Rovat: SzínházVilág
2006. október 05., csütörtök 22:34
Tom Ziegler: GRACE ÉS GLORIA
színmű két felvonásban Közreműködnek a Pécsi Nemzeti Színház művészei:
Márpedig vannak minden szerzői zsenialitás elenére kommunikálhatatlan témák. A szakzsargon valami ilyen-féle terminus technikussal illeti őket: "nem jönnek át a szinpadról". Ezek közé tartoznak mindazon dolgok, melyek egyéni döntést igényelnek, és ezt a döntést a szerző szándéka szerint mégis "egyendöntésként" kellene meghozni, megőrzendő az értékek abszolút jellegét. Nem spanyolviaszként közlöm mindezt, hiszen a legérintettebbek is nagyon jól ismerik a helyzetet, és számos áthidaló megoldást találtak ki a helyzet tompítására. Mármint arra, hogy ha valamit nagyon el kellene mondani, de korántsem biztos, hogy az ügy egyértelműen sül el.
Ziegler módszere az, hogy egyrészről egy eleve humoros szituációt teremtve oldja a szükségszerűnek látszó ütközéseket, másrészről a folyamat legkényesebb részeit , melyeket általános érvénnyel az Ivan Iljics halála, mint klasszikus alkotás részletez, illetve az élet terminális stádiumát kihagyja, mint színpadról eleve közölhetetlent. Így, ilyen szűk sávban és ilyen helyzetben talán könnyebb a Hospice képletes gyakorlójává válni a kényelmes nézőtéri karosszékből.
Így is nagyon veszélyes vizekre evez sokszor a létrejövő kapcsolat érzelmileg gazdagabb részleteiben a két színésznő és a monológokban, különösen az utolsóban nem mindig sikerül elkerülni az (amerikai típusú) érzelmesség-érzelgősség(?) pillanatait. Hogy a valóság is ilyen? Igen, csakhogy így a romantikus jelleg magával hozza az összes romantikus előélmény kétséges hitelességét is. Talán a zenei anyag egységesebbé tételével, felesleges váltogatásának elkerülésével is homogénebb képet lehetett volna teremteni, és a színpadkép megvilágítása is túl kontrasztosra sikerült. Persze a hátsó drapéria - gondolom - adott volt. Legyen az a legkukacosabb kritikus, a legszkeptikusabb néző, a legérzéketlenebb külső megfigyelő, még ő sem tudja a szándék tisztaságát kétségbevonni és a színészi játék alap-vonásait megkérdőjelezni. Az is biztos, hogy a Hospice világnapján kevés aktuálisabb művet lehetett volna műsorra tűzni , és a Máltai Szeretetszolgálat Soproni Csoportja a megemlékezés legjobb formáját választotta, amikor inkább a feladat szépségét, a benne rejlő lehetőségeket próbálta bemutatni, semmint saját - egyébként nagyon szép - eredményeivel dicsekedni. Az előadás szerves részévé vált a csoport tevékenységének, mivel minden jegyével együtt ugyanazzal a fogalommal , mi több, tevékenységgel, a szolgálattal azonosítható.
|