| 
 
Kevésbbé meglepő, mint amilyennek hangzik!... 
Nemzetközi "hangulatvizsgálat" tanulságai...
  „Visszasírja 
majd még azt a napot?"
Elgondolkodtató 
eredménnyel zárult a prágai IVVM közvéleménykutató társaság 
vizsgálódása a magyarok, lengyelek és csehek körében a kommunista 
rendszerek bukása utáni reflexiókat tekintve az egyszerű emberek 
között. A három volt kommunista rendszerhez tartozó ország polgárai 
közül a magyarok sajnálják leginkább a történteket (40%), a csehek 
(32%) és a lengyelek (22%) után. Ennek következtében a demokráciába 
való átmenetnek a lengyelek 67 százaléka, csehek 55 százaléka, a 
magyaroknak 
viszont csak 46 százaléka tapsol. Hasonló a százalékos megoszlás a 
szólásszabadság, utazás és a munkapiac terén beállott változások 
értékelésében is. 
 Eszerint hazánk fiai pesszimisták. A lengyelek viszont és részben 
a csehek is - akiket a hitleri erők, majd a szovjet rend fullajtárjai 
sokszor összehasonlíthatatlanul brutálisabban tapostak a földre, 
mint a politikailag karöltve járó magyarországiakat - boldogok a rend 
átalakulásának láttán. Auschwitz Lengyelországban volt és nem 
Magyarországon. Ez feltétlenül azt jelenti, hogy a kínok és 
szenvedések tisztítótüzében, ahol a szovjet rendszer alatt például 
Stettinben (ma Szczecin) tömegeket hurcoltak el Lengyelországból, a 
társadalom nem felejtett és nem vált megalkuvóvá. 
 Az összehasonlító vizsgálódásban résztvevő három ország közül 
Magyarország megkérdezettjeinek 81 százaléka küzd munkapiaci 
gondokkal, s míg ez a probléma a lengyelek 71 százalékát is 
foglalkoztatja, addig a cseheknek mindössze 31 százaléka érintett  
ezen a téren.  
 Anélkül, hogy a munkanélküliség fenyegetését oly alacsony 
százalékban értékelő csehek és az elképesztően magas százalékú 
magyarság 
országainak gazdasági  és termelési struktúráját elemeznénk, a 
hazaiak negatív véleményét okozó tényezők közül néhányat meg kell 
említeni: 
 1. A szocialista rend eltűnése után keletkezett újgazdag réteg 
- otthoni szlogennel „budai milliomosoknak", sőt „milliárdosoknak" 
(!) becézett felső százezer - zöme a főváros vízfej volta miatt 
meglehetősen kis helyre koncentráltan, állandóan a tömegek  orra 
előtt él, gyarapszik és játssza kisded játékait. Ez a létminimum 
alatt élők tömegeit kihívóan érinti. 
 2. Az elsősorban a főváros „világszintű" megjelenítése miatt 
oda koncentrált áruválaszték, vásárlási kedv és erő Budapest és a 
vidék között figyelmeztetően szembeszökő árszint-különbségeket 
teremtett ingatlan, lakbér, élelmiszerek, energia és más 
létfontosságú cikkek kiskereskedelmi forgalmában, egyrészt vonzóbbá 
téve a fővárost a szükségszerűen magasabb bérek miatt, másrészt  
vákuumot teremtve a vidéken élő lakosság kilenc tizedének és a 
főváros lakóinak képzelt vagy valóságos életkörülményeit tekintve. 
 3. Míg tehát egyfelől adódott egy hellyel-közzel amerikai vagy 
általában nyugati szintű életformát imitáló réteg, amely a felfelé 
adjusztált ár- és költségszinteket követni tudja 150 dolláros cipő- 
vagy 300 dolláros öltönyárakkal is, addig egy dunántúli 
kisvendéglőben például a napi étkezők még mindig menünkénti 
egy dolláros áron választanak az ajánlott fogások között, s míg 
ezeket az embereket a literenként 200 forinton felüli benzinárak a
 tíz éves Ladák és Polski Fiatok fészerben tartására kényszerítik, 
addig
egyes fővárosi vállalkozók Houstonba repülnek amerikai kocsit 
venni. 
 És mindez - a színpad kompakt volta következtében - nézők és 
színjátszók 
egymás közötti, mondhatnám „interaktív" életszférája miatt mindenki 
szeme láttára zajlik! Lélektanilag könnyen érthető, hogy az anyagi 
javak terén egymástól olykor fényévekre történő eltávolodás 
sokakban azt az időt sírja vissza, amikor mindenki egy csónakban 
evezett - potemkin-kulisszákból tákolt kikötők felé. A „ha nekem nem 
lehet, neked se’ legyen!..." nagyon emberi megnyilvánulás. 
 Embereké... és nem szenteké!  Vagy ahogy a költő írta: „Ne 
ámulj a kokainistán, gondolkodj az okain is tán... és megérted!"
Pagony Lajos 
  |