Rovat: Soproni Ünnepi Hetek
2000. június 26., hétfő 00:00
Magyar házimuzsika kiváló tolmácsolásban Megnyílt a Régi Zenei Napok
Magam például egy Steinway-t szívesebben hallgattam volna ma este is, mint azt a csörgő-zörgő - egyébként karbantartott fortepianót, amin városunk szülötte, az akadémia professzora, Komlós Katalin játszott. Nem lennék túlságosan meglepődve, ha a hangverseny után egy erdei tisztáson két-két kővel tűzcsiholóversenyt tartanának ezek a jó értelemben megszállottak. A kérdést (a régi zenét milyen hangszeren és hogyan adják elő?), amiben még a zenésztársadalom is megosztott, jobb, ha egymás között döntik el, s mindketten profitálnak a másik eredményéből. A XVIII-XIX. sz-i házimuzsika koncertjén F.P.Rigler, J. Haydn, Fusz János, Koháry Mária (grófnő), F.Grill és S. Franz művei szerepeltek. Két-két fortepiano darab után 4-4 dal (ária, románc) mindkét részben. Komlós Katalin tudatos játéka messze átüt a szokványos hangzáson, a hallgatóban is tudatosítja mindazt a dallamvezetést, ellenpontot vagy tréfát, melyet a zeneszerző ezen századokban művében elrejtett. Virtuóz módon oldotta meg a gyors darabokat is. Bennem mégis J.Haydn G-dúr szonátájának Allegretto e innocente tétele maradt meg kitörölhetetlenül, mely lassúsága mellett is végig telítetten szólt, minden szünet megfelelő hoszúságúra sikeredett, és a tudatos előadás mellett jelentős érzelmi telítettségről tett tanúságot. Talán összecsengett a gyermeki létről a héten hallott elmélkedő gondolatokkal, talán nem zavart a tudatosság óhatatlanul érzelmi szárazsághoz vezető állapota, az ilyenkor sokszorosan figyelt azonos hangzás. Talán nem is figyeltem, csak hallgattam, és jól esett. Zádori Mária, aki 1999. óta a Kiváló Művész címmel büszkélkedhet, ugyancsak elismerésre méltóan szerepelt. A kezdő dal első taktusainak intonációs apró hiányosságai után végig játszva adott elő minden dalt, ugyancsak nagyon tudatos dallamív-formálással, finom pianók és gyönyörűen hangzó erős szopránjával is a mondanivaló szolgálatába állt. Tudatosan megformált, de a felfedezés erejével ható spontán előadással hatottak a hallgatóra a humor apró fricskái és az érzelmi telítettség hosszan zengő hangjai. A fortepianoval kísért daloknál tűnt igazán fel az az érzelmi különbség, mely a mai hangszerek mellett már jelentősen csökkent a vox humana és az instrumentális zene között. A termet megtöltő, értő közönség vastapssal jutalmazta mindkét művész teljesítményét. - DI - |