CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Soproni Ünnepi Hetek

1998. június 22., hétfő 00:00


Malcolm Bilson koncertje

Amikor a világ egyik legnagyobb zongoraművésze mesél...

Malcolm Bilson az Esterházy-kastélyban


Június 21-én, vasárnap 20.00 órakor a Régi Zenei Napok keretében Malcolm Bilson, amerikai professzor, zenetörténész és zongora-(fortepiano)művész adott koncertet a Fertődi Esterházy-kastélyban. Kurzusai és lemezfelvételei messze megelőzték hírben a koncertező művészt (szerkesztőnk is csak "zuckerstück"-ként emlegette a koncertek sorában...).
Malcolm Bilson Los Angeles szülötte. Zenei tanulmányait New Yorkban, Bécsben és Párizsban végezte, pályafutását egyetemi karrier után a historikus előadói praxis képviselőjeként folytatta , mely 1970 óta művészi életprogramja is egyben. Személye ma már elválaszthatatlan a historikus zenélés többi nagyságáétól (John Eliot Gardiner és az Angol Barokk Szólisták, Christopher Hogwood és az Academy of Ancient Music, Nicholas McGegan és a Philharmonia Baroque, a New York Chamber Singers, a Monteverdi Kórus vagy Anner Bijlsma). Lemezeit, felvételeit a historikus előadások etalonjaiként emlegetik. A Soproni Ünnepi Hetek kurzusa számáras csak egy a világ többi részén a preklasszikus, klasszikus és romantikus zeneirodalom tárgyában tartottak közül. Az Amerikai Művészeti Akadémia tagja.
Volt tehát mire és kire várakoznunk, akik Fertődön a kastély jól ismert dísztermében gyülekeztünk.

Nagy kérdés volt, hogy a szombati, a modern hangszerek által knock-outolt tangenszongorával szemben hogyan "állja a sarat" a fortepiano, mely időben valamivel közelebb áll hozzánk, valamint a Steinway-ekhez és Bösendorfer-ekhez idomított fülünkhöz.
(A szombati Szt.György templombeli concerten a CONCERTO ARMONICO modern vonós-hangszerei részesítettek mindannyiunkat abban az "élményben", hogy másfél Bach-koncerten keresztül hiába kerestük a tangenszongorát a kíséret között. Utána is csak erőltetett odafigyeléssel lehetett valamit hallani a halk hangszeren a beragadt billentyűk, az időlegesen lehangolódó húrok ellenére is virtuózan muzsikáló Spányi Miklós játékából.)
A személyes várakozás tehát bevallhatóan felfokozott volt, annál inkább, mert vasárnap délelőttre nem érkezett meg a tallini énekkar, így a második koncert is "ugrott".
A kedves és közvetlen művész "telt ház" (ez magyarra fordítva 150 embert jelent a kastély nagytermének egyik felében) előtt lépett fel. Hírének ismeretében csak felsóhajthatunk: "Európa messze van, pedig Fertőd közel!" Minimális akcentussal, kitűnő magyarsággal köszöntötte a közönséget, majd érthető angolsággal ugyanazt megismételte. Tanárként szólt a hallgatókhoz, közben a fortepianóhoz ült (melynek gyártási évszámát 4 évvel helyesbítette és amelynek hangja kellemes meglepetés volt), és megkezdődött a varázslat.
Úgy indult Schubert (1797-1828) C-dúr szonátája ("Reliquie", D 840), mintha tovább beszélne, mintha magyarázná, anyanyelven. Erre mondják, hogy: megszólal a hangszer. Nem tudtam hirtelen, mikor ütötte le az első billentyűt. A legelején be kell vallanom: Schubert nem a kedvenc zeneszerzőm. De itt nem egy szonátát hallottunk, hanem egy ember beszélt a fájdalmáról rövid élete végén (tulajdonképpen, akár a szimfónia, ez is "befejezetlen"). Elmondta - minden mesterkélt és túlzott mellékhang nélkül -, mennyi szenvedésben, nélkülözésben volt része, mennyi meg nem értésben részesült, és ennek ellenére mennyire ragaszkodik az élethez, amitől megválni nehéz. M.Bilson emberi nagyságának köszönhetően tudott szerényen, mintegy csak a fortepiano mellett ülve, a háttérből tolmácsolni. Ez az egyszerűség a tudatos interpretáció bonyolultságában csak a legnagyobbak adománya! Egy előadóművésznek egy ilyen módon tevékeny pillanatért már érdemes megszületnie!

Alig haltak el a Schubert-mű utolsó akkordjai, máris Johannes Brahms (1833-1897) öt zongoradarabját hallhattuk. A tanár úr, hogy annak egészét hangsúlyozza, még köztes tapsra sem hagyott időt. A h-moll capriccio hangzásában messze megelőzte korát, a romantikus kezdet után igencsak modern hangzások szálltak az Esterházy-kastély termeiben. Talán nem riasztották el a kastély urainak valószínűleg hallgatózó szellemeit, akik nem valószínű, hogy Haydn házimuzsikusként történt alkalmazása óta hasonló előadást hallottak. Dübörgő tapssal honorálta az élményt, a romantikus tanórát a hallgatóság.
A koncert második felében Malcolm Bilson Franz Schubert B-dúr szonátáját adta elő (D 960). A most is nagyon expresszív előadásmód mellett is kénytelen-kelletlen bevallom: a mai estén a neves zongoraművésznek talán egy dolog nem sikerült: Schubertet kedvenc zeneszerzőmmé tenni. Pedig a sziporkázó, a hallgatóra ötletzuhatagként ható, de a bennem nehezen egységesülő I. tétel után csaknem változott a "top ten" , de a többi tétel még annyira "schubertes" volt, hogy tartanom kell magam az este első felének végén megfogalmazódott gondolathoz: Schubert sem feltétlenül sorban alkotta legjobbjait. Vele ellentétben a tengerentúlról csak egy napja érkezett, fáradt M. Bilson hosszú időre belopta magát szívünkbe, aki ráadásként egy Schumann-darabbal és egy Chopin-keringővel hálálta meg a szűnni nem akaró tapsot. Szerkesztőmnek - ki tudja, honnan szerzi híreit - mégis igaza volt?
- DI -
Fotó: Lobenwein Tamás