Hiányos a műveltségem, különös tekintettel a diszkózenére
Disco...discere,didici=tanulni (lat)
Hiányos a műveltségem, különös
tekintettel
a diszkózenére
Disco...discere,didici=tanulni
(lat.)
Illusztráció: D. Hoffer E.
Hiányos a műveltségem, különös tekintettel a diszkózenére. Évente
egyszer azért a műfaj slágerlista szerinti első negyven számát mégis
kívülről fújom.
No, jó, többnyire a refrént. Az üdülőnkkel szemközti diszkó este
tíztől reggel hatig dübörgi ezeket. Nagy szerencsénk, hogy hangereje
elnyomja a szomszédos étterem tangóharmonikását és a túloldali bár
zongorájának akkordjait. Azok a hangfoszlányokból ítélve mégsincsenek
a slágerlista élén. Szóval úgy nagyjából ismerem a diszkózenét. Azt
már nem állíthatom, hogy szeretem is. Persze, gondolják sokan, az én
koromban… Pedig voltam én is diszkóban. Kétszer. Először
tizenvalahány évesen. Nem mostanában volt.
Egyszerűnek látszó nyelvtani analógia - bibliotheque-discotheque -
alapján azt hittem, hogy a diszkó az egy olyan hely, ahol plafonig
érő fekete bakelit lemezektől roskadó polcokról kell kiválasztani a
meghallgatásra (eleve szimfonikus zenére gondoltam) szántat. Némi
tanácstalanság akkor kerített hatalmába, amikor a kiválasztott
zeneszám meghallgatásának módjáról kezdtem el gondolkozni, illetve,
voltak olyan információim, hogy ott talán táncolnak is. Lehet, hogy
nem csak szimfonikus zenét lehet ott hallgatni?
Legjobb
barátnőmmel elmentünk, úgymond könyvtárba, és besurrantunk
a város egyetlen diszkójába. Zene, füst, por, lökdösődő büdös tömeg.
Másodszor egyetemista koromban az év szenzációjának kikiáltott
videodiszkóba vitt el az éppen soros barátom. Ez sem mostanság volt.
Az apró különbségeket leszámítva minden ugyanolyan volt: a jóval több
decibel a verbális kommunikáció semmilyen módját sem tette lehetővé,
a
sztroboszkóp fizikalaboron kívüli gyakorlati alkalmazása a
metakommunikációs lehetőségeket szüntette meg, és az egész attól volt
szenzációsan video, hogy egy - nyilván akkor még ritkaságszámba menő -
videolejátszón klippek mentek. Én juice-t ittam, a fiú vizet, mert
mint utólag kiderült, a fél havi ösztöndíját adta szegény a feketén
megszerzett belépőkért.
Nos, ezek után a diszkó, mint olyan, teljesen kiesett az
érdeklődési
körömből.
A legutóbb diszkó- és egyéb hangzásilag azzal egyivású zenébe
csomagolt evangélizációnak voltam szem- és fültanúja. Jézus mindenben
és mindenhol jelen van, még a diszkózenében is, tehát létezik egy
réteg, akihez így juttatható el a Szentírás. Ez az elv. Vajon tényleg
eljut-e? Sokkal inkább az arctalan tömeggé formálódás jelensége
nyomta rá bélyegét a rendezvényre. A zene felszabadító hatása ez
esetben az érzékekre hatott, és úgy általában ritmikus vonaglásokra
késztetett. Boldogságérzetet adott ugyan annak, aki a táncot, a
ritmust szereti. Sokan vannak ilyenek, és lám, így mind közel
kerülnek
Jézushoz is, amennyiben tényleg ez a cél. Vajon Jézushoz kerülnek-e
közelebb - kérdezem megint? Pillanatnyi, instant boldogság, instant
üdvösség.
Barth Károly (nem DJ) Mozart zenéjét (nincs a slágerlistán)
elemezve, annak teológiájáról szólva a sötétből a világosság felé
tartó folyamatát említi. A diszkózene egy helyben topog, dobog, ráz.
Felszabadít? Elkábít.
A keresztény élet nem önfeledt, eksztázisig kimerítő diszkó. Néha
hosszas csönd - nem mindig a legóhajtottabb társaság - is következik,
amely esetleg megszólal és szembesít önmagunkkal, vagy a nagy
semmivel,
ami körülöttünk van. A diszkózene lehet, hogy Jézusról szól, de a
csöndben ő maga szólal(na) meg.
A szórakozás és a munka - hasadt kultúránk sugallta -
szembeállításuk
ellenére egyformán örömet okozó kellene, hogy legyen, amennyiben a
teremtés résztvevőiként tesszük a dolgunkat. A keresztény öröm
ilyenformán lényegileg más, akár a diszkóban is. Mert esetleg a
"mindenkor örüljetek" parancs talán mégsem a folyamatosan felfokozott
eksztázist jelenti, nem egy entuziasztikus (nyilván pillanatnyi)
állapotba való menekülést, hanem azt az örömöt, amely a jó
szórakozással ellentétben határtalan, és amelyet örökre kapunk.
Ezt a gondolatot nem a heti slágerlista első negyven vezető
számából
vettem. Mert azért csak kíváncsi voltam, hogy az a héten hogy alakult…
Szöveg Tóth
Éva
|