CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Soproni Ünnepi Hetek

1998. június 29., hétfő 00:00


Sz.Nagy Sándor pasztellképeinek kiállításáról

Egy kiállítás alkalmat ad a művésznek arra, hogy összegezze munkáit, kilépjen velük a közönség elé és minden kritika ellenére - vagy mellett - vállalja is azokat. Egy igazán jó művész mindig tudja, hogy az amúgy is híg szakmában hol a helye, mit ért el a pályán, mi a közönség, és a szakma véleménye. Művésznek bárki nevezheti magát, de hogy kiből lesz műveivel az utókort is befolyásoló egyéniség, azt majd a jövő dönti el.

Pasztellképek

Sz. Nagy Sándor kiállításáról


Tájképek, ezen belül falu-, város- és erdőrészletek jellemzik a június 28-án megnyitott, Sz. Nagy Sándor pasztellképeiből rendezett kiállítást.

A rekkenő hőség ellenére rengetegen gyűltek össze a Várkerület Galériában, hogy megtekintsék a Soproni Képzőművészeti Társaság elnökének munkáit.
A Nyárádszeredán született festő-restaurátor képei között éppúgy megtalálhatók a soproni látképek, erdőrészletek, mint a hazai táj szépségeit bemutató alkotások.

A bemutatott képek egyik része tartalmilag a természet ember általi átalakítását hivatott bemutatni. Gazdasági épületek, templomok, polgárházak szerepelnek a megkomponált témák között. Első ránézésre úgy tűnik, hogy ezek a képek csupán a kiválasztott téma szolgai megjelenítésére hivatottak. Hosszasabb szemlélődés után azonban kitárulkoznak, és a pontosan megfigyelt részletek mögül egy sajátos – de nem egyedi – látásmód kerül előtérbe.

Formailag a színek burjánzása figyelhető meg a képeken, melyeket a határozott síkok, térbeforduló felületek zaboláznak meg. A rengeteg szín ellenére, a képek egységes hatást keltenek, és mind a tartalom művészi megjelenítését szolgálják. Ahogy a megnyitón is elhangzott, Sz. Nagy Sándor a Toulouse-Lautrec-i és Rippl-Rónai–féle irányvonalat követi. Szemmel látható különbség azonban, hogy a felsorolt két művész munkásságát meghatározó ember- és jellemábrázolást ő nem alakokon keresztül, hanem a természeti táj és épített tér szemszögéből vizsgálja. Egy-két kivételtől eltekintve Sz. Nagy képein nem jelennek meg az emberek. Valahogy nem is hiányoznak. Ami mégis szembetűnő, az a fény-árnyék hatásoknak a szélsőséges bemutatása. Míg néhány képen kifejezetten a vihar előtti csend feszültségét idéző sötét tónusok jelennek meg, addig másutt jelen vannak a kompozíció egységét helyreállító érzékenyen megjelenített fény-árnyék kontrasztok is.

A művek másik csoportjába a tisztán természeti formákra épülő képek tartoznak. Többnyire fák és bokrok alkotják ezeket a kompozíciókat. Érdekes megfigyelni, hogy néhány kép alapjául az alkotó fekete kartont választ, mely a térbeliség fokozott érzékeltetését és a csúcsfény könnyebb megjelenítését szolgálja. A fekete alapon megjelenő színek gyakran nem is fedik el a sötét hátteret, néhol szinte világítanak a papíron, ezzel érzékeltetve a verőfényes napsütést, a csobogó patakon megcsillanó napsugarat.
Összefoglalva, Sz. Nagy Sándor képein megfigyelhető mind a természet, mind az épített környezet iránti szenvedélyes megismerés igénye. Tárlatát a soproni közönség július 5-ig tekintheti meg a Soproni Képzőművészeti Társaság kiállítótermében.
Go + Ga
Fotó: Németh Péter