A határon túli magyarsággal való szorosabb kapcsolattartás és ennek társadalmi, gazdasági hatásai érdekében
Firtl Mátyás indítványa a közlekedési kapcsolatok erősítése érdekében
Firtl Mátyás
indítványa a közlekedési kapcsolatok erősítése érdekében
A jelenlegi
közlekedéspolitika nem veszi figyelembe az új
helyzetet, a határon túli magyarsággal való szorosabb kapcsolattartás
megteremtésének lehetőségét, és ennek társadalmi, gazdasági jelentőségét
,,A szomszédos országokhoz fűződő
közlekedési kapcsolataink
erősítéséről” címmel nyújtott be önálló képviselői indítványt Firtl
Mátyás, Németh
Zsolttal, Fónagy Jánossal, Matolcsy Györggyel (Fidesz-KDNP) közösen. A
határozati javaslat
arra irányul, hogy Magyarország és a schengeni övezet szomszédos
országainak –
Ausztria, Szlovákia, Szlovénia – közös határszakaszain mielőbb álljanak
helyre
a történelmileg korábban meglévő településközi közlekedési kapcsolatok,
illetve
újak is létrejöjjenek.
A határozati javaslat Magyarország és Románia,
illetve
Horvátország, továbbá Szerbia és Ukrajna közös határszakaira
vonatkozóan megfogalmazza a hasonló célú előkészítő lépések
szükségességét. Az Országgyűlés elnökéhez benyújtott anyag indoklásában
kitér
arra, hogy a schengeni övezethez való csatlakozással a magyar-osztrák,
illetve -szlovák
és -szlovén határon összesen 1139 kilométeres szakaszon szűnt meg a
határellenőrzés, míg a román, szerb és horvát, Magyarországgal közös
határszakasz 1104 kilométert tesz ki.
A jelenlegi közlekedéspolitika
nem veszi figyelembe az új
helyzetet, a határon túli magyarsággal való szorosabb kapcsolattartás
megteremtésének lehetőségét, és ennek társadalmi, gazdasági
jelentőségét. Ezért
a magyar közúthálózat határátmeneteinek fejlesztése a csak belföldi
dimenziókkal foglalkozó, szokásos közúthálózat-fejlesztési munkát
meghaladó tervező
munkát igényel. Egy központilag irányított, több tárca
együttműködésével
megvalósuló program beindítására van szükség – fogalmaz a határozati
javaslat,
amely konkrét célkitűzéseket és módszereket is tartalmaz a fejlesztések
tekintetében.
A belső határszakaszokon működő
35 közúti határátmenet mellé
még 117 létesítése indokolt, amelyek közül 27 kiemelt fontosságú. A
belátható
időn belül belső határrá váló román határszakaszon a ma működő 10
közúti
határátkelőn felül még 35 létesítése lehet a cél- tartalmazza a
javaslat, amely
szerint a tartósan külsőnek feltételezett magyar-ukrán, illetve szerb
határszakaszon a működő 11 közúti határátkelő mellett további 27 lenne
szükséges. |
|