CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

1999. november 06., szombat 00:00


Kirepül-e a pillangó?

Feladatok közé zárva

Kirepül-e a pillangó?
Feladatok közé zárva


Először kissé kedélyesen, viccelődve, aztán már lassan szarkazmusba átcsapó iróniával hallgattam a rendelőben megjelenő szülőket, akik féltik gyermeküket betegszabadságra engedni, "mert a gyerek lemarad".
A típusos érvelésre jön a szabvány kérdés részemről: "Ugyan miről marad le, amikor már rég túlhajtották az egyszeregyen, amivel a boltban a visszajáró pénzt ki tudná számolni, amikor lezseren átlépett a betük titkán, hogy egyetemista korában azért ne lehessen szakember,( nem diplomás, az lesz neki) mert egyszerűen nem érti, amit olvas." Ugyan miről marad le, kedves anyuka, kedves szülő, ha már ön is elhiszi azt, amit annyit sulykolnak reklám-módszerekkel?
A mai napon családunkba is belépett a feladat-szemlélet. Óvodás unokám fiaim egyik kedvenc könyvét, az Ablak-Zsiráf-ot vette a kezébe és elmélyülten tanulmányozni kezdte. Magam kényelmesen hátradőltem a széken a testileg kinyuvasztó kutyasétáltatás után és arra gondoltam, hogy némi szépirodalmi tevékenységem anyagát ki kéne nyomtatni.
És ekkor jött a bomba: unokám megszólal egy ártalmatlan kép tanulmányozása közben:
-Papa! Már tudom, hogy mi a feledat! Itt több a víz, itt meg sok a kék! Itt meg a legmérgesebb állatot kell megkeresni. Megtaláltam! (éppen a szarvasbogár volt terítéken a mini-lexikon lapjain.)


A képet - szerencsére - unokám, Dorottya rajzolta

Lermerevedtem testileg-lelkileg. Hogyan magyarázzam meg szegény gyereknek, aki nem tud már most mást elképzelni, mint azt, hogy egy könyvben csak feladatok lehetnek, hogy ez más, ez az általános. Nem azért veszi a kezébe a könyvet, mert abból tanul - nem feladatokat old meg, hanem mondjuk játszva tanul, a szépséget habzsolva művelődik. Esetleg a szépség benne az, ami miatt érdemes kézbe venni!
Van egyáltalán szépségtan-óra? (Itt nem a smink-és körömlakk felhelyezés tanulmányozására gondolok!)
Feladatok közé zárva élünk. A mai világ nem kedvez a tartalomnak, az esztétikának, de nem pártfogolja az etika nem feladatorientált passzusait sem.
A bevezető mondatokból - és sajnos, a hétköznapok gyakorlatából - egyértelmű, hogy az "aki sokat markol, keveset fog" mondás igazsága már mélyebben beleette magát életünkbe, semmint azt tagadni lehetne. A feladatok pedig sokasodnak.
Ki lesz az , aki azt fogalmazza meg majd utódainknak, hogy az életnek és az azzal járó dolgoknak szépségei is lehetnek, meg lehet állni, hogy azokat megcsodáljuk? Ki fogja a világ ellenében elmondani úgy, hogy el is higgyék: megvan az ideje az egészségnek és a betegségnek, a feladatmegoldásnak és a látszólag passzív életmódnak, megvan az ideje az érdemgyűjtésnek és megvan az ideje az élet-leltároknak?
És ki az a felelőtlen, aki mindezzel szemben saját élete csődjét meri hozományul kínálni az én utódaimnak?!

- DI -