CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Mi1más

2007. jĂşlius 17., kedd 19:03


A magyar autósok a legudvariasabbak Közép-Európában - Győr és Budapest is kiválóan szerepelt

A magyar autósok a legudvariasabbak Közép-Európában
Győr és Budapest is kiválóan szerepelt a Goodyear felmérésében

A magyar autósok figyelnek egymásra, és szükség esetén készek segítséget nyújtani – derült ki a Goodyear, a világ egyik legnagyobb gumiabroncs-gyártója által végzett regionális kutatásból, csattanós cáfolatát adva a magyar közlekedési kultúrával kapcsolatos negatív sztereotípiáknak. A magyarral egy időben végzett csehországi és szlovákiai felmérés szerint az ottani autósok korántsem ilyen készségesek.

A defekttűrő gumiabroncsok piacán úttörő Goodyear által megbízott tesztelők defektet színlelve két órán keresztül, összesen kilenc városban tesztelték az autósokat. Magyarországról Budapest, Debrecen, Győr, Pécs és Szeged vett részt a felmérésben, míg Csehországban és Szlovákiában Prága és Pozsony, illetve két kis falu, Zbuzany és Rovinka utcáin jelentek meg a Goodyear autói. Az első órában csupán az elakadásjelző háromszög, és az autó hátuljának támasztott pótkerék utalt a problémára, a második órában viszont a „szerencsétlenül járt” sofőrök (fiatal, csinos, de nem kihívóan öltözött hölgyek) aktívan – stoppolással, integetéssel – igyekeztek segítséget kérni.

Az udvariassági felmérés első órájában Budapest, Pozsony és Prága között nem voltak nagyságrendi különbségek, a megálló autók aránya mindhárom városban 1 százalék körül alakult. A felmérés második felében azonban tarolt Budapest: míg a cseh és a szlovák fővárosban az elhaladó kocsik mindössze 3,1, illetve 2,1 százaléka állt meg, az Egressy úton az autósok 6,3 százalék ajánlotta fel a segítségét. A cseh és szlovák eredményekhez hasonlóan teljesített Debrecen és Szeged, ahol a második órában az autósok 2,9, illetve 2,8 százaléka próbált segíteni a kerékcserében.

Győrben és Pécsett a Goodyear munkatársai német rendszámú autót használtak az udvariassági felméréshez – előbbi városban a határ közelsége miatt, míg utóbbi esetben az Európa Kulturális Fővárosa címmel járó fellendülő turizmusra gondolva.

Győrben még a budapestinél is jobb eredmények születtek: az első órában az autósok 2,7 százaléka állt meg – Győrben tehát csupán az elakadásjelző háromszög láttán többen ajánlották fel a segítségüket, mint Pozsonyban az út szélén integető, pórul járt tesztelőknek. Pécsett ezzel szemben csalódást hozott a felmérés. A két óra alatt elhaladó 1030 autóból mindössze 6 állt meg, 3-3 az első, illetve második órában – a segítséget nyújtó autósok aránya összességében tehát alig több mint fél százalék.


Az alig 700 lelkes közép-csehországi Zbuzany-ban, és a csallóközi, szlovák többségű Rovinkában (Csölle) végzett kutatás meglepő, felemás eredményt hozott. Míg a cseh eredmények igazolták azt a sztereotípiát, hogy a falvakban az emberek jobban figyelnek egymásra – Zbuzany-ban az autósok 14,4 százaléka állt meg a második órában –, a rovinkai eredmény a maga 0,7, illetve 1,2 százalékával messze elmarad még a fővárosok között utolsó helyen végzett Pozsony mutatóitól is.

* * *

További érdekes eredmények

Magyarországon a megálló autósok 94,6 százaléka férfi volt.
A második órában – amikor a tesztelők integetéssel próbálták felhívni magukra a figyelmet – a budapesti Egressy úton mindössze 30 másodperc telt az első autó megállásáig. Az egyébként az átlagosnál jobb eredményt produkáló Debrecenben a budapestinél jelentősen nagyobb forgalom mellett is 8 percet kellett várni a segítségre.
Budapesten egy taxis és egy postaautó sofőrje is felajánlotta a segítségét.
A megálló autósoknak a Goodyear hasznos ajándékkal – gumiabroncs-nyomásmérővel – kedveskedett.

* * *

A felmérésről

A felmérést a Goodyear megbízásából a Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó cég végezte 2007. június 26 – július 2. között Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában. A tesztelő csapat tagjai defektet színlelve rögzítették az elhaladó autósok reakcióit. Az első órában a résztvevők nem kértek segítséget, a második órában integetéssel, stoppolással hívták fel az autósok figyelmét a defektre. Minden tesztelőcsapat két tagból állt: egyikük kissé távolabb az elhaladó, illetve megálló autósokat számolta, a másik az autónál maradt.