Családokra - egy családra - gondolunk mindnyájan
Az evangélium világa 1999.12.26.
Családokra - egy családra - gondolunk
mindnyájan
Az evangélium világa
1999.12.26.
Grafika: D. Hoffer E.
Lk 2.22-40
Amikor elteltek a tisztulásnak a Mózes törvényében megszabott napjai,
felvitték Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, ahogy az Úr
törvényében elő volt írva: az anyaméhet megnyitó minden elsőszülött
fiú az Úr szentjének hívatik, s az áldozatot is be akarták mutatni,
ahogy az Úr törvénye előírta: egy pár gerlicét vagy két galambfiókát.
Íme, volt Jeruzsálemben egy Simeon nevű igaz és istenfélő ember. Várta
Izrael vigaszát, és a Szentlélek volt rajta. Kinyilatkoztatást kapott
a Szentlélektől, hogy addig nem hal meg, amíg meg nem látja az Úr
Fölkentjét. A Lélek indítására a templomba ment. Amikor a szülők a
gyermek Jézust bevitték, hogy a törvény előírásának eleget tegyenek,
karjába vette és áldotta az Istent ezekkel a szavakkal: „Most bocsásd
el, Uram, szolgádat, szavaid szerint békében, mert látta szemem
üdvösségedet, melyet minden nép színe előtt készítettél, világosságul
a pogányok megvilágosítására, és dicsőségül népednek, Izraelnek.” Apja
és anyja csodálkoztak azon, amit fiukról mondott. Simeon megáldotta
őket, és így szólt anyjához, Máriához: „Íme, ő sokak romlására és
sokak feltámadására lesz Izraelben, jel lesz, amelynek ellene mondanak
- a te lelkedet is tőr járja át -, hogy kiderüljenek sok szív titkos
gondolatai.” Volt egy Áser törzséből való, Anna nevű prófétaasszony,
Fánuel leánya, aki már igen öreg volt. Hét évig élt férjével lánysága
után, aztán özvegyen maradt. Már nyolcvannégy esztendős volt. Nem
hagyta el a templomot soha, éjjel-nappal böjtben és imádságban
szolgált. Ebben az órában is odajött, dicsőítette az Istent, és
beszélt róla mindenkinek, aki csak várta Jeruzsálem megváltását.
Miután így eleget tettek az Úr törvényének, lementek galileai
városukba, Názáretbe. A gyermek pedig nőtt és erősödött, bölcsesség
töltötte be, és az Isten kegyelme volt rajta.
A "Nunc
dimittis", az "agg Símeon éneke", a "Most bocsásd el", ki hogyan
ismeri, bekerült a legszebb imádságok napi csokrába, a zsolozsma
naponta ismétlődő, állandó részébe.
Megjelenik egy család a színen, és a környezet valamit mond róluk.
Mai helyzet, a helyzetnek megfelelő változatos lehetőségekkel: csaknem
mindig a gyermeken keresztül itélik meg a családot (jólnevelt-e, tud-e
köszönni, nem rúgja-e sípcsonton az unszimpatikus nagynénit).
Jeruzsálemben minden másképpen zajlik: elmarad a jól ismert
összehasonlítgatás a szülőkkel, a gyerek-csipkedés. Valamiképpen
kikerül a csecsemő a családi közvetlen körből, hogy a szülőknek is
ismeretlen dimenziók jelenjenek meg a gyermekről szóló beszédekben.
Szent család vasárnapján arról a gyermekről beszélünk, akit
Megváltónak nevezünk, aki valamilyen módon visszahat minden szülőre.
Erőszakos halálában megegyezik a későbbi vértanúkkal, az elsővel,
Istvánnal is, akinek ünnepe ugyancsak erre a napra esik.
A gyermeket és a családot emberek veszik körül: hol Símeonok, hol
bamba tömeg, hol keresztre feszítők, hol Saulusok (ismét az első
vértanú történetére utalok), akik később a megszentelt családok
nyomdokain a folytatói lesznek egy eseménysornak. A család környezet
és minta. Nem egyedüli meghatározó, de sok mindennek az alapja. Erről
a családról is szól a
Magyar Püspöki Kar új körlevele is.
Látva a szülőtlen - magára maradt - nemzedéket azon imádkozunk,
hogy a társadalom alapját a családok: nem is akármilyenek, a
megszentelt családok alkossák, melyekben a szövetség egymás
megszentelésére szól, túl minden, sokszor érthetetlen, világunkban
velük történő eseményeken.
- DI -
|