Terelőúton az Úr, a város és mi is, sokan
Úrnapja üzenete 2000.06.25.
Terelőúton az Úr, a város és mi is, sokan
Úrnapja üzenete 2000.06.25.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mk 14.12-16, 22-26
A kovásztalan kenyér első napján, amikor a húsvéti bárányt fel szokták
áldozni, tanítványai megkérdezték: „Mi a szándékod? Hová menjünk, hogy
megtegyük az előkészületeket a húsvéti bárány elköltéséhez?” Erre
elküldte két tanítványát: „Menjetek a városba! - mondta. - Ott
találkoztok egy vizeskorsót vivő emberrel. Szegődjetek a nyomába,
aztán ahová bemegy, ott mondjátok meg a házigazdának: A Mester
kérdezteti, hol van az a terem, ahol a húsvéti bárányt tanítványaimmal
elfogyaszthatom? Ő majd mutat nektek egy vánkosokkal berendezett tágas
emeleti helyiséget. Ott készítsétek el.” A tanítványok elmentek, s a
városba érve mindent úgy találtak, ahogy megmondta, s el is
készítették a húsvéti vacsorát.
Vacsora közben kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte és
ezekkel a szavakkal adta nekik: „Vegyétek, ez az én testem.”
Majd fogta a kelyhet, hálát adott, odanyújtotta nekik. Mindnyájan
ittak belőle. Ő pedig így szólt: „Ez az én vérem, a szövetségé, amely
sokakért kiontattatik. Bizony mondom nektek, hogy nem iszom többé a
szőlő terméséből addig, amíg majd az újat nem iszom az Isten
országában.” Ezután elimádkozták a hálaadó zsoltárt, és kimentek az
Olajfák-hegyére.
Tagadhatatlanul nehéz helyzet, hiszen egy általános
érdeklődés-csökkenést is figyelembe véve úgy néz ki, hogy az Úr
testének valós jelenlétét hirdetve a katolikusok "győznek" az
emlékezők felett. Egyre több a valós testre vágyó a testvéregyházakban
és ennek ökumenikus gyakorlata külföldön katolikus részről
engedékenyebbnek tűnik, mint itthon. Nem mintha sok hivatalos egyházfi
nem csinálna abból a nyilvánosság előtt skandalumot, ha megtudná, hogy
az emlékezés és meg nem sértés jegyében katolikus papok úrvacsoráznak
a testvéregyházakban. Könnyű nekik, az átváltoztatás szövege mindenhol
érvényes.
Magam egy rokonságbeli temetésen döbbentem meg, amikor a
gyászmisén a református, közvetlen külföldi hozzátartozót a fiatal
katolikus pap kitagadta az áldoztathatók közül. Ő egyébként két
országgal nyugatabbra nyugodt szívvel és lélekkel áldozik a katolikus
misén, ahová feleségét elkíséri. (Áldott, jó ember. Hihetetlen
vallomást olvastam tőle nem sokkal ezután.)
Gyermekkorom emlékei után néhány éve ismét "oltárok" épülnek az
évszázados körmeneti út mentén, gyerekek élvezik a sziromhintés
"felelősségteljes", burogatós, nyári feladatát, mögöttük rezesbanda,
amögött szédeleg a pap - rendszerint ez az ünnep a legmelegebb nyári
nap - kapaszkodva a baldachin alatt a monstranciába, hogy üveg mögül
megmutassa mindenkinek, amit úgyis vagy hisz, vagy nem.
Idén tagadhatatlanul könnyebb lesz a dolog itt, Sopronban, a
leghűségesebb városban. A körmenet kiszorult a kultúrának köszönhetően
a belvárosból, maradt helyszínként az a terület, ami az avarok és
kelták ideje alatt (is) kilátszott a mocsárból. A város (ismét, most
stílusosan a millennium esztendejében) nem vállalt fel, választva
megtagadott egy hagyományt, amin épült-szépült és olyanná lett, amivel
nap mint nap büszkélkedik. Ezzel együtt egy értékrendet űzött el,
távoltartva közvetett módon városlakókat és idegeneket a képletes
találkozás lehetőségétől is.
Másokat pedig eltiltunk, sokszor egyénileg vagy közösségben. Akkor
is, amikor emberileg félreérthetetlen módon minden áldozás alkalmával
ugyanaz az egyszerű szertartás zajlik, miközben vadidegen emberek
nyelvét-tenyerét próbáljuk meg "eltalálni". Felmutatjuk az áldozónak a
sanctissimo-t (a legszentebbet), és egy felszólító kérdést intézünk
mindegyikhez: "Krisztus teste!". Magam megvárom, amíg az illető
kimondja-morogja-nyögi-sóhajtja a hallható és érthető "Amen!"-t. A
többi már a 1Kor 11.27 értelmében az Isten és az áldozó dolga: "...
aki
méltatlanul eszi a kenyeret vagy issza az Úr kelyhét, az Úr teste és
vére ellen vét."
Nem könnyebb a helyzet akkor sem, ha magamat zárom ki a valóság
krisztusi cselekvésének lehetőségéből, és ezzel teremtek áthághatatlan
falat a körmenetben mutatott kerek fehér test, és annak más formájú
megjelenése, jelenléte közé.
Pedig az ember úgy gondolná: íme, egy szép szertartás, gyönyörű
tartalommal. Hogy a jelenlét valóban hatásos lesz-e, az pedig itt és
most - hála Istennek - még annyi minden mástól is függ. Miközben
ugyanis a napot "lopjuk", az akkor is az Úré marad. Ő töltögeti
kiürült
kosarainkat és szíveinket.
- DI -
|