CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Sakkvilág

2000. március 18., szombat 00:00


A mai anyag kezdőknek, haladóknak sőt haladottabbaknak szól...

Sakk főiskola III.

Haladóknak, sőt haladottabbaknak is


A modern sakkozó ideje azért annyira terhelt, mert a játszmákon kívül, sőt azok előtt és után is kutatnia kell a lehető legjobb folytatásokat, és ez örökös tépelődés, vajon nemcsak az adott játszmában, hanem elvileg is a legjobb változat-e, amit választottunk.

Az USA Internet sakk-clubjában az egyik népszerű computer ellen a Ruy Lopez (Spanyol) megnyitás késleltetett csereváltozatában, ahol a computer VILÁGOSSAL mindig vissza-vissza tér a változathoz, a következő dolgok történtek:

1.e4,e5 2.Hf3, Hc6 3.Fb5 (ez a Ruy Lopez jellegzetes lépése), a6 4.Fa4 ( Itt világos üthetne 4.Fxc6, dc: 5.He5:-re, de sötét 5.-, Vd4-el rögtön visszanyerné a gyalogost, és világos lemondana a hatásos futó párról - végtére is semmiért!) Hf6 5.0-0, Fe7 6.Fxc6!? (ez a késleltetett csereváltozat, nagyon ritkán játszott, hogy miért, mindjárt látni fogjuk. Ehelyett világos 6. Te1, 6.Ve2, sőt 6.Hc3-al is folytathatja a fejlődést.) dc: 7.He5:, Vd4 8.Hf3, Ve4: 9. Te1, Vg6! (Jól jegyezzük meg: ez az egyetlen s egyben legjobb mező a visszavonuló vezér számára!) 10. Ve2, Fe6 11.Hd4

És most tanulmányozzuk a hadállást.



Sötétnek muszáj leadnia egy gyalogost, ez tuti, viszont f vonala megnyílik, valamint az e vonala is! Világosnak a gyalograblás után gondjai lesznek saját királyával és alapsorával, mert a vezérszárnyán egyetlen tisztje sem fejlődött!

A kérdés most ez: „a gyalogos így is, úgy is elvész, használjuk ki az ebből adódó esetleges előnyt" Sáncoljunk! Következett:

14. -, 0-0! 15.He6:, fe: 16. Ve6+, Kh8 (és most a világos vezérnek sürgősen pucolnia kell, nincs futónyerés 17. Ve7:-el, mert 17.-,Ta-e8 a fenyegető matt miatt lenyerné a vezért! Emellett a másik torony már a megnyílt f vonalon mereszti ágyúcsöveit a világos királyállásra, sötét tehát jól áll!) 17.Vb3, Fd6 (mellesleg majd Hg4 is fenyegetni fog,egyszerre támadva a h2 és f2 pontokat.) 18. h3, He4! 19. d4...



Muszáj valamiképpen játékba hozni a világos tiszteket, máskülönben világos királya elvérzik. De már minden késő!

19.-,Hf2:!! 20. Hd2, Te2 20. a4 (világos megpróbálja valahogyan játékba hozni a bástyát a1-ről)



20.-, Hd3!!, 21. Tf8:+, Ff8: 22.g4, Vf6



és nincs az a földi hatalom, ami világost megmenthetné a pusztulástól. A computer persze mattig nem adta fel. De az már érdektelen.

Sakkfőiskolánk az alábbi két hadállással „kedveskedik" most a tanulóknak. Az elsőben VILÁGOS, a másodikban SÖTÉT van lépésen. Mindkét pozícióban az induló fél anyagot - és persze ezzel együtt játszmát is - nyer. A sötéttel induló második hadállás különösen komisz! Ott sötét egy kis átmeneti „micsodával" lemesterkedi a tábláról az egész világos tisztikart, a vezér kivételével.

Miért és hogyan?



Világos lép




Sötét lép

Pagony Lajos
Sakkrovat vezető
chess@sopron.hu