CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Lélektől lélekig

1998. augusztus 09., vasárnap 00:00


"hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek.."

Oktatni az oktathatatlant?II.rész: Egy kis történelem

"hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek.."
Oktatni az oktathatatlant ? És mégis..
II.rész: Egy kis történelem


Az előző részben a katekézis alapfogalmait tisztáztuk: Link az első részhez.

-A tény, hogy napvilágot látott a római katekézis, már jelzi azt, hogy van egy változó része és egy állandó része a katekézisnek.
-A katekézisnek a tárgya, az anyaga, amit tanítunk, az Jézus Krisztus parancsa alapján, ahogy mondta: "Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére,és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek:" (Mt 28.19-20). Jézus nem könyvet adott apostolainak kezébe, hanem, akiket éveken át tanított, akik előtt csodákat tett, akik tanui voltak szenvedésének és feltámadásának, őket bízta meg, hogy Róla tanítsanak. Ezt az apostoli tanítást igen hamar írásba foglalták, ezért készültek az evangéliumok, az apostoli levelek és más, az Újszövetségi Szentírásban található iratok. Ezek az apostoli igehirdetésnek, katekézisnek az eszközei a segédeszközei voltak.


-Milyen segédeszközöket használt az apostolok utáni kor?
-Az elmúlt 2000 évben ez az Újszövetségi Szentírás mindig a katekézis kiindulási alapja, segédeszköze volt. A könyvnyomtatás felfedezése tette lehetővé azt, hogy már a tanuló számára is készüljenek különböző könyvek, írások. Természetesen előzőleg is voltak kéziratos művek, amelyeket az egyházatyáktól kezdve a teológusok, más szerzők írtak, különböző céllal. Katekézis célzattal is nagyon sok minden készült már az első századokban is. Gondoljunk a "Tizenkét apostol tanításá"-ra (Didakhé), egészen a legutóbbi "Katolikus Egyház Katekizmusá"-ig. Jelentős állomások a katekézis során a zsinatok tanítása, amelyek a felmerülő kérdésekben a tévedések ellen, mindig pontosabban fogalmazták meg a hit tartalmát.
A hitünk lényegében nem változik. Mi változunk, az életkörülményeink. Az Egyház Tanítóhivatalának feladata, hogy ezekben a változó életkörülményekben mindig hűségesen hirdesse az igaz hitet, Jézus tanítását.


-Akik felügyelik a tanítás helyességét és ahol a Ratzinger név mintha most szimpatikusabb lenne, mint másoké évszázadokkal korábban,
-Amikor tanításbeli fejlődésről, dogmafejlődésről beszélünk, akkor mindig erről van szó, hogy mi, emberek próbálunk egyre jobban eljutni a megismert Kinyilatkoztatás ismeretére. A Tridenti zsinat után született meg az a katekizmus, aminek az volt az elnevezése: "Katekizmus a plébánosok részére". Ez egy nagyon bőséges tartalmú irat volt, amelyben elsősorban a plébánosok, a lelkipásztorok kaptak tájékoztatást a hit kérdéseiről, hogy mit és hogyan tanítsanak? Természetesen azelőtt is voltak források. Gondoljunk arra, hogy Szent Tamás vagy más teológusok nagyon bőséges anyagot adtak írásban, teológiai és más műveket, amelyekhez hozzá lehetett férni, de könyvnyomtatás nem lévén, nem volt egyszerű dolog!
A könyvnyomtatással egycsapásra lehetővé vált, hogy tömegek kezébe kerüljenek ilyen írások. Tulajdonképpen a Szentírás után a legelterjedtebb iratok a katekizmusok voltak, ez vonatkozik úgy a katolikus, mint a nem katolikus oldalra (Luther katekizmusa eléggé ismert.)
-Mikor különültek el a köznapi hitoktatástól a teológiai tantárgyak?
-A későbbiek során kezdenek elkülönülni a teológiai könyvek, amelyekkel a papokat képzik a hittankönyvektől, melyeket a lelkipásztorok használnak a hívek oktatásában.


A plébánosok számára készült katekizmus után a különböző korú fiatalok számára írt katekizmusok. Legismertebbek ezek közül Canisius Szent Péter három fokozatú katekizmusa, (kis-,közép és nagy katekizmus). A történelem során egyre újabb és újabb katekizmusok születtek. Magyar nyelvre is fordítottak le katekizmusokat. Az újabb korban a múlt században történt olyan katekizmus megfogalmazás, amely közel egy évszázadon keresztül a magyar hitoktatásnak egyik alapja volt.
A katekizmusok mellett a következő hittankönyv a különböző korú gyermekek számára megfogalmazott bibliák voltak, Kisebb-nagyobb gyermekek számára a Bibliából válogatások illetve átírások, hogy a picik, a magyarázatra szoruló gyermekek a szöveget eleve könnyebben megértsék. Ezért hiteles magyarázatként átírt bibliai szövegeket tanítottak a gyerekeknek, hogy így ismerjék meg a Szentírást. Aztán később terjedtek azok a hittankönyvek, melyek egy kicsit a teológiai tantárgyaknak a változatai voltak: Szertartástan, Egyháztörténelem, Dogmatika, Erkölcstan,, Alapvető hittan és más, ilyen hittankönyvek.
Az 1945-ös világháborúig voltak különböző hittankönyvek. A háború után, 1948-ban jelent meg utoljára Katolikus Tanterv, amely hittan-tantervet is tartalmazott.

Folytatjuk
(Kép és szöveg) -DI-