Rovat: Hírek - események
2007. jĂşnius 05., kedd 13:27
A Leghűségesebb Város a trianoni békeszerződés 87. évfordulójára emlékezett
A Leghűségesebb Város a trianoni békeszerződés 87. évfordulójára emlékezett Sopron
városa a Soproni Erdélyi Körrel közösen emlékezett a trianoni
békeszerződés évfordulójára. A soproni Barátság parkban, az
anyaországot és az
elszakított területeket ábrázoló Millenniumi emlékműnél dr. Fodor Tamás
polgármester és Firtl Mátyás, Sopron országgyűlési képviselője mondott
beszédet. A
méltóságteljes
megemlékezésen verssel, énekkel közreműködött Benkő Péter és Szabó
Gyula
színművész, a rendezvényen résztvettek a Berzsenyi Dániel Evangélikus
Gimnázium
diákjai. és az elszakított területeket jelképező kopjafáknál
díszőrséget álltak
a helyi Honvéd Hagyományörző Egyesület tagjai. *** Gyásznapot
írtak a
magyar történelembe a nagyhatalmak, amikor az I. világháborút
lezáró trianoni
békeszerződést aláírták: 1920. június 4-én. Történelmi visszatekintés A trianoni
nagyhatalmi
diktátumhoz az új határokat csak elvileg jelölték ki a Wilson-i nemzeti gondolat alapján, ettől több esetben,
stratégiai,
gazdasági, közlekedési szempontokra hivatkozva eltértek, főleg katonai
okokból. A magyar jogrendszerbe fekete
keretben megjelenített 1921.
évi XXXIII. törvénycikkely, vagyis a békeszerződés eredményeképp a
Magyar
Királyság elveszítette területének több
mint
kétharmadát. Noha az elcsatolt területeken élők többsége nem volt
magyar
nemzetiségű, a békeszerződés során az országhatárok megvonása még
nagyjából sem
követte a nyelvi vagy nemzetiségi határokat. Sok esetben
egységes tömbben élő magyar lakosságú területeket is elcsatoltak.
Mintegy 3,3 millió magyar rekedt kívül az új
magyar állam határain,
azaz magyarok kerültek szülőföldjükön kisebbségbe. Csonka lett az ország, s ezen
belül Sopron is sokat veszített: a vármegye lakóinak jó részét, a város
birtokait, megyeszékhely szerepét, közigazgatási erejét – mindazt, ami 730 évvel ezelőtt a „szabad királyi
város” rangjára emelte. Addig
térségünkből a
gyógyulni vágyók gond nélkül kúráltathatták magukat a Semmeringen,
parasztasszonyaink piacozni járhattak Bécsbe, diákjaink cseregyerekként
Felsőőrött, Kismartonban tanulták a német
szót, onnan pedig itteni családokhoz jöttek
gyermekek a magyar
nyelvet megismerni. A magyar, német, horvát anyanyelv e régióban nem
szétválasztó, hanem összekapcsoló erejű volt. A lényeget az itt élők
számára a
szülőföld és a haza szeretete jelentette. Mindez
1921-ig remekül
működött – nemcsak Sopronban és környékén, hanem az akkori ország egész
területén. A
szétszakított hazában
élők nem tudtak belenyugodni a Szent Korona országának feldarabolásába:
1919. január 29-én
a balassagyarmati polgárok fogtak fegyvert, és hőstettük 18 környékbeli
települést mentett meg a trianoni Magyarországnak. Balassagyarmat
ezzel kiérdemelte a Civitas Fortissima,
azaz a legbátrabb város megtisztelő
címet. 1920.
augusztus 1-jén
az őrségi Kerca határőrei a két falu felkelt népével
összefogva
kiűzték a szomszédos Szomoróc községet
megszálló szerb-horvát-szlovén csapatokat. 1921.
augusztus 20-án
Sopronban tömegtüntetésre került sor. A soproniak és a rábaköziek ezrei
tiltakoztak
az elszakítás ellen. Augusztus 28-án a történelmi határt több helyen
osztrák
csendőralakulatok lépték át: lőfegyverekkel, géppuskákkal. Ágfalvánál
azonban
az irreguláris erők visszaverték az osztrákokat. Ez volt az első
ágfalvi
összecsapás, mellyel kezdetét vette a másfél hónapig tartó
nyugat-magyarországi
fegyveres felkelés. A második ágfalvi csata után az osztrák erők a
történelmi
határra vonták vissza csapataikat. Ennek az ütközetnek is köszönhető,
hogy
Sopron és környéke népszavazással dönthetett hovatartozásáról. És akkor
Sopron,
amely szinte mindenét elvesztette, egy óriási dolgot nyert: magyar
maradt,
ékszere hazánk nyugati csücskének! Sopron valamint az előbb
említett települések öntudata, hősiessége példa Példa a múltból a jelennek. Mert
példákra ma és a jövőben is szükségünk van. Szükségünk van: örömben és
fájdalomban egyaránt. Fáj nekünk, soproniaknak, a
határainkon kívül rekedtek elszakítottsága is. Ki is fejeztük ezt az
ominózus december 5-iki népszavazáson.
Hiszen hazánk e szegletében mi
megtanultuk: mit jelent a családoknak szétszakítva élni… De nem szabad, hogy a fájdalmunk
eluralkodjon rajtunk. Meg kell találnunk azokat az eszközöket, amellyel
orvosolhatjuk sebeinket. ,,Erősítsük
elszakított testvéreinkkel az ősi, rokoni szálainkat” Mi polgárok, soproniak, egy
hazában élő magyarok, horvátok, németek - és sorolhatnám – tehetségünk
szerint kell, hogy erősítsük elszakított testvéreinkkel az ősi, rokoni
szálainkat. Ez a hit tartson meg minket e gyönyörű hazában: a Szent István által Mária oltalmába ajánlott Kárpát-medencében! *** Tisztelt
Hölgyeim és Uraim! Az
elszakított területeken élők nem tudhattak, de tarthattak az
elkövetkezőktől. A
történelem bebizonyította: joggal.
Mert Trianonról
évtizedekig nem beszéltek, vagy éppen
tényeit elferdítették. Nem tanították. Tabu-téma volt. Így lezáratlan
maradt,
megoldatlan, nyomasztó. Ezért a lelkekben, a tudatban továbbélt és
rombolt.
Külön-külön a maga módján az anyaországban, az elszakított
magyarságban, és a
szomszédos országok nemzeteiben is. Trianon 87 éve
állandóan jelen volt és jelen van
életünkben. De érdemben soha nem volt jelen a közbeszédben. És nem volt
jelen a
külpolitikánkban, a diplomáciában. Visszafojtása a
nemzet lelkét és testét betegítette meg. A
Trianon-kérdés elfojtásával önmagunkat gyengítettük évtizedeken át.
Önmagunk
gyengítésével mások visszaélhettek. Saját jelenünkön ma is érzékeljük:
Vissza
is éltek.
Tisztelt
Emlékezők! A
már idézett Czirják Árpád főesperes
Reményik Sándorról, az erdélyi
,,próféta-költőről”
mondja: ,,Tudatosítja, hogy az elveszett földi hatalom helyett lélekben
és
igazságban kell felépíteni a szellem birodalmát, amely a humánum és a
keresztény hit jegyében foglalja magába az egyetemes emberi értékeket. A
trianoni békediktátummal kapcsolatos méltóságteljes megemlékezések
nagymértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az ország föl tudja dolgozni
Trianon
élményét. A trianoni trauma feldolgozásának eredményessége azon múlik,
mennyire
sikerül azt a nemzet tudatát erősítő tényezővé alakítani, ami a
határokon
átívelő nemzetegyesítést teremtheti meg.
(cyberpress)
|