CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Mi1más

2009. május 05., kedd 08:56


Átadták a Nemzetközi Együttműködési Kultúráért Nívódíjakat

Átadták a Nemzetközi Együttműködési Kultúráért Nívódíjakat

A Kreativitás és Innováció Európai Évének kiemelt eseményeként rendezték meg április 28-án, Budapesten a Tempus Közalapítvány konferenciáját, amely konkrét példákon keresztül mutatta be többek között a mintegy 250 részt vevő pedagógusnak, hogy milyen pályázati lehetőségeket kínál az európai uniós Egész életen át tartó tanulás program.

A rendezvényen átadták a Nemzetközi Együttműködési Kultúráért Nívódíjakat is a legszínvonalasabb Comenius, Leonardo és Erasmus projektek munkájának elismeréseként.

Az április 28-án megrendezett konferencia, amely az Európai Bizottság és az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával valósult meg, konkrét példákon keresztül mutatta be, hogyan járul hozzá az Egész életen át tartó tanulás program - pontosabban az általa támogatott számos projekt - a kreativitás és innováció fejlesztéséhez az oktatás minden szintjén. Saját személyes és szakmai tapasztalataik alapján a Comenius, Leonardo, Erasmus és Grundtvig projektek képviselői segítettek választ keresni azokra a kérdésekre, hogy mi a célja a művészeti oktatásnak, mi a jelentősége a kreativitás fejlesztésének, milyen kreatív formákat találhatunk az önkifejezéshez, mikor válik a kulturális sokszínűség a kreativitás és innováció forrásává, hogyan szolgálják a természettudományok és a műszaki tudományok az aktív, innovatív gondolkodásmód fejlesztését, vagy milyen eszközökkel fejleszthető a vállalkozói szellem az iskolában.

Rubik Ernő mérnök-feltaláló a délutáni kerekasztal-beszélgetésen elmondta: a kreativitás velünk született tulajdonságunk, elemi adottság arra, hogy új válaszokat tudjunk adni. Suhajda Virág, a Rogers Személyközpontú Középiskola képviselője ugyanott kiemelte, hogy a gyermekekben meglévő kreativitást nem elfojtani, hanem megőrizni kellene. Mérő László matematikus szerint a poroszos, hagyományos iskola nem feltétlenül tesz rosszat a kreativitásnak, sőt: van mit kijátszani, a gyerekek feszegetik a kereteket. Mivel minden gyerek más-más módon tanul, érdemes a gyerek személyiségének megfelelő intézményt választani - szögezték le a kerekasztal-beszélgetés résztvevői, valamint abban is egyetértettek, hogy nem is annyira az iskolai kereteken, hanem sokkal inkább a tanárokon múlik, hogy kibontakozik-e a gyerekek kreativitása.

A rendezvényen átadták a Nemzetközi Együttműködési Kultúráért Nívódíjakat is a legszínvonalasabb Comenius, Leonardo és Erasmus projektek munkájának elismeréseként:

Közoktatás - Comenius

A debreceni Kós Károly Művészeti Szakképző Iskola finn és olasz partnerével közösen a reneszánsz ötvösség és zománcművesség ékszereinek tanulmányozását, ékszertervezést és kivitelezést választották a nemzetközi együttműködés témájául, azóta az intézmény pedagógiai programjának szerves részét képezik az elkészült multimédiás tananyagok, modulok.

A miskolci Martin János Szakképző Iskola angol és török partneriskolájával együtt a fogyatékos és sajátos nevelési igényű gyerekek esélyeinek javítását tűzte ki célul szakmai fejlesztésükön keresztül. A nemzetközi együttműködésnek köszönhetően a művészeti oktatást és a projektoktatást beépítették tantervükbe és tanórán kívüli tevékenységeikbe.

A budapesti Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium projektje a fa motívum központba állításával a természettudományok tanulását izgalmas kalanddá alakította, amely során a diákok európai kortársaikkal együtt vizsgálódtak.

Szakképzés - Leonardo

A Ványai Ambrus Gimnázium, Informatikai és Közlekedésgépészeti Szakközépiskola franciaországi szervizekbe küldte tanulóit szakmai gyakorlatra, ahol valós munkakörnyezetben dolgoztak, új technológiákat és eszközöket megismerve, használva.

A nyírbátori Kör Egyesület három parkgondozó szakmát tanult, enyhén értelmi fogyatékos, nehéz anyagi helyzetben élő fiatalt küldött ki Lengyelországba 12 hetes szakmai gyakorlatra. A kiutazás előtt speciális, személyre szabott felkészítésen vettek részt, mely nyelvi, lélektani és kulturális kérdésekre is fókuszált.

A Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Főiskolai Kara Írországba, Spanyolországba, Nagy-Britanniába és Svédországba szervezett tanulmányutakat a megújuló és alternatív energiaforrások témájában. A projekt célja az itthoni oktatási anyagok átdolgozása, fejlesztése, új tantárgy beindítása, publikációk közlése volt.

Felsőoktatás - Erasmus

A Budapesti Corvinus Egyetem átfogó stratégiájának fontos eleme a mobilitás. Az intézmény törekszik arra, hogy a kimenő és bejövő pályázókat egyaránt saját hallgatójának tekintse.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem mind a nemzetközi tudományos életben, mind a mobilitási projektek megvalósításában igen aktív. Kiemelt szerepe van a nemzetközi mobilitással foglalkozó munkatársak mobilitásának is.

A Budapesti Műszaki Főiskola jelentős oktatási és kutatási sikereket ért el a programnak köszönhetően, a hallgatói és oktatói mobilitás területén egyaránt. Kiemelendő a bejövő hallgatók önszerveződése.

forrás: EduPress