CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Lélektől lélekig

1999. szeptember 29., szerda 00:00


A megkerülhetetlen kereszt, a megkerülhetetlen szeretet

Az evangélium világa 1999.10.03.

A megkerülhetetlen kereszt, a megkerülhetetlen szeretet
Az evangélium világa 1999.10.03.


Mt 21.33-43 „Halljatok egy másik példabeszédet. Volt egy gazda, aki szőlőt telepített. Bekerítette sövénnyel, belül pedig sajtót ásott és őrtornyot épített. Aztán bérbe adta a szőlőt műveseknek, és elment idegenbe. Amikor eljött a szüret ideje, elküldte szolgáit a szőlőművesekhez, hogy szedjék be a termést. Ám a szőlőművesek nekiestek a szolgáknak. Az egyiket megverték, a másikat megölték, a harmadikat megkövezték. Erre más szolgákat küldött, többet, mint először, de ezekkel is úgy bántak. Végül a fiát küldte el hozzájuk, mert azt gondolta: A fiamat csak megbecsülik. De amikor a szőlőművesek meglátták a fiút, így biztatták egymást: Itt az örökös! Gyertek, öljük meg, és mienk lesz öröksége. Nekiestek, kidobták a szőlőből és megölték. Amikor majd megjön a szőlő ura, vajon mit tesz a szőlőművesekkel?” „A gonoszokat a gonoszok sorsára juttatja, szőlejét pedig más bérlőknek adja ki bérbe, akik idejében beszolgáltatják a termést.” Erre Jézus azt kérdezte: „Sose olvastátok az Írásban: A kő, amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr tette azzá, s ez csodálatos a szemünkben. Ezért mondom nektek, hogy elveszik tőletek az Isten országát, s olyan nép kapja meg, amely megtermi gyümölcsét.

Az október 3-i evangéliumi részlet Mt 21,33-43, ahol Jézus a gyilkossá váló szőlőművesekről szól. Éppen az üdvtörténet rövid felvázolásával bizonytalanítja el az őt vallató írástudókat és véneket. A Jézust körülállók között nem lehet kétséges, hogy a történetben kik a szőlőt művelők, ki a Gazda és ki a Fia, akit a szőlőművesek megölnek. (Jézus már beszélt másoknak is előre tudott sorsáról.) Különös "fajsúlyú" ez az örömhír részlet: az Egyház a húsvéti vigilia mindent összefoglaló éjszakáján idézi, énekelve.

A történet ellene mond a világ szokásrendjének. Azoknak is, akik azt gondolják, hogy birtokon belül kerülni csak bűnnel, annak is egészen súlyos ( a birtok nagyságához igazodó ) formájával lehet. Akiknek az ilyen birtok a létük, azoknak a világ és valóság is az élettel együtt ér véget.
Miért? Nem bérelt helyek vannak? Kit választ Isten a "méltatlanok", a bűnösök helyett? Ki nyeri el a "birtokot", a létezés teljességét?
"Költői" kérdések, amire a körülállók már tudhatnák, legalább részletében a választ: a Gazda mégis a gyilkosoknak ad lehetőséget, őket választja, ha beismerik bűnüket és elfogadják a Fiú önkéntes áldozatát. Akik gyümölcsöt teremnek, a bűnbánat és a szeretet gyümölcseit. Nem emberi következtetés ez. A Gazda határozott így, mert a Gazda másképpen gondolkodik, a Gazda így szeret.
Hasonlít az eset a futóhoz, aki maratoni versenyre nevez, majd a pisztoly eldördülte után szorgalmasan rója, immár egyedül, a köröket a stadionban. Gyanússá válik a dolog előbb-utóbb, ezért megkérdez egy rendezőt, hogy hova lettek a többiek?
-Uram, hát ön nem vette észre, hogy a verseny már rég nem itt, hanem kinn, az úton zajlik?- válaszolja a kérdezett.


- DI -