A magyar autósok a legudvariasabbak Közép-Európában - Győr és Budapest is kiválóan szerepelt
A magyar autósok a legudvariasabbak Közép-Európában
Győr és Budapest is kiválóan szerepelt a Goodyear felmérésében
A magyar autósok figyelnek
egymásra, és szükség esetén
készek segítséget nyújtani – derült ki a Goodyear, a világ egyik
legnagyobb
gumiabroncs-gyártója által végzett regionális kutatásból, csattanós
cáfolatát
adva a magyar közlekedési kultúrával kapcsolatos negatív
sztereotípiáknak. A
magyarral egy időben végzett csehországi és szlovákiai felmérés szerint
az ottani
autósok korántsem ilyen készségesek.
A defekttűrő gumiabroncsok piacán
úttörő Goodyear által
megbízott tesztelők defektet színlelve két órán keresztül, összesen
kilenc
városban tesztelték az autósokat. Magyarországról Budapest, Debrecen,
Győr,
Pécs és Szeged vett részt a felmérésben, míg Csehországban és
Szlovákiában
Prága és Pozsony, illetve két kis falu, Zbuzany és Rovinka utcáin
jelentek meg
a Goodyear autói. Az első órában csupán az elakadásjelző háromszög, és
az autó
hátuljának támasztott pótkerék utalt a problémára, a második órában
viszont a
„szerencsétlenül járt” sofőrök (fiatal, csinos, de nem kihívóan
öltözött
hölgyek) aktívan – stoppolással, integetéssel – igyekeztek segítséget
kérni.
Az udvariassági felmérés első
órájában Budapest, Pozsony és
Prága között nem voltak nagyságrendi különbségek, a megálló autók
aránya
mindhárom városban 1 százalék körül alakult. A felmérés második felében
azonban
tarolt Budapest: míg a cseh és a szlovák fővárosban az elhaladó kocsik
mindössze 3,1, illetve 2,1 százaléka állt meg, az Egressy úton az
autósok 6,3
százalék ajánlotta fel a segítségét. A cseh és szlovák eredményekhez
hasonlóan
teljesített Debrecen és Szeged, ahol a második órában az autósok 2,9,
illetve
2,8 százaléka próbált segíteni a kerékcserében.
Győrben és Pécsett a Goodyear
munkatársai német rendszámú
autót használtak az udvariassági felméréshez – előbbi városban a határ
közelsége miatt, míg utóbbi esetben az Európa Kulturális Fővárosa
címmel járó
fellendülő turizmusra gondolva.
Győrben még a budapestinél is
jobb eredmények születtek: az
első órában az autósok 2,7 százaléka állt meg – Győrben tehát csupán az
elakadásjelző háromszög láttán többen ajánlották fel a segítségüket,
mint
Pozsonyban az út szélén integető, pórul járt tesztelőknek. Pécsett
ezzel
szemben csalódást hozott a felmérés. A két óra alatt elhaladó 1030
autóból
mindössze 6 állt meg, 3-3 az első, illetve második órában – a
segítséget nyújtó
autósok aránya összességében tehát alig több mint fél százalék.
Az alig 700 lelkes
közép-csehországi Zbuzany-ban, és a
csallóközi, szlovák többségű Rovinkában (Csölle) végzett kutatás
meglepő,
felemás eredményt hozott. Míg a cseh eredmények igazolták azt a
sztereotípiát,
hogy a falvakban az emberek jobban figyelnek egymásra – Zbuzany-ban az
autósok
14,4 százaléka állt meg a második órában –, a rovinkai eredmény a maga
0,7,
illetve 1,2 százalékával messze elmarad még a fővárosok között utolsó
helyen
végzett Pozsony mutatóitól is.
* * *
További érdekes
eredmények
Magyarországon a megálló autósok 94,6 százaléka
férfi volt.
A második órában – amikor a tesztelők integetéssel próbálták
felhívni magukra a figyelmet – a budapesti Egressy úton mindössze 30
másodperc
telt az első autó megállásáig. Az egyébként az átlagosnál jobb
eredményt
produkáló Debrecenben a budapestinél jelentősen nagyobb forgalom
mellett is 8
percet kellett várni a segítségre.
Budapesten egy taxis és egy postaautó sofőrje is
felajánlotta a segítségét.
A megálló autósoknak a Goodyear hasznos ajándékkal –
gumiabroncs-nyomásmérővel – kedveskedett.
* * *
A
felmérésről
A felmérést a Goodyear megbízásából a Weber
Shandwick
kommunikációs tanácsadó cég végezte 2007. június 26 – július 2. között
Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában. A tesztelő csapat tagjai
defektet színlelve rögzítették az elhaladó autósok reakcióit. Az első
órában a
résztvevők nem kértek segítséget, a második órában integetéssel,
stoppolással
hívták fel az autósok figyelmét a defektre. Minden tesztelőcsapat két
tagból
állt: egyikük kissé távolabb az elhaladó, illetve megálló autósokat
számolta, a
másik az autónál maradt.
|