"A fazekak között is ott jár az Isten"
Tegyük már nyugodtan oda a sajátunkat a többi mellé!
"A fazekak között is ott jár az
Isten"
Tegyük már nyugodtan oda a sajátunkat a többi
mellé!
- Három ember - mondta valaki - "közös útra" lépett: II.
János Pál, a Dalai Láma és Billy Graham.
A pluralizmus, mely világunk szellemi útelágazása, a filozófiai
rendszerek mindent behálózó érgomolyagjainak alaktanilag legjellemzőbb
formája egy dologban közös: csak azok léteznek, melyeket a kortárs
tudomány képalkotó eljárásaihoz hasonló "kontrasztanyagos" vizsgálat a
személyes találkozás, a személyes hit tartalmával tud láthatóvá tenni.
Ehhez nem kell Amerikából Indiába menni és megnézni a haldoklók
házait, nem kell elmenni a börtönökbe zárt kínai püspökökhöz interjú
készítése céljából! Vannak igazságok és vannak hazugságok.
Egyetlen dolgot
kell csinálni: kitárni a kaput mindkét irányban - az emberek
irányában, akik mind ugyanarra várnak valamilyen vallás formájában,
hadd kapjanak lehetőséget! A dolog azonban nem ilyen egyszerű! Az ajtó
ugyanis a másik irányban egy nehezen belátható útra nyílik: a
személyes találkozás útjára. E nélkül a személyes találkozás nélkül,
mely a dimenziók új irányát nyitja meg, valaki csak a szomszédaszonyt,
csak az embert - legyen az bármely ruhában - látja meg. A ma
hitelesnek tűnő emberek ráléptek a személyes találkozás útjára,
(hitelezés szükséges) ezért is annyira "egyformák". A szóban szinte
kifejezhetetlen történés teljes kifejtéséhez elég egy "lábmosás", a
szomszéd emberszámba vevése, a segítő kéznyújtás, a TV nyilvánossága.
Aki a másik rosszaságában és a történeti események kritizálhatóságában
szeretné megtalálni a saját igazát, az saját magában takargat valamit.
Valamit nem szeretne nyilvánvalóvá tenni abban a titkot nem tűrő
találkozásban.
Az a fajta szellemi örökség, mely az ún. népegyházban még
fellelhető volt, már rég a múlté. El lehet felejteni, még ha át is
éltük. A vessző máshonnan, a tőből hoz új hajtásokat. Sajnos,
emberileg nem valószínű, hogy tömegekbe csap át a felismerés, lesznek
bőven álpásztorok és lesznek mindig követőik is.
Hogyan beszélhet az befolyásolásról, megfélemlítésről, aki a
szomszédasszonyának rémtörténeteket mesél, hogy attól féljen, amit még
az általa nagynak tartott 3 ember is átélt: a személyes találkozástól.
"Pistike, nehogy félj a sárkánytól, de ha el nem alszol, azonnal
átküldöm a szomszéd szobából!"
A hírek mögött minden amerikai manipulációt sejt, hiszen többnyire
igazuk is van.Hogy mennyire manipulálhatók, az utolsó, a szerbekkel
"vívott" harcban jól kimutatható. Hogyan lehetett 90%-ban más
véleményű két hónapon belül az, aki ennyi idő alatt - nem
meggyőződésből, hanem puszta félelemből - a másik oldalra állt? Aki
ezek után a Biblia Pauperum szükségtelenségét állítja, azon már
elmeorvos alig segít. De a hírek mögött nemcsak azok ellenkezői,
nemcsak spekulációk, hanem titkok is vannak, melyekkel emberek
találkoztak. Nem bűvészettel, nem varázslással, csupán jósággal. "A
hit szilárd bizalom abban, amit remélünk, meggyőződés arról, amit nem
látunk." Ők, a példaképnek tekintett három (és még hányan vannak, csak
őket - más okból, mint én az intelligencia győzelmének hirdetőjét -
bolondnak nézik) bíztak és meggyőződtek: ők már tudják. Talán nem is
írni kellene erről, hanem odaállni a saját életünkkel a másik három
mellé.
Vagy ez az, ami nem megy olyan simán? Ez a hangtalan élet az, ami
annyira zavar? Hátha mégis, tudatunktól függetlenül, létezik a
találkozás, amiben mi tényleg mások vagyunk, de Ő ugyanaz? Most még
csak sakk, rosálás, aztán matt.
szöveg - DI -
|