CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Soproni Ünnepi Hetek

1998. július 03., péntek 00:00


A Fidelissima és a Yavapai Egyetem kórusának közös fellépése

(Nem) tiszta Amerika

A Fidelissima és a Yavapai Egyetem kórusának közös fellépése


Ismerik a viccet, amikor megkérdezik az angolt, hogyan éri el, hogy a pázsitja ilyen gyönyörű? "Semmit nem csinálunk, csak nyírjuk, öntözzük… négyszáz éve."
Július 2-ának estéjén az olyan szerencsétlen és álszerény módon "elő-énekkarnak" titulált Fidelissima kórust, ha Amerikában van, minden bizonnyal az amerikai channel TV-k szoros gyűrűjében lép fel, mert ez a kórus egyike azoknak a kultúra-hordozóknak, amelyre a város nagyon büszke lehet. Nemcsak a város, de az ország egyik legjobb kórusává nőtte ki magát a Fidelissima. Igazi amatőr lélekkel megáldott, de profi módon produkáló és vezetett énekkart hallottunk ma is. A kórus, néhány minimális intonációs problémától eltekintve csodálatosan szólt. A létszámban kicsit megnőtt társaság legszebb fiatal felnőttkorát éli. Telt és kiegyenlített hangzása, jó férfikara, a kóruséneklésben nagyon jó hangú szólistái dícséretet érdemelnének külön-külön is. A kórus Kodály Zoltán Köszöntő, 121.Genfi zsoltár, Akik mindig elkésnek és Elsőáldozás című műveivel kezdett (ez utóbbi, nem tudom, nem soproni bemutató-e ?!). Igazán méltó volt a kezdés avval a zeneszerzővel, aki Magyarország zenei kultúráját a szűk szalonok világából, eredeti és értékes forrásaival együtt visszavezette Európába. Kodályt követték a tanítványok, mind-mind az Európai (mely egyben világ-) örökség legszebb példáival; Bárdos Lajos Cantus pelegrinantium (zarándokének), Nádasdi Pál In dulci jubilo, Farkas Ferenc (Petőfi Sándor versére) Alkony, Udvardy László (Radnóti Miklós) Bájoló, és a Fidelissima immár négy éve "háziszerzője": Szokolay Sándor Könyörgő ének.


A soproni Fidelissima kórus

Rahmanyinov Ave Maria; Laudamus te; Gloria Patri című művei alatt talán nem is tudtuk, hogy nem ortodox templomban ülünk. (A közben felhangzó Salve Regina pedig - és később a szövegében a Magnificat-ot éneklő amerikai kórus - együtt nagyon is illett a mai nap egyházi ünnepéhez - véletlenek pedig nincsenek! - Mária látogatásához Erzsébetnél.)
A Yavapai Egyetem (College) Choral kórusa (Prescott, Arizona; USA) az egyetem öt kórusából az egyik. A 19-től 70 éves korig mindenki képviselteti magát benne. A Fidelissima helyét szünet beiktatása nélkül elfoglaló kórus műsorában amerikai komponisták műveit szólaltatta meg, James L.Klein vezényletével.


James L. Klein, a yavapai kórus karnagya

A jellegzetesen amerikai stílusban - ha a musical-ek stílusát, a nagyon vegyes, klasszikus hangzás és bizonytalan moderneskedés talán hatásvadászat elemeit ekként aposztrofáljuk - előadott művek eredetükben nagyonis európaiak, hiszen a Gergely-naptár és a római zsolozsma, illetve a Biblia szövegeire íródtak. Művészi értékük már kissé vitathatóbb. A kórust mindenképpen meg kell dicsérnünk, mert német kórus Bach műveit sem adhatta volna elő mélyebb meggyőződéssel azt, hogy most pedig "Európa kultúrában részesül általunk". Hát részesültünk... Lloyd-Webber-szerű hangzásokban, a századelő csillogó szopránjaiban, és egy nagyon kedves spirituálé-egyvelegben, mely legalább original "made in USA" volt. Mit nem adtunk volna, ha a kórus tervezett ún. „prágai programjának” Mozartjait hallgathattuk volna!


A Yavapai Egyetem Choral kórusa

A Friendship Ambassadors Alapítvány segítségével megvalósult Európai Túra második állomásán, Sopronban, a Szent Mihály templomban csak az lett nyilvánvaló a két kórus közös előadásában felhangzó Kodály Esti dal; Larryfarrow My Lord, What a Mornin' című spirituáléja, és Gorczycki In Virtute Tua c. preklasszikus művével befejezett hangverseny kapcsán, hogy van mire büszkének lennünk itt Európában és itt, Magyarországon, Sopronban.


A két kórus közös éneklése

Még akkor is, ha a közönség ízlése nem teljes egészében egyezett a kritika írójáéval. Mint tudjuk - s ezt Amerikában is csak négyszemközt, és kacsintva ismerik el -; a demokrácia igazsága nem mindenre vonatkozik!
- DI -
Fotó: Held Gábor és Németh Péter