Akkor elhagynak sokan, és mégis szeretsz, mert mást nem tehetsz
Az evangélium üzenete 2000.08.27.
Akkor elhagynak sokan, és mégis
szeretsz,
mert mást nem tehetsz
Az evangélium üzenete
2000.08.27.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Jn 6.61-70
Jézus tudta, hogy tanítványai méltatlankodtak miatta, azért így
szólt hozzájuk: „Botránkoztok rajta? Hátha majd azt látjátok, hogy az
Emberfia fölmegy oda, ahol azelőtt volt! A lélek az, ami éltet, a
test
nem használ semmit. Hozzátok intézett szavaim lélek és élet, de
vannak
közöttetek, akik nem hisznek.” Jézus ugyanis kezdettől fogva tudta,
kik nem hisznek, és ki fogja elárulni. Aztán így folytatta: „Azért
mondtam nektek, hogy senki sem jöhet hozzám, ha az Atya meg nem adja
neki.” Ettől kezdve tanítványai közül sokan visszahúzódtak, s többé
nem jártak vele. Jézus azért a tizenkettőhöz fordult: „Ti is el
akartok menni?” Simon Péter felelt neki: „Uram, kihez mennénk? Tiéd
az
örök életet adó tanítás. Mi hittünk és tudjuk, hogy te vagy az Isten
Szentje.” Jézus így válaszolt: „Nem tizenkettőtöket választottam ki?
De egyikőtök ördög.”.
Békés Gellérttől (és XXIII. János pápától is kezdve),
előttük és utánuk is sokan megfogalmazták azt, hogy bármennyire is
megvan a varázsa egy antik szövegnek, bármennyire is tudom, hogy ha
ezen a nyelven szólal meg valami, akkor az bibliai fordítás, szent
szöveg várható, mindig a kor nyelvére kell lefordítani az
evangéliumi
részletet! Különösen az ilyen "meredek" szövegeket, mint a mai
evangélium is, hiszen átgondolva Isten létének emberi fogalmait egyre
kevésbé értünk sok mindent: csak a lélek használ (erős), a test nem
(gyenge). A cselekvés lelkületének fontossága "üt át" a test
cselekvésén, mint itatóson a tinta, hogy megmutassa, ott van-e Isten
örökre megjelölő "festéke", a szeretet. Ahogyan a tizenkettőből egy
nyíltan elárulta, úgy ennek arányában, sőt ennél nagyobb mértékben
változnak az arányok a test, a világ változásakor.
Csodákra, megtérésekre, tömeges szemlélet-fordulásra várunk
nemcsak a templomok, de minden szellemi, lelki történés környékén, és
távolodást, visszahúzódást, többé nem Vele járást tapasztalunk. Nem
hisznek szociológiának, statisztikának, prognosztikának, de
ugyanakkor
a csodás változásokat (keleti tömb bomlása) nem követi
szemléletváltozás. Bizonyító erejű mondatok kétezer év távlatából,
hogy mindig és mindent újra kell kezdeni, mert az ember-létra, a
szellemi Bábel-torony azért nem fog soha táp-vezetékként az égig
érni, mert nem egymás vállára lépkedtünk eddig sem, most pedig valaki
minden alsó ember-létrafokot "megfúr". Nevezhetjük kísértésnek.
Az üzenet süket fülekre talál, távolodó emberek után kiált, és
olyan külön létráról papol, mely ugyanolyan rogyadozó, ugyanolyan
gyenge, sőt egyes helyein még gyengébb, külön építi a maga kis
"maszek" tornyát-létráját.
Mit csinál Isten, amikor ezt látja a világban? Mit tesz, amikor
egy szó nélkül kifordul valaki az üzenet helyéről és más földrajzi
helyre távozik?
Hitünk szerint ilyenkor is szereti, utána megy - gúny lenne, ha
azt mondanám, hogy a százból a kilencvenkilenc báránynak? -, majd
miután lélekben kötődött, kezdi ácsolt, durva gerendából a keresztet
a
vállára rakni?
Tessék összeszedni a tizenegyet, akinek tanúsága érvényes maradt!
Ha lehet, ne a fején levő valamit, a vállán viselt arany-hímzést
tessék nézni, hanem valami egészen mást: a görnyedt tartást, mellyel
a
teher alatt jár, s az irányt, amerre halad, a Mester lépteit, melyek
nyomán a Golgotára jut.
- DI -
|