CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Közélet

2006. jĂşnius 06., kedd 17:19


Megye vagy régió? - Önkéntes vagy kötelező társulás kistérségi szinten? - Növekvő önkormányzati autonómia? - 6 éves önkormányzati választási ciklus

A TÖOSZ elnökségének állásfoglalása az önkormányzati rendszer tervezett átalakításáról

A TÖOSZ elnökségének állásfoglalása az önkormányzati rendszer tervezett átalakításáról
    Budapest, 2006. június 6., kedd (OS) - A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöksége 2006. június 6-án tartott ülésén állást foglalt a Gyurcsány kormány programjáról, az önkormányzati szférát érintő változtatásokról.

    Az elnökség munkájában résztvevő polgármesterek (különböző lélekszámú és földrajzi elhelyezkedésű önkormányzatok vezetői) hosszas vita után a következőkről döntöttek:

Megye vagy régió?
A TÖOSZ támogatja az önkormányzati rendszer megújításának gondolatát, és készen áll a választott régiók létrehozásának támogatására. A jelenleg ismeretes önkormányzati törvény módosításának tervezete és a kormányprogram azonban nem tartalmaz elegendő információt arra vonatkozóan, hogy a tervezett lépések a decentralizációt, a szubszidiaritást, a demokráciát és főleg, hogy a hatékonyságot támogatják. Így a TÖOSZ kezdeményezi, hogy a tervezett reformokról mielőbb konkrét információkat kapjanak az önkormányzatok: az előnyök, a hátrányok, a kockázatok és a pénzügyi háttér vonatkozásában. Az önkormányzati rendszer átfogó átalakításához szükséges megnyerni a települési önkormányzatok támogatását.

Önkéntes vagy kötelező társulás kistérségi szinten?
A kormányprogram kiemeli a kistérségi társulások megerősítésének fontosságát. A kapcsolódó Ötv. módosítás alternatív javaslatot tartalmaz. Az A) változat az önkéntes társulási formát fenntartja, viszont bizonyos feltételek esetén a többség akaratát kiterjeszteni javasolja a társulásból kimaradó kisebbségre. A B) változat a kötelező társulást szabályozza. A TÖOSZ elnöksége korábban a kötelező társulás mellett foglalt állást megfelelő feltételek mellett, és ezt a döntését most megerősítette.

Növekvő önkormányzati autonómia?
A program kinyilvánítja, hogy töröljük az állam által az önkormányzatokra és hivatalaikra testált értelmetlen feladatokat, az ágazati törvények felesleges előírásait. A TÖOSZ 2005. évi küldöttgyűlésén a miniszterelnök bejelentette, hogy növelni kívánják az önkormányzatok mozgásterét. E tekintetben az ágazati minisztériumok ellenállása miatt érdemi változás nem történt. Reméljük, hogy az új kormány valóban tud változtatni, melyre az ésszerűség és célszerűség miatt szükség lenne.

6 éves önkormányzati választási ciklus
Egyetértünk a 2006-ban megválasztásra kerülő polgármesterek és települési önkormányzati képviselők választásának hat évre történő bővítésével, melynek eredményeként 2012-ben az önkormányzati választások a parlamenti választási ciklus felező idejében történne.
Eldöntendő kérdés, hogy milyen álláspontot képviseljen a TÖOSZ az önkormányzati képviselők létszámának csökkentése ügyében. A jelenlegi kormányzati javaslat csupán a fővárosi és a megyei önkormányzatokat érinti.
A TÖOSZ a beterjesztett javaslatot támogatja, de megfontolandónak tartja, hogy valamennyi települési önkormányzatnál, differenciáltan kerüljön sor a képviselők számának csökkentésére. Egyben kezdeményezi a képviselői tiszteletdíjak megszüntetését.

TÖOSZ követelések, javaslatok a reformokra vonatkozóan:
A változtatási folyamatot fel kell használni, hogy néhány kérdésben az ésszerűség érdekében módosításokra kerüljön sor, így különösen:

- a polgármesterek döntési pozíciójának megerősítése, a kistérségi együttműködés érdekében;

- a képviselői összeférhetetlenségi szabályok kiterjesztése, az önkormányzati intézmények vezetőinek kizárása a képviselőtestületekből;

- a jegyzőséggel nem rendelkező településeken a településfejlesztési és marketing feladatokat segítő, a civil szféra kialakulását segítő, egyben az ügyfelek eligazodását lehetővé tevő személyek (IT mentor) foglalkoztatásának garantálása;

- a települések közötti szervezett közúti közlekedés lehetővé tétele;

- a kistérségekben foglalkoztatott állami alkalmazottak (kistérségi megbízottak, vidékfejlesztési menedzserek, az NFT házhoz jön projekt generátorok, stb.) kistérségi munkaszervezetbe integrálása és társulási alkalmazása;

- a kistérség hitelképességének megteremtése;

- a decentralizáció megnyilvánulási formájaként az NFT II. kapcsán önálló regionális operatív programok induljanak 2007-től;

- növelni szükséges a vidékfejlesztésre fordítható forrást a 2007- 2013 közötti időszakban;

- a pályázati eljárás egyszerűsítése mellett növelni kell a pályázat nélküli akció terveken alapuló támogatási rendszert.
-
Az összeférhetetlenséget szükséges kimondani az önkormányzattal tartós jogviszonyban álló gazdasági társaságok tulajdonosaira és képviselőire is.

Iparűzési adó:
Az elfogadott állásfoglalás szövege a következő:

1/ A helyi iparűzési adó 2008. január 1-vel történő megszűntetésének nincsenek meg a feltételei, ezért javasoljuk, hogy kerüljön sor ésszerű és reális határidő módosításra. A rendelkezésre álló idő alatt szükséges kimunkálni, vagy az iparűzési adóra vonatkozó szabályozás módosítását, vagy az annak helyébe lépő új adónemre vonatkozó szabályozást.

2/ Felhívjuk a kormányzat figyelmét, hogy az iparűzési adó alapvetően bevált, túlnyomó részt az érintett települési önkormányzatok helyi adó és befektetési politikájának eredménye és a helyi adók 85%-át képviseli, melynek kiesése beláthatatlan következményekkel járna. Az iparűzési adó képezi az alapját az önkormányzati fejlesztési hiteleknek és fejlesztéseknek egyaránt.

3/ A helyi adórendszer átalakítása során szükséges valamennyi adónem áttekintése és szükséges átalakítása. Lehetővé kell tenni, hogy a középszintű önkormányzatnak legyen adókivetési joga, megfontolandó a kommunális adó mértékének kiterjesztése, szükséges a helyi adók tekintetében a gazdaság szereplői és a lakosság adó terhének és arányának közelítése. A központi és a helyi adók arányában növelni szükséges a helyi adókat, a lakossági adóterhek növelése nélkül.

4/ Növelni kell az adó ellenőrzés hatékonyságát és szükséges az adóigazgatási rendszer racionalizálása. A helyi adópolitika meghatározása a települési önkormányzat kompetenciája, viszont az adóigazgatási szakmai tevékenység integrálható.

5/ A TÖOSZ felajánlja szakmai támogatását a helyi adórendszer átalakításában és kéri a közös munkához a kormányzat partnerségét.

További információk: www.toosz.hu


    Kiadó: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége TÖOSZ