CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Soproni Ünnepi Hetek

1998. jĂşnius 23., kedd 00:00


A farkas szempillái

...szempillán át a világot

"Hangulattudósítás" az előadásról


Gyermekeknek színházat játszani, ráadásul jól – nem kis feladat. Le a kalappal az előtt, aki véghez tudja vinni. Minden elismerést megérdemelnek a Soproni Színház színműhelyének fiatal tagjai, akik magas színvonalon tudták megoldani a feladatot.
Vasárnap (21-én) volt az első előadása a már egy hónapja műsoron lévő gyermekműsoruknak. Hat alkalommal léptek lelkes, és szinte már könyörtelenül őszinte közönségük elé A farkas szempillái című mesejátékkal. Mivel magam is megnéztem az előadást és láttam a kicsik reakcióit, bizton állíthatom: nagy sikerrel. Mert mi az, ha nem siker, amikor egy szöszi kislány táncra perdül a széksorok között a zene ütemére, vagy amikor egy másik, aki miután lemászott apukája öléből, két kézzel a széktámlákba kapaszkodva, tágra nyílt szemmel nézi a színpadon zajló játékot – bár csak a székek közötti résen át, mert épp csak akkorára nőtt, hogy ott kikandikáljon...

A gyermekek leplezetlen érdeklődéssel vetették magukat a játékba, együtt örültek, aggódtak a mese szereplőivel. Sőt: valóságos versengés alakult ki köztük bizonyos apró, betölthető szerepekért, és látható büszkeséggel alakították a kutya, a fácán, a majom, a bozót, a faág és a doboz szerepét.
A főszereplők természetesen mégis a színészek voltak. Bár, hogy közülük ki volt az, aki a legjobban átérezte a szerep nyújtotta lehetőségeket, nem szeretném eldönteni. Ami biztos: egyaránt komolyan vették a mesét és a mókát, nem estek át egyik pillanatban sem a ló túlsó oldalára; ez itt a komolytalanságot jelenthetné. Észrevétlenül változtak át egyik szerepből a másikba – mert egy-egy színészjelölt több karaktert is játszott –, ha a forgatókönyv úgy kívánta. És megkívánta. Így lett a fogadósnéból boszorkány, majomból macska, rókából szamuráj, borzból csillagos paripa.

Egyébként minden ment a maga útján, ahogy az egy igazi meséhez illik. Repkedett a selyemsárkány – a leghátsó sorból indulva egészen a színpadig –, bevonva a nézőt is a játékba. Japán legnagyobb barackfiúja könnyűszerrel legyőzte a Piros Démonokat – az általunk is jól ismert kő-papír-olló játékkal –, megalázott minden gonoszt, és a mese végén jó (vagy inkább rossz?) sorsát sem kerülhette el: lagzi lett a történet vége.
Ja, és a farkas szempillái-történet? Lényege, hogy rajta átnézve megtudhatjuk, kiben mi lakozik; jó vagy rossz-e az illető. Csupán a keretét adta egy kusza, nem is mindig átlátható meseszövedéknek.

Egy valamiben viszont nem hasonlított ez a japán mesecsokor a mi jól bevált, gyermekkori történeteinkre: nem bűnhődött meg a végén a banya; az erkölcsi mondanivaló – mint valamiféle jól értelmezett kisebbségi törvény – megvédte a "lakolástól": jóízűen táncoltak egymással a történetben ellenfeleket játszó figurák.
A meséből ekkor már csak az "itt a vége fuss el véle" japán változata maradt hátra, valahogy így: "mitukrász, ingáb hadzs dabba!"
Go + Ga
Fotó: Németh Péter