CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Sakkvilág

2000. február 21., hétfő 00:00


Sopron sakkjövője jó kezekben van

A sakkozó ifjúságé a holnap.

Küldjétek be játszmáitokat!

Sopron sakkjövője biztosított. Most is két igen tehetséges, lelkes, és nagyon fiatal kisfiú - akik ráadásul testvérek is - két játszmáját küldte el nekem a büszke papa, aki bokros teendői mellett még a sakkra is szemet vetett és maga is részt vesz a gyerekeknek tervezett oktatáson. Miután fiatalok és tanulók, már csak a testvéri vetélkedés miatt sem közlöm a nevüket.

Az alábbiakban az első játszma egyik különösen tanulságos szakaszával foglalkozunk, ami egyszerűen áttekinthető ugyan, de elágazásai miatt igen jellemző a megnyitás ilyetén szakaszára. „Szerencsénkre" sötét a negyedik lépésben elnézett egy gyalognyerést, alkalmat adva így az idetartozó gondolatok és elvek kifejtésére.

A hiba (1.c3, e5 2.e4, Ve7 3.b4?, Vh4? Után...) 4. Fc4??, amire sötét szerencsére h5??-el folytatta, pedig 4.-,Ve4+ 5.Fe2, Vg2: simán még egy gyalogost nyer 5.Ve2, V:g2 6.V:e5`+, He7! után pedig elvész a torony h1-en. Most a blöffölés nem segít 7.Vf4-el vagy Vh5-el a sötét király előtti f7 mezőt fenyegetve, ugyanis a sötét vezér a legnagyobb lelki nyugalommal nyakon vághatja a h1-es tornyot, hiába üt világos a vezérrel f4-ről vagy h5-ről f7-re, őfelsége elódalog d8-ra, nem fog sáncolni tudni, de nagyobb baja nem esik, s ez igazán megért egy tornyot!

Ez a hadállás - lásd diagramot -


világos gondatlanságból készülő öngyilkosságát elemezve, feltétlenül megérdemel egy kérdést:

Mit próbálhat meg világos ebben az állásban, sőt miket? És... próbálkozásainak mi az eredménye?

Tovább haladva a játszmában 5. Fc4, h5 után 5.Ve2, Vg4 következett, azaz sötét cserére ajánlotta vezérét, kinyitva ezzel a h vonalat. Most világos egy olyat tett, ami minden dicséretet megérdemel. Így gondolkodott: „Majd bolond leszek segíteni neked, vonalat nyitni a cserével. Ha mindenáron cserélni akarsz, üsd le a vezéremet, ezzel kihozok egy tisztet a játékba."

Ennek szellemében 6. Fb2-t húzott, mire sötét elég értelmetlenül cserélt: 6.-,Ve2:vel. Következett 7.K:e2, a6 8.b5, ab: 9.F:b5, Ta5 10. Fc4, Tc5 11.d3, Tc6, és világos szisztematikusan leszorította ellenfelét, aki később türelmét vesztve egyre súlyosabb elnézéseket vétett.

A kezdők játszmavezetésének nem elégszer hangsúlyozandó követelményei a következők:

1.) Centralizálva fejlődni és fejlődni, valamint fejlődni egymás után a tisztekkel.
2.) Fukarul takarékoskodni a gyalogos lépésekkel, mert egyrészt azok reparálhatatlan gyengeségeket okoznak, másrészt korrigálhatatlanok, hiszen náluk „csak előre, édes fiam! "... létezik.
3.) Óvakodni a megnyitásban túl korán játékba hozni a vezért, mert az ellenfél üldözni fogja, mint a csodaszarvast, s ez pozíciós és időbeli veszteséghez vezet.
4.) Nem lépéseket ismételni a megnyitásban, hanem célszerűen elfoglalni a mezőket.

Csak ezeknek az alapelveknek a tiszteletben tartásával vonulhat fel a sakkozó hadserege ütőképesen, és valósíthat meg győztes terveket. Minden más esetben örökös védekezésre és előbb-utóbb összeomlásra van ítélve. Pontosan azért játszanak a sakkozó computerprogramok olyan erősen, mert ezek a konkrét alapelvek beléjük van programozva!

Pagony Lajos
sakkrovat vezető
Chess@sopron.hu