| 
 
Változatok egy Bach fugára 
Elbeszélés
 Változatok egy Bach 
fúgára
Biztosra veszem, hogy olvasóim között csak néhány akad, akinek 
valami közvetlen köze van a zenéhez, s egyeseket untatna is, ha lapunk 
hasábjain holmi fecsegő zeneesztétikáról papolnánk. Az ilyesmit - bár 
kora gyermekkoromban eljegyeztem magamat a zenével, mely sorsom, sőt 
gyakran végzetem lett - én sem
szeretem és elvem: a zenét hallgatni, esetleg játszani kell ha valaki 
tudja, de szavakkal meg se próbáljuk rögzíteni, mert úgyis kicsúszik 
az ABC korlátai közül.
De abban talán botfülű olvasóim is egyetértenek velem (a botfül 
még nem tragédia, a botlába annál inkább, mert kizárja a lehetőségét, 
hogy focival jó pénzt kereshessünk...), hogy a zene személyes ügy, 
jelentés, mely szavak nélkül is különböző dolgokat sugdos a fülünkbe, 
s a legképtelenebb akciókra csábít. Van zene, amely a barokk 
katedrálisok ornamentikáját idézi fel bennünk, van amely azt harsogja, 
hogy „ I am a sex machine" Van amely a párás hajnalokon mezőre baktató 
tehéncsordák vonulását, van mely királyok eljövetelét ihleti 
lelkünkben, van mely búsit, van mely felvidít.
A zene hatása alól még az úgynevezett botrfülüek sem vonhatják ki 
magukat.
A harctéren felharsanó trombitaszó nem kérdi Kis Istvántól: „Testvér, 
tudod-e milyen  dur-ban  vagy mollban vagyok írva?" Kevesen törődnek 
azzal is, hogy a K und K hadseregben használt, oly primitívnek tűnő és 
mégis elemi erejű menetelő
trombita dalocskát maga Joseph Haydn írta, amikor épen nem egy 
terjedelmes zongora szonátához volt ihlete. A búslakodó cigányzenére 
még az is elkámpicsorodik, aki pár perc múlva éktelenül hamisan 
danolni kezdi, hogy „volt nekem egy fehérszárnyú, bóbitás galambom" és 
asztaltársai menekülnek a közeléből. A jobb sorsra érdemes, tragikusan 
elpusztult Földi Mihály 1941-ben írt egy újság cikket  a zene mágikus 
erejéről, de szavait megismételni szalmacséplés lenne.
A következőkben egy Bach fugáról szeretnék elmondani egyet s mást. 
C mollban íródott, a Wohltemperiertes Klavier első kötetének egyik 
darabja, Bach János írta, úgyis mint Sebestyén, ami azért fontos, mert 
terjedelmes rokonsága, 
így az úgynevezett János Keresztély is produkált jópár fugát, de 
közülük egyik sem
érte el a fúgákat futószalagon termelő Sebestyén műveinek hírnevét. 
Mondják, hogy
neki elég volt lehajolnia, hogy kibomlott cipőfűzőjét megkösse, közben 
már komponált is egy új fugát. Zsebe tele volt olvashatatlan 
kézírásától hemzsegő
scheisszetlikkel, hogy majdan az utókor zeneműkiadóinak legyen min 
töprengenie.
Ennek a fugának van egy melankólikus főtémája, aki ismeri úgyis 
érti miért,
aki nem, annak felesleges rá időt fecsérelni. Ez a téma meglapul a 
Schirmer & Co.
Által New Yorkban, illetve az Edition Schott áltak Leipzigben, illetve 
 a Magyar Zeneműkiadó által Budaoesten, illetve e Yokohámában 
kiadott...szóval a Fúgakötetekben, amelyek szépen, tisztán szedve, 
újjárendezve, nyomdafesték
szagúan tárolják azokat a hieroglifákat, amik csak az avatott kéz 
nyomán kelnek életre.
Körülbelül egy hetet áldoztam rá, amíg sikerült lábra állítanom, 
azaz beidegezni az ujjaimba. A kottát a Giant musicnál vettem, 
körülöttem a teenagerek rockzenét hallgattak s az eladó nagyot nézett, 
amikor becsomagolta: „nicsak, valaki
Bachot vásárol"...De a Giant music azért Giant mert ott Johny Cash 
mögött, Elvis
Presley árnyékában, a Rolling Stonek alatt, még Bachnak is helye van.
Ma reggel mialatt a fugát gyakoroltam nejem a televíziót 
bömböltette, arról értesültem, a huszonhatodik és huszonhetedik taktus 
között, hogy újra meggyilkoltak egy üzletvezetőt a szupermarketben. A 
35. Taktusnál 9 százalékos adóalap növelésről hallottam. „ Ejnye - 
zsörtölődtem, amikor kelletlen ujjaim egy bizonyos
passzázsnál újra meg újra elakadtak - a supreme courtnak nem kéne tán 
olyan nyomasztó itéleteket hoznia..."Amikor megtudtam, hogy Bush és 
Gore holtversenyes, egy egész sort kellett újra kezdenem.
Végre odáig jutottam, hogy elejétől végéig eljátszottam, s ekkor 
megcsapta
az orromat a Scitovszky utca hársfáinak illata, amíg Bandi ablaka 
alatt topogtam
rövid matróznadrágomban, s hallgattam ahogy gyakorol. A nógrádi 
kisváros porát
alig verték fel még akkortájt az autók, a pénzügyőrség körül 
diáklányok korzóztak
és odaadtan volna ezt a fugát akkor érte, ha megfoghattam volna Edith 
mellét. Bandi
később elment a háboruba, amerikai fogságba esett, ott bárzongorista 
lett. Amikor hazatért sokáig tartott, míg ujjait újra a Fuga rendjére 
késztette  s rövidke, fekete
zongoráján újra a naga pompájában perdgett nyúlfarknyi léte végéhez a 
vagy ötven
taktusnyi művecske. S az évek „múltak mint a percek"...Öccse közben 
agydaganatban elhalt és most már tudom, hogy Edith is halott azóta, 
elvitte a rák
negyvenévesen.
Egyszer Bombayban bementem egy sörre a Taj Mahal szálló 
szalonjába. A nehéz, trópusi nedvességtől terhes levegőt lustán 
kotorták a ventillátorok. A világ mindenfajta népsége ott nyüzsgött a 
bárpult körül s a sarokban kopott zongoránál magányos öregúr 
játszadozott: a Fugát játszotta, nem olyan jól mint Bandi, ezt úgysem 
tudtam volna bebizonyítani senkinek mert a hangok baja az, hogy 
elröppennek s nem térnek vissza az elmozduló idő kerekébe kapaszkodva, 
soha.
Egy másik alkalommal Rio de Janeiroban a Corcovadot fényképeztük 
volna, ha ránk nem telepszik a riói hegyek körül lappangó, fránya köd, 
ami mindent elnyel.
Tarka inges, szalmakalapos fickó baktatott lefelé, lógó orral a 
lépcsőkön, súlyos kameráit a vállára verve. Ott álltunk vagy harmincan 
a betonba öntött, lenyügöző
giccs lábánál, a fejébe vezető lift nem működött és hetek múltán azon 
dühöngtem, hogy a kékes pára összes fényképeimet amiket azon a 
délutánon kattintgattam - elfusizta.
Ekkor  az ipse halkan fütyürészni kezdett. Megkövültem. A Fugát 
fütyülte.
Nem tudtam ellentállni, viszonoztam a fütyülést, befejezve a 
megkezdett témát, ekkor rám pillantott egy percre, cinkosan, mint 
egyik titkos ügynök a másikra,
majd örökre kilépett az életemből.
Volt a hajón egy kaliforniai atomfizikus, állítólag az Újvilág 
legragyogóbb elméinek egyike, akinek látóideg sorvadása volt és már 
csak hetek kérdése volt, mikorra vakul meg teljesen. Délutánonként 
kettesben üldögéltünk a néptelen 
bárban, én gyakoroltam, ő hallgatott. Mindig Bachot akart hallani, s 
maga Bach
termékenysége se futotta volna, hogy ne bocsátkozzék ismétlésekbe, ha 
neki 
kellett volna barátunkat szórakoztatnia. Mindent eljátszottam neki 
amit tudtam Bachtól, s utána azok következtek, amiket nem tudtam, csak 
rögtönöztem. 
Eszembe jutott a Fuga . Rámemelte a szemét aminek kék ege mögött 
egy kihunyó világ lappangott és elmosolyodott:
- Köszönöm! - ez a kedvencem. Ez a fuga az enyém. Talán én írtam 
valahol, egy másik szférában.
-Az enyém! - akartam védekezni, de idejében rádöbbentem milyen 
brutális
lenne ez. Attól kezdve fájt minden hangja amit leütöttem a zongorán 
belőle mert úgy éreztem, most végérvényesen ellopják tőlem, vagy még 
inkább: magam adom oda egy elmenőnek, azt ami magamnak is a 
legkedvesebb...
Attól kezdve nem akartam hallani többé a Fugát s azt hittem nem is 
hallom többé soha.
 
Hat év telt el, a Bermudákon játszottam s egy angol zongorista 
barátom hívott meg vacsorára. Gyanúm, hogy inkább hivalkodni akart 
viktoriánus mansionjával amit egyedül bérelt, csak liverpooli 
barátnője látogatta meg néha, s én csak 
titkolt ellenségességgel bámultam a komor falakat amelyek közönyös, 
üveges
tekintettel bámultak le az alattunk hömpölygő óceánra, és kedvetlenül 
kanalaztam a hideg gyümölcs levest. 
Barátom, hogy felvidítson a kazettái között kotorászott.
-Szereted Bachot?
A vállamat vonogattam. Hittem: az is jobb lesz mint a körülvevő, 
archaikus, ordító csend! Jim elindította a magnetofont...
...és ekkor benépesült a szoba. Azon nyomban, amint a billentyűket 
morzsolgató kéz megkezdte menekülését a Fuga szólamainak útvesztőin át 
a 
tucatnyi szívdobbanás-közeli vég felé, Bandi, és a repeső blúzos 
Edith, az olajos arcélű, ősz indus zongoramester, a szalmakalapos 
fotográfus, az atomfizikus és
a Corcovado körül álldogállók ottermettek mind, s körülöttem a 
szőnyegen 
kuporodva, arcukon nem kívülről sugárzott fények ragyogásával 
figyeltek  velem együtt a távoli szóra, amely áttört a mulandóság 
csonttá fagyott kriptájának 
falain és mindazokhoz szólt akikben valami örök.
Pagony Lajos
 |