Tisztelt Tárlatlátogatók, kedves Művészetbarátok!
Advent második vasárnapja
hagyományosan meghozta nekünk, soproniaknak a Képzőművészeti Társaság
kiállítását és a Füzetek ez évi kötetét. Ebben az évről évre ismétlődő
mozzanatban nemcsak egy kultúrváros gesztusa, nemcsak az élő polgári
tradíció, de hiszem azt, hogy az ajándékozási kedv is ott munkál. És
valljuk be, az a festő- és írásművészeti ajándék, amellyel a Soproni
Képzőművészeti, valamint az Irodalmi Társaság kedveskedik, az év e
megszentelt időszakában különösen fogékony állapotunkban talál
bennünket.
Az advent és a karácsony ünnepe nemcsak a művészi alkotómunka,
de a művészetek lelki befogadásának is legfőbb inspirálója.
Elgondolkodtak-e már azon, hogy
miért éppen ez az időszak teremtette meg minden ünnep közül
legintenzívebben a maga művészetét? Megszólaltat-e annyi zenei mű,
láttat-e annyi írás, annyi képzőművészeti alkotás még egy ilyen
ünnepet, mint éppen ezt? Oratóriumok, concertók, misék, énekek zengik a
megváltó eljövetele iránti vágyat, a kisded születése feletti örömöt;
templomfreskók, oltárképek, képeslapok, könyvillusztrációk,
márványszobrok és fafaragványok jelenítik meg a keresztény emberiség e
legszebb közös emlékét. És ihlette-e meg még egy ilyen ünnep a
társadalom szinte valamennyi rétegét úgy, hogy egy egyszerű karácsonyi
nép-ének ugyanolyan örökérvényűnek tetszik, mint Bach vagy Corelli
művei? A pásztoremberek ugyanúgy kifaragták a maguk Betlehemét, mint a
márványoltárt állító művész. És ilyenkor mindenki – ha mással nem, egy
adventi koszorú megkötésével vagy a karácsonyfa feldíszítésével – kiéli
a művészi szép iránti érzékét és alkotásvágyát.
Miért éppen ez a várakozási időszak késztet erre bennünket?
Talán
mert a karácsony misztériumában a tisztaság, a szeretet, a szépség
munkál, ugyanaz, amely a művészeteknek is forrása. Ilyenkor több közünk
van a művészi széphez, mert nagyon akarunk jók és tiszták lenni. A
minden éves megtisztulás napjai ezek. Olyan, mint egy rituális fürdő,
olyan, mint egy lelki méregtelenítés.
Gyermekien vonzódunk ilyenkor a
harmóniához. Megállunk egy-egy Betlehem előtt, ráámulunk az ember által
talán legszebben megkomponált idillre, amelyben a kisded fölött szinte
kápolnaszerűen hajlik össze a szent pár, az egyik oldalon ott vannak
mély demokratizmusban a szegényeket képviselő pásztorok, a másik
oldalon az ajándékot hozó háromkirályok, fölöttük az örömhírt hozó
angyal, s körülöttük az ember és állat harmonikus kapcsolatát jelképező
békés barmok.
Ez a gyermekkorunk
forrásvidékéhez visszavezető összkép a teljességet, a szépséget
sugallja, egy magunkban elsüllyesztett Atlantiszt. Vágyunk egy olyan
világra, amely ilyen teljes, amely ilyen idilli, amely már nem is a
valóság, amely már egy másik szféra. Goethe szavait kell itt idéznem:
„Minden művészet legmagasabb feladata, hogy a látszat által megadja egy
magasabb valóság káprázatát.” Erre a káprázatra várunk így advent
táján, ezért vagyunk fogékonyabbak ilyenkor a művészetre.
S ezt a káprázatot kerestem és
találtam meg itt tegnap, amikor először volt alkalmam bekukkantani
erre, a frissen elkészült kiállításra. A harminckilenc alkotását
bemutató harminc művész közül többen is vannak olyanok, akik e
keresztény ünnepkör olyan jól ismert motívumait fogalmazzák újra, mint
a betlehemi születés vagy mint Mária a kisdeddel, és ezáltal emelnek át
bennünket egy magasztosabb szférába. De néhányan a gyermek látószögéhez
vezetnek vissza minket, a mese határvidékéhez. Mégis, a legtöbb alkotás
egy-egy őszi-téli tájban, havas utcarészletben mutatja fel a goethei
„magasabb valóság káprázatát”, mintegy jelezve azt is számunkra, hogy e
sok különös szépség itt van körülöttünk, csak azzal a szemmel kell
meglátni őket, amellyel e tárlat alkotóművészei pillantanak rájuk.
Innen vittem tegnap haza a
Soproni Füzetek még nyomdaszagú, majd négyszáz oldalas idei
antológiáját is. S otthon az első dolog volt, amelyet jólesően
nyugtáztam, hogy a tárlat szinte folytatást nyer a könyv lapjain. Az
itt kiállítók közül tizenöten szerepelnek a kötet illusztrátorai
között, hárman a testvérmúzsai csábításnak engedve tollat is ragadtak,
másik két alkotóról hosszabb méltatást olvashatunk.
A Sarkady Sándor által
szerkesztett antológiához, már csak több évtizedes múltja okán is –
amely önmagában is teljesítményszámba megy mai világunkban – mindig
bizonyos tisztelettel közelítek. Érték, városunk értéke ez a kiadvány.
A minden évi kulturális számvetés is, amelyből így – az év utolsó
hónapjában belelapozva – elénk állnak az elmúlt esztendő fontosabb
művészeti kiállításai, irodalmi rendezvényei, kerek évfordulói.
Megelevenednek azok, akik az év folyamán itt hagytak bennünket. Most
Törzsök Béla tanár úr, Kövesi György, Csanád atya és Ringhofer János.
És benne van persze a Füzetekben az a színvonalas irodalmi anyag:
versek, novellák, dráma- és regényrészlet, amelyekben oly szívesen
mélyedünk el így advent táján, amikor fogékonyabbak vagyunk a
művészetekre.
Mert „az utolsó sorral a
prózában, az utolsó szóval a versben – írja Bősze Balázs a jelen
antológiában – nincsen vége az alkotásnak. Az alkotás, a mű lelkileg,
gondolatilag tovább él. Majd jelez az olvasótól, visszhangzik,
visszhangzik, mint egykor a tihanyi echó.”
E szép, kölcsönvett gondolattal
ajánlom figyelmükbe a Soproni Füzetek idei kiadványát és ezt az
ajándéknak szánt adventi tárlatot.
|