A teremtés
vegykonyhája, avagy gyógy/szer/tár a műteremben
(részlet dr.
Benzsdel Miklós megnyitón elhangzott ajánlásából)
Mészáros György vásznai és
grafikái a
megragadott idő, a mulandóság melankóliája és a kitartott pillanat
jegyében ejtenek foglyul. Az életes figurák és a historikus tárgyak
áradása magányosan mélázó„életcsend”-jelenetekben vagy szilaj mozgású,
atavisztikus megszállottságú marionett gesztusokban ölt alakot.
ALAKOT – ezzel máris
kulcsfogalomhoz
jutottunk. A rajzosság, a figuratív, nagy jellemzőerővel bíró ábrázolás
gyönyörűsége a rézkarcoktól a nagyméretű olajképekig meghatározó elem,
az élmény első lenyomata, a látvány szervező ereje. Sűrű atmoszférájú
terek, kultikus töltetű, visszatérő tárgyak és pózok, a játékosság, a
bábok és maszkok álarcossága és kitárulkozása, az ábrázoltak „alla
prima” tükrözése mind-mind a kontúr, a sziluett, a VONAL bűverejéből
táplálkozik. Hadd szegődjek önkéntes, szíves kalauzul mindahhoz, amit
ezen a vonzó, biztos kezű nemes alapon felfedezni, meglelni vélek:
hiszen biztos fogódzó és tépelődni való egyaránt számos kínálkozik.
GESZTUSNYELV – a kézjelek, a
végtagok
hierogrifái egyaránt a bábművész és előadó Mészáros György öröksége
maga-magának. Pillanatok és kitartott pózok árulkodóan beszédes
megragadása, a bágyadt, tépelődő állapottól a felfokozott, barokkosan
áradó, szenvedélyes sodrású mozdulatok gyertyaláng-szeszélyéig.
Expresszív lobogás és rokokó játsziság, kalligrafikus manierizmus és az
elrajzoltság finom iróniája váltakozik. A történeti ihletésű, irodalmi
narratívák biztos műfaji formanyelven kínálják a villoni avagy
casanovai szerepek fametszettől a kámeáig asszociált, mégis egyazon
grafikai technikával megformált illusztrációit.
TEKINTET és TAPINTÁS – a kétfajta
érzékelés összeolvadása személyes élményem. Érzékeny és állhatatos,
végtelen enyészpontú pillantások, egzotikus vagy mély tüzű tekintetek
szegződnek ránk. A kontúrok vázlatosságából az egyetlen (?) helyes
vonal az alapozás érintetlenségével választódik ki, a színfoltok és
vonalak kollázsa érzéki, tapintható térbeliségre váltja a képsíkot.. A
vegyes technika taktilis örömöt is kínál, a fénypászmák ormokat,
csúcsokat gyalulnak, völgyeket, gödröket, test-dolinákat sejtetnek.
Finom és provokatív az a véghezvitt bevégezetlenség, amely aztán a
fantáziát, a továbbgondoló keresést serkentve sarkall a befogadásra.
MŰTEREM – a teremtés vegykonyhája
örök
ihlető és a kézenfekvő tudósítás klasszikus tárgya. A klasszikus
példáktól Gruber Béla elemi erejű diplomamunkájáig e cellányi
mikrokozmosz az önkifejezés toposza. Ez a tértől és időtől függetlenedő
kapszula az a hely, ahol a nézés látássá nemesül, az észlelés
jelentéssé válik,s az alkotás létezési móddá szublimálódik és viszont.
Megragadása a mégoly végletes
redukció esetében is hihetetlen gazdagságot kínál, mint Váli Dezső
művészete.
Tárlatunkon ez műhely a térbeli
tagolás
sokszor geometriai önkényű bravúrjával fotólabor, szobrászműterem vagy
gyógyszertár, ám az idevonzottak vállalt és szívsajdító, valóságos vagy
képletes pőresége révén szakrális tér, gyónó vagy vezeklő fülke avagy
menedék is egyben.
OLAJ-AKVARELLISZTIKA. A vászon a
szenvedélyes, széles ecset- és késkezelés festékzáporait issza, amíg
bírja. A tört pasztellszínek tobzódása vagy drámai egységet, vagy
gazdag dinamikát hordoz. A sóska-moha-mustár zöldek, a dolomit-szürke
és a viseltes azúr, sápadt acélkék csakúgy, mint a téglaporos
lazac-terakotta és a púderes tearózsa a lelki ruházattól az arcok
bőrreflexéig mindent áthat.
S persze az olasz templomok
tömegarányokban üzenő apostoli nyugalmától a palazzo-övezte
kolostor-székesegyházak grandiózus mozgalmasságáig fut a turneri
érzékenységű, napfénykáprázatot vagy capricciót közvetítő
látványspektrum.
A foltok, sávok és áthatásuk
felviteli
módja mintegy elébe megy a kibontásuk, lehántásuk, visszafejtő
lecsupaszításuk felkínálásával a keletkezés, az eredet, a kezdet
megismerhetőségének. Mészáros olajképei e spontán technikai
kapaszkodókkal stációkra bontható folyamatábrázolások is, történetek,
amik bennünk folytatódnak.
TÉRIDOM-TALIZMÁNOK. Egyedi festői kézjegyet azonosíthatunk
azokban
az egyszerű geometriai test-vázlatokban, amelyek kocka, kúp, gúla,
henger alakzatok képében hol széljegyzetként, mintegy mellékesen, hol
hangsúlyosan díszítik, ellenpontozzák a kép témáját. Sokszor egyenesen
térbeli érzetet kelt ez a galaktikus csóva, amolyan kompozíciós
szertárkellék, űrszemét, aminek múltja után még talán jövője is lesz
ebben a szcénában. Képről képre váltakozik,hogy arkhimédeszi lendítő
nyomaték, avagy Akhillész sebezhető sarka jut róla eszünkbe.
|