Égő olaj...gondok, tervek, kisértetek!
A kesztyűs kéz olykor visszaüt.
Égő olaj... avagy a
türelem bumerángjaAnalízis tervekről, mulasztásokról
Jó lenne megkímélni azokat,
akik
azt hiszik, hogy a jelenlegi
nyersolaj-ár krízis elsősorban a fejlett nyugati kapitalizmus
országainak baja, az idegtépő ébredéstől. A közép-európai országokban
gyakran vagdalták az amerikaiak fejéhez végső tromf gyanánt,
demonstrálva az anyagi javak elosztásának igazságtalanságát, hogy
„mert nálatok a benzin ára a keresetek töredéke. Nálunk meg..."
Végeredményben most is az. A jövő sötét zugaiban lappangó
kísértet, amely egy egész civilizáció sorsát veszélyezteti, nem ebből
az utcai vitából kelt életre, hanem sokkal
baljóslatúbb körülményekből.
Egy cikk keretében szinte lehetetlen lenne a már konkrétan
jelenlévő válság következményeiről és megszüntetésének módjairól
egyidejűleg beszélni. Itt csak arra a porhintésre utalok, amivel az
elrohanó benzinárak jelenségének kezdetén
néhány „okos" közgazdász azt szerette volna a közönségnek bebeszélni,
hogy
„infláció nem fenyeget ezzel".
Olyan valakit, aki papírral és ceruzával kezében gyertyafény
mellett egy
indiai dzsungel mélyén, sátrában kalkulálgatja a közgazdaság
matematikáját, a jelenség valóban nem „fenyeget" túlságosan. Csakhogy
a hús-vér élet egészen más. Reménytelenül összefonódott és egymásra
utalt. Marie Antoinette azt tanácsolta az ostromlott Párizs
éhezőinek,
hogy „ha nincs kenyerük, egyenek
kalácsot". Ugyanezt a „bölcsességet" visszhangozzák azok, akik azt
mondják:
„Vissza a természethez! Elő a jó öreg vicinálisokkal,
tehervonatokkal,
személy-szállítókkal! Mindjárt lezuhan a benzinfogyasztás és vele
együtt az
árakat
felhajtó kereslet maga is..."
Ezek elfelejtik, hogy számtalan fejlettebb civilizációs
ország, így az USA
is, az áruszállítás mennyiségét és gyorsaságát tekintve úgyszólván
teljesen a
közúti szállításra van utalva, aminek költsége az élelmiszerektől
kezdve az
elektronikus meg háztartási cikkekig a cikkek árába van kalkulálva.
Már maga ez a felismerés is elegendő kellene, hogy legyen a „nem okoz
inflációt" porhintés meghazudtolásához!
A jelenlegi, spirálisan felfelé haladó üzemanyag
árszint
a) Tönkreteszi a turizmust mint kereskedelmi üzletforrást,
beláthatatlan károkat okozva mind az államnak globálisan, mind a
szálloda- és szolgáltató-iparágnak elkülönítve.
b) A belföldi és interkontinentális légiforgalmat drámaian
megdrágíthatja, válaszút elé állítva az érdekelteket: vagy
megszüntetni
tőkeszegény társaságokat, vagy abszorbálni a soványodó piacot
társaságegyesítések (konzorciumok, trösztök vagy kartellek) révén,
aminek jelei már itt-ott mutatkoznak is az USA-ban.
c) Egyre jelentősebb terhet ró a gépkocsival munkába vagy oktatásra
járók költségvetésére, kényszeríti a közjárművek - autóbusz, taxi,
tűzoltó, mentő stb. autók - üzemköltségeinek emelését, és sok esetben
azoknak a közönségre áthárítását.
d) Elengedhetetlenné teszi a katonai költségvetések revízióját és
fölfelé igazítását, ami végső fokon más, hasonló okokból elkövetendő
adóemelésekhez vezet.
Mindezek következményei a munkabérekben és a foglalkoztatottság
arányában is jelentkeznek előbb vagy utóbb, mert a
kényszerintézkedések a közgadaság egész strukturájára kiható
változásokhoz
vezethetnek, ami egyrészt
növekvő munkanélküliséggel, másrészt kényszerű keresetcsökkenéssel
járhat.
Végre - a "jobb későn, mint soha" égisze alatt - az amerikai
törvényhozás is felocsúdott, mondván, ez így nem mehet tovább. Az
első kérdés amit felvetettek, ez volt:
- Mi az oka a benzin árak szöcskeszerű felfelé
ugrásának?
Már Kazal László azt énekelte vagy 50 évvel ezelőtt, hogy
„egyszerű a kérdés, egyszerű a felelet". A felelet, amit a
Kongresszus
kapott, ugyancsak
egyszerű volt:
Nem tudjuk, miért ment fel a nyersolaj ára az egykori 11 meg
14 meg 16 dollárról 28.50-re az OPEC, azaz az egyesülésbe tömörült
petróleum-kitermelő országok jóvoltából, pedig olyan tagjai vannak
(mondjam, vagy ujjal mutogassam?...), akik nemcsak az USA katonai és
financiális védelmét élvezik, de akikkel Clinton a munkaerővédelmi
szakszervezetek ellenkezésével dacolva az US
munkaerőire nézve hátrányos bedolgozási és beruházási szerződéseket
kötött.
Olyan tagja is, ahonnan évente millió illegális munkavállaló surran
be
az országba.
Nem tudjuk, mert a demokráciában a handabandázók egyik fele
azt állítja, hogy a környezetvédelem címén az olajfinomításnál
újabban hozzáadagolt kémiai anyagok eljárási módszere olyan drága,
hogy az
magában véve 7 centtel emeli gallononként az árat, míg a szisztémát
védelmező
másik csoport handabandázása szerint nem.
Nem tudjuk, mert egy csoport azt javasolta, hogy háromféle
minőségű benzin helyett álljon át az ipar egyfajta egységes
produktumra, ez szintén
lényegesen csökkentené az árakat. „Nem oda Buda", akarom mondani New
York vagy Los Angeles... mi milliókat invesztáltunk a háromféle
minőségű
olajfinomító berendezésekbe, azokat mi nem adjuk fel! - mondják az
olajszakma vezérei nagy dühösen. Közben a karaván halad, de csak
azért, mert
az meg tevékből áll, amiket nem benzin hajt!
Június 22-én fog ülésezni az OPEC. Clinton - akit sokan
okolnak, hogy
túl barátságosan kezeli az OPEC-et - további kitermelésnövelést fog
kérni
a szervezettől, ami a szakértők szerint nem fog lényeges árjavulást
eredményezni. „Az ok nem itt van" - mondják. „Hol van?..." -
kérdezzük.
„Nem tudjuk" - így a lakonikus válasz...
A teendőket illetően az egyszerű nép fiai találékonyabbnak
tűnnek, mint azok, akikre a cselekvés felelőssége hárul.
1. Honda electro-gasolin kombinációs motorral a kocsi 70
mérföldet (kb. 115 km) tesz meg egy gallon benzinnel. Az elmúlt évek
során még ennél is sokkalta nagyszerűbb teljesítményű
motor-szabadalmakkal ostromolták a feltalálók a szabadalmi hivatalt,
de az
olajtársaságok érdekeivel egy ilyen
autó szögesen ellentétes lenne. Miért nem hozakodnak most elő a
gyárak
az ilyen életet és pénzt mentő újításokkal? Számosan kérdezik nap
mint
nap.
2. Miért csak az OPEC diktálhat az olajvásárlóknak, miért nem lehet
embargószerű ellenintézkedésekkel felfüggeszteni létfontosságú cikkek
(élelmiszer, gyógyszerek stb.) exportját, továbbá munkavállalói és
beutazási engedélyek hermetikusan végrehajtandó letiltását elrendelni
mindaddig, amíg ez a nyilvánvaló gazdasági terrorakció tart? Egy
nagyon egyszerű fiatalember
mondata ütött szíven minap: „ Why the American worker should drop
dead?"
azaz: „Miért az amerikai munkás dögöljön meg?..."
Szerintem ne dögöljön meg senki, viszont itt Texasban is,
Európa-szerte is, az Atlanti-óceánon is stb. tovább kellene
folytatni,
fokozottabb erővel, az
olajkutatást. (Otthon sajnos a Rákosi-féle rablógazdálkodás
tönkretette
olajbányászatunkat, de talán még ott is akad feltáratlan és ép
lelőhely.) A világgazdaság összeomlásának ezt a kísértetét pedig
tűzzel-vassal el kell kergetni, mert senki se számítson arra, hogy
felebaráti ölelésünkre azok a fickók NEM
hátbaszúrással fognak válaszolni!
Pagony Lajos
|