Önkormányzatok tiltakozása várható az útdíj bevezetése után
Önkormányzatok tiltakozása várható
az útdíj bevezetése után
A Levegő Munkacsoport és a
Magyar Önkormányzatok Szövetsége attól tart, hogy több település
útelzárással
vagy önálló útdíj bevezetésével saját kezébe veszi lakosai védelmét, ha
a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium jelenlegi tervei szerint
vezetik
be az elektronikus útdíjat. A tervezet szerint ugyanis a díjat csak
bizonyos
fő közlekedési utakon kellene fizetni a teherautóknak. Viszont az
önkormányzati
és egyéb alsóbbrendű utakon a nehéz gépjárművek sokkal nagyobb károkat
okoznak, mint a kifejezetten teherforgalomra tervezett utakon. A teljes
úthálózat ellenőrzése valóban többe kerülne, ám az ellenőrzés
költségének
sokszorosát tenné ki az a kár, amit azok a gépjárművek okoznának,
amelyek
a viszonylag kevés fizetős utat kikerülnék.
A Levegő Munkacsoport üdvözli
a kormány elhatározását, hogy a tehergépkocsik részére bevezeti az
útdíjat,
s ezt a civil szervezet 17 éve hangoztatott érvei alapján teszi.
Ugyanakkor
a bevezetést csak akkor tartja elképzelhetőnek, ha minden magyarországi
úton fizetniük kell a tehergépkocsiknak. Magyar Önkormányzatok
Szövetsége
pedig megfontolandónak tartja, hogy a településeken keresztül haladó
utakra
is terjesszék ki a díjat, és abból az önkormányzatok is részesüljenek.
Így a forgalom nem fog szükségtelenül leterelődni az alsóbbrendű
utakra,
és megfelelő forrás teremtődik ezeknek az utaknak a fenntartására és
felújítására is.
A két szervezet szorgalmazza továbbá,
hogy az útdíj az út igénybevételével, azaz a jármű tengelyterhelésével
arányos legyen. A már bevált példát, a svájci gyakorlatot ajánlják a
szaktárca
figyelmébe, ahol az útdíj mértéke a jármű megengedett össztömegétől és
szennyezőanyag-kibocsátásától függ.
Az Európai Közlekedési Miniszterek
Konferenciájának tanulmánya, valamint az Európai Bizottság kutatási
keretprogramja
keretében végzett vizsgálatok számszerűen kimutatták azt a mindenki
által
ismert tényt, hogy a gépjárművek sokkal nagyobb költséget, kárt okoznak
a településeken belül, mint azokon kívül. Tehát ellentétes a
piacgazdaság
elveivel, a társadalmi igazságossággal, illetve az Európai Unió
Alapszerződésében
rögzített, „a szennyező fizet” elvvel, ha a járművek használata után
csak a lakott területeken kívül kell fizetni. Ha ez így lesz, akkor a
főváros
XI. és XII. kerületének példájára más önkormányzatok is saját útdíjat
vezethetnek
be, amely a fuvarozók és az állam részére egyaránt kezelhetetlen
helyzetet
idézne elő.
Ezért a Levegő Munkacsoport kéri
a szaktárcát, fogadja el a javaslatait, mint ahogy az útdíj
bevezetésének
gondolatával is tette.
Dr. Gémesi
György
|
Lukács András |
elnök
Magyar Önkormányzatok Szövetsége
|
elnök
Levegő Munkacsoport
|
A Levegő Munkacsoportnak a GKM
részére megküldött véleménye „Az elektronikus útdíjfizetési rendszer
(ED)
magyarországi bevezetéséről” szóló országgyűlési határozattervezetről:
www.levego.hu oldalon
olvasható
|