Rovat: KultúrVáros
2006. augusztus 10., csütörtök 11:49
| Drozsnyik  István és Kiss  Katalin kiállítása a Körmendi Galériában 
 Drozsnyik István és Kiss Katalin kiállítása a Körmendi Galériában A halott Jézus a kereszten: iszonyatos erejű tény. Iszonyatos erejű látszat. Szeretet,Igazság,Isten napfogyatkozása. Mégis úgy kell szemlélnünk, ahogyan van, mivel szemben a paradicsombélivel – e halott fa halott gyümölcse: a mi igazi élő fánk élő gyümölcse - ez a simone weil-i gondolat Drozsnyik István festőművész,szobrász, performer és író munkásságát bemutató könyvben szerepel. Nem véletlenül: a drozsnyiki életmű központi, szervező eleme a keresztre feszítés mozzanata. A művész soproni kiállításán fontos kérdéssel szembesíti a tárlatlátogatót: hogyan viseljük, illetve tudjuk e vállalni keresztjeinket ?      Fa keresztek a falon.
Némelyiken látható,
némelyiken sejthető, némelyikről ordítóan hiányzik a keresztre
feszített Jézus.
Van  egyszerűségével, csupaszságával
megrendítő kereszt,  van provokatív
kereszt  -  húsz
filléresekkel díszítve - és van giccsel,
érzelgősséggel –  piros szívecskékkel
-  körülvett kereszt .A variációk
lehetősége végtelen, hiszen mindenkinek megvan a maga keresztje,
illetve
mindenki a maga – saját képére formált – keresztjét viszi. A néző úgy
érzi, még
hozzá tudna tenni a variációkhoz , s Drozsnyiknak  éppen
ez a célja: bevonni a közönséget az
alkotás folyamatába.      
A drozsnyiki felfogás szerint  egy 
műalkotás soha nem lezárt, befejezett egység, hanem a külvilág,
a
befogadó érintésére folyton változó, alakuló  cselekvés.
Ezért meri Drozsnyik a keresztre feszítés témáját játékos, groteszk
módon  is ábrázolni : a fa keresztek mellé
odatenni  az első pillantásra
gyerekjátékokra emlékeztető, chagalli színkompozíciójú
kereszt-variációkat. 
 A játékosság, és groteszk látásmód jellemzi Kiss Katalin textilművész munkáit is. A művésznő a híres késő középkori Hölgy egyszarvúval című falikárpit sorozatot helyezi át mai kontextusba : meghökkentő látvány az egyszarvú tepsiben, szívószál és üdítőital társaságában, egy, a hatvanas évek hangulatát idéző falvédőn. A maszkok című sorozatban Kiss Katalin arcokat mutat be, amelyekre az idő különböző maszkokat rajzolt – megrendítően valósághű például, a pókhálószerű maszk , mint a befelé forduló, belenyugvó ember portréja.  Drozsnyik István és Kiss Katalin 
kiállítása 
folyamatosan kérdéseket  szegez a
látogatóknak, de a választ a nézőknek kell megtalálniuk.   
 Homor Judit |