2012-ben az önkormányzati
választások a parlamenti választási ciklus felező idejében történne.
Eldöntendő kérdés, hogy milyen álláspontot képviseljen a TÖOSZ az
önkormányzati képviselők létszámának csökkentése ügyében. A jelenlegi
kormányzati javaslat csupán a fővárosi és a megyei önkormányzatokat
érinti.
A TÖOSZ a beterjesztett javaslatot támogatja, de megfontolandónak
tartja, hogy valamennyi települési önkormányzatnál, differenciáltan
kerüljön sor a képviselők számának csökkentésére. Egyben kezdeményezi a
képviselői tiszteletdíjak megszüntetését.
TÖOSZ követelések, javaslatok a reformokra vonatkozóan:
A változtatási folyamatot fel kell használni, hogy néhány kérdésben az
ésszerűség érdekében módosításokra kerüljön sor, így különösen:
- a polgármesterek döntési pozíciójának megerősítése, a kistérségi
együttműködés érdekében;
- a képviselői összeférhetetlenségi szabályok kiterjesztése, az
önkormányzati intézmények vezetőinek kizárása a képviselőtestületekből;
- a jegyzőséggel nem rendelkező településeken a településfejlesztési és
marketing feladatokat segítő, a civil szféra kialakulását segítő,
egyben az ügyfelek eligazodását lehetővé tevő személyek (IT mentor)
foglalkoztatásának garantálása;
- a települések közötti szervezett közúti közlekedés lehetővé tétele;
- a kistérségekben foglalkoztatott állami alkalmazottak (kistérségi
megbízottak, vidékfejlesztési menedzserek, az NFT házhoz jön projekt
generátorok, stb.) kistérségi munkaszervezetbe integrálása és társulási
alkalmazása;
- a kistérség hitelképességének megteremtése;
- a decentralizáció megnyilvánulási formájaként az NFT II. kapcsán
önálló regionális operatív programok induljanak 2007-től;
- növelni szükséges a vidékfejlesztésre fordítható forrást a 2007- 2013
közötti időszakban;
- a pályázati eljárás egyszerűsítése mellett növelni kell a pályázat
nélküli akció terveken alapuló támogatási rendszert.
-
Az összeférhetetlenséget szükséges kimondani az önkormányzattal tartós
jogviszonyban álló gazdasági társaságok tulajdonosaira és képviselőire
is.
Iparűzési adó:
Az elfogadott állásfoglalás szövege a következő:
1/ A helyi iparűzési adó 2008. január 1-vel történő megszűntetésének
nincsenek meg a feltételei, ezért javasoljuk, hogy kerüljön sor ésszerű
és reális határidő módosításra. A rendelkezésre álló idő alatt
szükséges kimunkálni, vagy az iparűzési adóra vonatkozó szabályozás
módosítását, vagy az annak helyébe lépő új adónemre vonatkozó
szabályozást.
2/ Felhívjuk a kormányzat figyelmét, hogy az iparűzési adó alapvetően
bevált, túlnyomó részt az érintett települési önkormányzatok helyi adó
és befektetési politikájának eredménye és a helyi adók 85%-át
képviseli, melynek kiesése beláthatatlan következményekkel járna. Az
iparűzési adó képezi az alapját az önkormányzati fejlesztési hiteleknek
és fejlesztéseknek egyaránt.
3/ A helyi adórendszer átalakítása során szükséges valamennyi adónem
áttekintése és szükséges átalakítása. Lehetővé kell tenni, hogy a
középszintű önkormányzatnak legyen adókivetési joga, megfontolandó a
kommunális adó mértékének kiterjesztése, szükséges a helyi adók
tekintetében a gazdaság szereplői és a lakosság adó terhének és
arányának közelítése. A központi és a helyi adók arányában növelni
szükséges a helyi adókat, a lakossági adóterhek növelése nélkül.
4/ Növelni kell az adó ellenőrzés hatékonyságát és szükséges az
adóigazgatási rendszer racionalizálása. A helyi adópolitika
meghatározása a települési önkormányzat kompetenciája, viszont az
adóigazgatási szakmai tevékenység integrálható.
5/ A TÖOSZ felajánlja szakmai támogatását a helyi adórendszer
átalakításában és kéri a közös munkához a kormányzat partnerségét.
További információk: www.toosz.hu
Kiadó: Települési Önkormányzatok Országos
Szövetsége TÖOSZ
|
|