CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Lélektől lélekig

2000. január 06., csütörtök 00:00


evangéliumi ki kicsoda

Az evangélium világa

evangéliumi ki kicsoda
Az evangélium világa 2000.01.09.

Grafika: D. Hoffer E.


Mk 1.7 (János) Ezt hirdette: „Aki utánam jön, hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam saruszíját. Én vízzel keresztellek, ő majd Szentlélekkel keresztel benneteket.” Azokban a napokban történt, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, és megkereszteltette magát Jánossal a Jordánban. Amikor feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, és a Lélek galamb alakjában leszáll rá. Szózat is hallatszott az égből: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned telik kedvem.”

A Keresztelő nem először kerül a figyelő elmék látóterébe. Már a tanítványok, sőt ő maga is kérdéseket tesz fel Jézus személyével kapcsolatban („Te vagy az eljövendő, vagy mást várjunk?”Mt 11.3 Lk 7,20) Ahogyan a modern bibliatudomány a kritikai módszerek alkalmazásával ad feleletet mindazon kérdésekre, melyeket a történetiség "modern", dokumentarista szempontjait nem figyelembe vevő evangelisták nem tartottak szükségesnek megválaszolni, úgy tisztázódnak a Jézus személyére és az őt körülvevőkre vonatkozó kérdések is.

Nagyon valószínű, hogy kezdettől fogva voltak féltékeny János-tanítványok, akik mesterüket, akinek az Újszövetség időbeli határán inkább ószövetségi fogalmai voltak a megváltóról, nagyobbra tartották Jézusnál. Így az örömhír rögzítőinek a szó szerinti rögzítéssel nem titkolt céljuk volt a sorrend eldöntése.

Amikor János szájába adják az ószövetségi pap és a templomszolga viszonyát például vevő hasonlatot ("Arra sem vagyok méltó..."), egy-s mindenkorra szükségesnek tartják leszögezni, hogy itt dimenzionálisan alig érzékeltethető különbségekről van szó.

Rengeteg szimbolikus elem található a rövid részletben, melyek mind egy vagy több utalást tartalmaznak az Ószövetségen nevelkedettek részére. Ezek kiegészítései már a kora kereszténységben szükségesnek látszottak, és a két későbbi szinoptikus ezt meg is teszi.

Ameddig Jézus velük volt, köztük élt, ez nem látszott szükségesnek, hiszen cselekedeteivel, majd feltámadásával, égbemenetelével "igazolta" magát előttük. Csak a mennybemenetel után merült fel mindannyiukban a verbális megfogalmazás szükségessége.

Igen, pontosan úgy, ahogyan mi is megtesszük ezt minden nap: "Kicsoda Jézus Krisztus? Ki nekem Jézus Krisztus?"
- DI -