CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Soproni Ünnepi Hetek

1998. jĂşnius 27., szombat 00:00


"Schubertiáda" a megyeházán

Az együtt-zenélés öröme


Schubertiádára, Schubert-ünnepre szólt a meghívó a Régi Zenei Napok zárónapja előtti péntek estére. Az előadóművészek: Malcolm Bilson, akit már Fertődről ismerünk, Komlós Katalin, a kiváló zenetudós (aki doktori tanulmányait a Cornell Egyetemen /USA/ végezte, Malcolm Bilson, James Webster, Neal Zaslaw irányításával. Tudományos publikációi több nyelven jelennek meg. Fortepianos and Their Music című kötetét az Oxford University Press adta ki. Rendszeresen koncertezik hazájában és külföldön, előadásokat és kurzusokat tart Európában és Amerikában,1973 óta tanít a Liszt Ferenc Zeneakadémián), valamint Zádori Mária, aki a Capella Savaria szólóénekese, sok nagysikerű felvétel elkészítője, három évszázad mesterműveinek kiváló előadója, nagyszerű dalénekes.
Sokat sejtet már ez a felsorolás is, nem csoda, ha "dugig" megtelt a régi vármegyeháza szépen felújított díszterme. Már alig lehetett a székek között ellépdelni.

Úgy látszik, Malcolm Bilson koncertjei rendre így kezdődnek: megjelenik egy nagyon szerény, mosolygós férfi fekete ingben a mellkasán összetett kezekkel, meghajol és magyarul bejelent valamit. Most éppen azt, hogy be kell állítani a jelen levő rádió számára a felvételi szintet, úgyhogy ő most játszik valamit. És mire felébrednénk, már játszik is, persze úgy, ahogyan nem sokan, mert anyanyelve a fortepiano és a régi zene. Schubert ül a zongoránál és mesél tovább, talán ott folytatva, ahol Fertődön négy napja épp abbahagyta.
Tele ötlettel, valami megfoghatatlan billentéssel, technikával. Most értem meg csak igazán, hogy miért is irigylik a vonósok a billentyűsöket, mert "ha az odaüt, nem szólalhat meg más". Dehogynem! Minden más is megszólalhat és egészen másképp! Hatalmas taps és a mosolygó fekete-inges embert máris mindenki a szívébe zárta.
Négykezes következik, a felső "két kéz" Komlós Kataliné, az alsó kettő Bilsoné. A kamarazene magasiskolája, amikor a másik jelenléte már nem feszélyezi a játszót, hiszen annyira egyet akarnak. Szűnni nem akaró taps.
Zádori Mária , illetve Zádori Mária Bilsonnal; mert ezeknél a nagyszerűen, a lehető legőszintébb érzelemmel és az egyéniséghez képest lehető legkisebb gesztusokkal előadott Schubert-daloknál a kíséret fontos, teljes jogú partner. Kezdeményez, megerősít, átvezet, kihangsúlyoz, egyszóval nem független, de önálló életet él. És a technikai váltás a kristálytiszta szoprán alatt már hangulatot is vált. A dal is fordul, új sor következik. Különösen szép az Erlafsee. Csend van a teremben, a víz ott csobog a lábainknál és körülvesznek a csodálatos hegyek.

A szünet után ismét dalok: mindegyik más, az újdonság erejével ható. Természetesen a mester a versszakokhoz társíthat ugyanolyan dallamot és ritmust, mégis egészen mást fejez ki.
A befejező négykezesnél Bilson ül jobb oldalon és Komlós Katalin a balon. Ismét két ember, aki a kamarazenélést valami különleges módon érzi, együtt szárnyalnak, emelkednek, és Schuberttel együtt, közösen hullnak alá, hogy a végén, sok újrakezdés és variáció után, valami különleges emberi módon, valami megfoghatatlanul egyszerűen fogalmazzák meg azt, amire az ember még képes.
Természetesen ráadások, majd mindenki elvonul. Ma nincs mit kritizálni, ma olyat kaptunk, amit csak megköszönni lehet. Ezt szokták útravalónak mondani, de ez az, amit csak az igazi művészet, az alázattal párosult szolgálat és tudás nyújthat. Ma estétől mi is többet tudunk. Ennyivel is több, amire szerények lehetünk.
Kép és szöveg:- DI -