A Holocaust soproni emléknapján
Az evangélium üzenete 2000.07.02.
A Holocaust soproni emléknapján
Az evangélium üzenete
2000.07.02.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mk 5.21-43 Amikor Jézus a bárkával ismét átért a túlsó
partra, a tó partján nagy tömeg sereglett köré. Ekkor jött egy Jairus
nevű férfi, a zsinagóga elöljárója, s mihelyt meglátta, lába elé
borult, és igen kérte: „Halálán van a lányom. Gyere el, tedd rá
kezedet, hogy meggyógyuljon és éljen.” El is ment vele. Nagy tömeg
kísérte, ott tolongtak körülötte. Volt ott egy asszony, aki már
tizenkét éve vérfolyásban szenvedett, és sokat kiállt az orvosoktól,
mindenét rájuk költötte, de semmi javulás nem mutatkozott, inkább
romlott az állapota. Hallott Jézusról, azért átfurakodott a tömegen,
és hátulról megérintette a ruháját. Így gondolkodott magában: „Ha csak
a ruháját érintem is, meggyógyulok.” Rögtön meg is szűnt a vérfolyása,
érezte testében, hogy meggyógyult. Jézus nyomban észrevette, hogy erő
ment ki belőle. A tömeghez fordult: „Ki érintette meg a ruhámat?”
Tanítványai ezt válaszolták: „Látod, hogy tolong körülötted a tömeg,
mégis kérdezed: Ki érintett meg?” De ő körülnézett, hogy lássa, ki
volt az. Az asszony félve, remegve - mert hisz tudta, hogy mi történt
vele - előlépett, leborult előtte, és őszintén bevallott mindent. Ő
megnyugtatta: „Leányom, hited meggyógyított. Menj békével, és maradj
egészséges!” Még beszélt, amikor a zsinagóga elöljárójának házából
jöttek és közölték: „Meghalt a lányod. Minek fárasztanád tovább a
Mestert?” A hír hallatára Jézus így bátorította a zsinagóga
elöljáróját: „Ne félj, csak higgy!” Péteren, Jakabon és Jánoson, Jakab
testvérén kívül senkinek nem engedte meg, hogy vele menjen. Amikor
odaértek az elöljáró házához, nagy sírást-rívást, sok siratót,
jajgatót találtak ott. Bement, s így szólt hozzájuk: „Mit lármáztok
itt, mit sírtok? A kislány nem halt meg, csak alszik.” Erre
kinevették. Ő azonban mindenkit kiküldött, maga mellé vette a gyermek
apját, anyját, s kísérőivel együtt bement abba a helyiségbe, ahol a
kislány feküdt. Megfogta a kislány kezét, s így szólt hozzá: „Talita
kum”, ami annyit jelent: „Kislány, parancsolom, kelj föl!” A kislány
fölkelt, és elkezdett járkálni. Tizenkét éves lehetett. A nagy
csodálkozástól azt se tudták, hová legyenek. De ő szigorúan meghagyta
nekik, hogy senki se tudjon a dologról, aztán még figyelmeztette őket,
hogy azonnal adjanak a kislánynak enni.
Mintha a sci-fi 2000 év előtti formáját látnánk magunk előtt! Erő
megy ki belőle. Az emberileg változtathatatlan megváltozik, újraéled,
"Maradj egészséges!" (Új fogalmazásban: legyen veled az erő!) Furcsa
egy világban élünk. Mindent közöl, csak éppen egy kicsit újrafogalmaz,
egy kicsit ködösít, egy kicsit egészen másként. Ilyen a valóság, vagy
a vágy hangja szól csupán a falanszteri űrben?
Milyen szimpla is lehetne a környezetünk! Kiszámítható:
a jók élnek és gyógyulnak, a rosszak pedig meghalnak, esetleg el is
pusztítják őket. Mi meg tudnánk tenni, ugye? A dolog aktuálisabb, mint
hinnénk! A soproni zsidóság elhurcolása 56. évfordulóján látjuk, hogy
a dolog ilyen módon nem működik. Jók és rosszak egyformán hullanak (ők
akkor több, mint másfélezren csak innen, a városból), bűnösen és
ártatlanul. Azóta is Isten elé járulnak a zsinagóga elöljárói, most
már a hívő világgal együtt. Bátorítják egymást és közösen félnek: Mit
szól az Úr, ha megszólítják? „Halálán van a lányom. Gyere el, tedd rá
kezedet, hogy meggyógyuljon és éljen!” Lesz-e új holocaust vagy csak
egyéni pusztulások milliárdjai? Mert Isten szuverén, s hogy ezt még
fokozza, dolgait az egyszerűekkel közli, majd az okosak dadognak róla
esetleg egy újság hasábjain, de nincs, aki megmagyarázná.
Az ilyen szintű létkülönbség túl van a megmagyarázhatón. Hallgatni
róla nem lehet, ahogyan nem lehet az Úr tetteiről sem, de ki kell
beszélnünk magunkból azt is, amit nem tett meg, amit látszólag
hagyott, amihez csak a zsoltárok és Jób szavai - nekünk,
keresztényeknek még Krisztus szavai a kereszten - méltók.
Az evangéliumban is az együttlét és elhagyatottság két szintjén
zajlik a történet: Isten szintjén, aki engedi a betegséget és szuverén
módon gyógyít, ha akar, halott voltunkból feltámaszt, ugyanakkor
emberi szinten, aki szenved, megalázzák, kétkedik és reménykedik,
földre sújtják, majd felemelkedik, fájdalmában sír, majd örömkönnyeket
hullajt.
Legyünk őszinték! Még az emberi lét sem magyarázható meg mindenre
kiterjedő módon. Nem lehet, hogy tényleg ezen a ponton kapcsolódik
leginkább az Istenhez az ember: ott, ahol a szó elhallgat?
Az evangélium zsidó története legyen alkalom a bocsánatkérésre
Istenhez, aki felkelti napját mindenkire, és akinek gondja van népére,
ránk is, akik valamilyen módon, de a bűnökön át pusztítjuk Istent is
és egymást is. Isten jóvá teheti, amit mi mulasztottunk. Isten -
miután bocsánatkérésünket meghallgatta - ma sem biztos, hogy többet
mond annál, mint amit hallottunk: "Ne félj, csak higgy!"
- DI -
|