A megkerülhetetlen kereszt, a megkerülhetetlen szeretet
Az evangélium világa 1999.10.03.
A megkerülhetetlen kereszt, a
megkerülhetetlen szeretet
Az evangélium világa
1999.10.03.
Mt 21.33-43
„Halljatok egy másik példabeszédet. Volt egy gazda, aki szőlőt
telepített. Bekerítette sövénnyel, belül pedig sajtót ásott és
őrtornyot épített. Aztán bérbe adta a szőlőt műveseknek, és elment
idegenbe. Amikor eljött a szüret ideje, elküldte szolgáit a
szőlőművesekhez, hogy szedjék be a termést. Ám a szőlőművesek
nekiestek a szolgáknak. Az egyiket megverték, a másikat megölték, a
harmadikat megkövezték. Erre más szolgákat küldött, többet, mint
először, de ezekkel is úgy bántak. Végül a fiát küldte el hozzájuk,
mert azt gondolta: A fiamat csak megbecsülik. De amikor a szőlőművesek
meglátták a fiút, így biztatták egymást: Itt az örökös! Gyertek, öljük
meg, és mienk lesz öröksége. Nekiestek, kidobták a szőlőből és
megölték. Amikor majd megjön a szőlő ura, vajon mit tesz a
szőlőművesekkel?” „A gonoszokat a gonoszok sorsára juttatja, szőlejét
pedig más bérlőknek adja ki bérbe, akik idejében beszolgáltatják a
termést.” Erre Jézus azt kérdezte: „Sose olvastátok az Írásban: A kő,
amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr tette azzá, s ez
csodálatos a szemünkben. Ezért mondom nektek, hogy elveszik tőletek az
Isten országát, s olyan nép kapja meg, amely megtermi gyümölcsét.
Az október 3-i evangéliumi részlet Mt 21,33-43, ahol Jézus a
gyilkossá váló szőlőművesekről szól. Éppen az üdvtörténet
rövid felvázolásával bizonytalanítja el az őt vallató írástudókat és
véneket. A Jézust körülállók között nem lehet kétséges, hogy a
történetben kik a szőlőt művelők, ki a Gazda és ki a Fia, akit a
szőlőművesek megölnek. (Jézus már beszélt másoknak is előre tudott
sorsáról.) Különös "fajsúlyú" ez az örömhír részlet: az Egyház a
húsvéti vigilia mindent összefoglaló éjszakáján idézi, énekelve.
A történet ellene mond a világ szokásrendjének. Azoknak is, akik
azt gondolják, hogy birtokon belül kerülni csak bűnnel, annak is
egészen súlyos ( a birtok nagyságához igazodó ) formájával lehet.
Akiknek az ilyen birtok a létük, azoknak a világ és valóság is az
élettel együtt ér véget.
Miért? Nem bérelt helyek vannak? Kit választ Isten a
"méltatlanok", a bűnösök helyett? Ki nyeri el a "birtokot", a létezés
teljességét?
"Költői" kérdések, amire a körülállók már tudhatnák, legalább
részletében a választ: a Gazda mégis a gyilkosoknak ad lehetőséget,
őket választja, ha beismerik bűnüket és elfogadják a Fiú önkéntes
áldozatát. Akik gyümölcsöt teremnek, a bűnbánat és a szeretet
gyümölcseit. Nem emberi következtetés ez. A Gazda határozott így, mert
a Gazda másképpen gondolkodik, a Gazda így szeret.
Hasonlít az eset a futóhoz, aki maratoni versenyre nevez, majd a
pisztoly eldördülte után szorgalmasan rója, immár egyedül, a
köröket a stadionban. Gyanússá válik a dolog előbb-utóbb, ezért
megkérdez egy rendezőt, hogy hova lettek a többiek?
-Uram, hát ön nem vette észre, hogy a verseny már rég nem itt,
hanem kinn, az úton zajlik?- válaszolja a kérdezett.
- DI -
|