Rovat: A más szemével
2000. január 25., kedd 00:00
| 
 Ördögi gondolatok a pokolról Mégegyszer a bigottoknak!
 Noha egy ízben már ismertettük az ellentmondásos vitákat, amiket II. János Pál pápa enciklika-értékû elvi nyilatkozata váltott ki világszerte, a túlvilág - és fõleg a pokol - mibenlétét illetõen, ám a kedélyek azóta sem csillapodtak. Egyre többen teszik le az obulust véleményük mellé, a pápa mellé állva, vagy nézeteit megellenezve. Mi
a pápai megfogalmazás lényege? Nem kevesebb, mint
az, hogy a mennyország és a pokol fogalmai 
nem
 A legújabb „pollok" arra mutatnak, hogy az emberiség 64%-a hisz a pokol valamilyen fajtájának létezésében, 25%-a elveti és 9%-a bizonytalan. Érdekes, hogy a pápasághoz közel álló jezsuita körök maradéktalanul alátámasztják a pokol status-jellegének filozófiáját. Az ellenkezés protestáns forrásokból ered. R. Albert Mohler, a Louisville-i Déli Baptista Theológiai Szeminárium elnöke azt mondja, hogy „az Írások világosan beszélnek a pokolról mint fizikai értelemben létezõ helyrõl, ahol a tüzes kín figyelmeztet bennünket arra, hogy félnünk kell." Professzor Douglas Groothuis, a denveri evangéliumi Szemináriumból arra int, hogy a megátalkodott bûnös számára az Istentõl való elválasztódás csak annyit jelent, mint a visszaszerzett szabadság egy parancsolgató házastárstól, vagy szülõtõl... Minek félni az ilyesmitõl? Bármennyire
is tetszetõs az effajta filozófia, a gondolatmenet a 
legfontosabb
elemet mellõzi: a formális logikát! 
Figyeljük
meg: akik a pokoltól való félelem 
bûnöktõl
visszatartó hatására apellálnak, azok - 
egyház
ide meg amoda - nem törõdnek azzal, hogy a 
kénköves
kátránykatlanokról szóló dantei 
víziók
 A
pápát különleges elismerés és 
tisztelet
illeti, hogy a bennünket körülvevõ 
világot
szabályozó tudományos elveket a keresztény
hit hagyományaival és dogmáival integrálni
tudja. A szétszórtan apróbb, 
töredékes
és magukat keresztényeknek vagy keresztyéneknek 
valló
szekták között még mindig akadnak, amelyek - 
fõleg
az Újvilágban - egyetemi szinten tagadják az 
evolúció,
azaz természetes fejlõdés 
történetét,
és csökönyösen ragaszkodnak a bibliai 
teremtésmonda
szószerinti értelmezéséhez. Pedig nincsen 
abban
semmi ellentmondás, hogy a Jézus, majd Josephus Flavius 
korában
élõ egyszerû hithirdetõk és 
apostolok
az akkori, civilizatív vonatkozásban kezdetleges 
elmékhez
olyan nyelven szóltak, ami akkor érthetõ volt 
és
a skolasztikus ismeretek maximumára támaszkodott, ma 
viszont
az évszázadok alatt feltárt 
összefüggésekkel
nem cáfoljuk, hanem ellenkezõleg 
alátámasztjuk
a Genezis korszakos 
történetét. 
 Pagony Lajos  |