A világ egységes egész
Az evangélium üzenete 2000.02.20.
A világ egységes
egész
Az evangélium üzenete
2000.02.20.
Mk 2.1-12 Néhány nap múlva visszatért Kafarnaumba. Mihelyt
elterjedt a híre, hogy a házban van, annyian összejöttek, hogy még az
ajtó előtti téren sem fértek el. Hirdette nekik az igét. Közben hoztak
egy bénát, négyen cipelték. Mivel a tömegből nem tudták eléje vinni,
kibontották fölötte a tetőt, és a nyíláson át engedték le a hordágyat,
amelyen a béna feküdt. Hitüket látva, Jézus így szólt a bénához:
„Fiam, bűneid bocsánatot nyertek.” Néhány írástudó is ült ott. Ezek
ilyen gondolatokat forgattak magukban:
„Hogy beszélhet ez így? Káromkodik. Ki bocsáthatja meg a bűnt más,
mint az Isten?” Jézus lelkében belelátott gondolataikba. „Miért
gondoltok ilyeneket magatokban? - kérdezte. - Mi könnyebb? Azt mondani
a bénának: Bűneid bocsánatot nyertek - vagy azt mondani: Kelj föl,
fogd az ágyadat és menj? Tudjátok hát meg, hogy az Emberfiának van
hatalma a földön a bűnök megbocsátására!” Ezzel odafordult a bénához:
„Mondom neked, kelj fel, fogd az ágyadat és menj haza!” Az felkelt,
fogta a hordágyat és mindenki szeme láttára elment. Mindnyájan
ámultak, dicsőítették az Istent, s mondták: „Ilyet még nem láttunk
soha.”
Az embernek
mindig nagy és kétirányú kísértése, hogy részekre szabdalja fel a
világot - természetesen tulajdon szerint -, vagy éppen ellenkezőleg,
annak egységes, funkcionális egész voltát valami összemaszatolt,
egybegyúrt jellegtelen masszával helyettesítse.
Egyik végletként nemrég olvastam egy nagyon értelmes, eddig
általam is becsült tudós könyvét, amiben egy új "vallás"
szószólójaként olyan szürke, szubjektivista szinkrétizmust fogalmaz
meg, melyhez korábban akár a nevét adni is képtelenségnek tartottam
volna.
A nyugtalan, ide-oda csapódó ember egyik szélsősége ez: úgy
gondolja, a természet színei csak annyiban léteznek, amennyire ő
észleli őket, és nem létezvén objektív szabály, keverheti-kavarhatja
őket. Talán, sőt biztosan, még azt sem veszi észre, hogy a szépségek,
szép egyedi színek összekeverésével a legcsúnyább sár-szürkét hozza
létre.
A másik véglet, amikor minden szempontból átjárhatatlan falakkal
szigetelünk el dolgokat, mindenféle összefüggés létezését tagadva,
partikulárisan, részenként szemléljük a világot, s ha hiszünk is Isten
létében, úgy gondoljuk, van, amihez van, van, amihez nincs köze.
Gyógyítani igen, megbocsátani nem; halottat feltámasztani igen, ítélni
nem; evangéliumot hirdetni igen, az elveszés veszélyét elmondani nem;
általában kritizálni igen, rám, a gyengeségeimre vonatkoztatni
mindezt, azt már nem!
Jézus, hogy ne lehessen senkinek kétsége a dolgok egysége felől,
kimondja: "tudjátok meg..."! Azért, mert látható, nem biztos, hogy
kisebb erő kell hozzá, azért, mert láthatatlan, még létező és Istennek
ugyanúgy hatalmához tartozik. Neki a világ egésze, egysége felett van
hatalma.
Még egy futó gondolat: ez azt is jelenti, hogy amennyiben az
Általa elvégezhetőt mi tesszük meg, úgy eszközök lehetünk Isten
kezében. Aki nem erre vágyik, annak hiába is ecsetelnénk ennek
szépségét és a szabad cselekvés lehetőségét: szabadnak lenni a jóra és
belesimulni a teremtés egészébe. Egyéniségünket így megőrizve,
Krisztus arcát kirajzolva a képére és hasonlatosságára teremtett
testen: mai szóhasználattal élve, "nem semmi"!
-DI -
|