CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. február 20., vasárnap 00:00


Horváth Endre fotográfus kiállítása a Várkerület Galériában

Velencei Karnevál II.

Horváth Endre fotográfus kiállítása a Várkerület Galériában
Velencei Karnevál II.

Zenei aláfestéssel

Bősze Balázs, a Soproni Kulturális Egyesület elnöke nyitotta meg Horváth Endre fotográfus kiállítását február 20-án d.e. 11-kor a Várkerület Galériában. A kiállítás március 10-ig tekinthető meg.

A Velencei Karnevál az olasz carne-vale (hús, Isten veled!) szóösszetétel képes kifejezője, a farsang (fasen, faseln) ma elválaszthatatlannak tűnő velejárója. Pedig 1797-től, Napóleon bevonulásától a John Evelyn által "vétkes őrültségnek" nevezett, a zene, a tánc, a színházak, a mutatványosok és a szerencsejátékosok vigalma 1979-ig szünetelt, csak akkor újították fel a szokást - erősen szelídített változatban -, és lett ismét Velence egyik fő attrakciójává. A Casanova nevéhez, a városnak a kereskedelem vezérelte erkölcséhez, a maga tizenegyezer prostituáltjához méretezett utolsó tíz farsangi nap tobzódásában mindent felülmúlt. A "frisson", a meglepetés és a botrány adta a velencei élet savát-borsát. Ez az állapot volt sokszor a témája a melankólikus romantikusoknak, bár Lord Byron óta, a XVI.sz.-tól hanyatló, erősen dekadens birodalomnak csak színes és vonzó emlékműve a mai ünnep-sorozat. Embertömegeket mozgat meg immár 300 éve, és szelídített változata is kedves témája a világ fotósainak.


Hozzátartozik a világ kultúrájához, szín- és formakultúrája a maszkkészítés íratlan iskolája. A ma embere - tetszik-nem tetszik -, többnyire csak úgy ismerheti meg a maszkok valódi mondanivalóját, ha utánaolvas, forrást kutat. Akkor tudhatja meg például, hogy már a neve is az ördögire (maschera) utal. Ellenkező esetben, ritka kivételtől eltekintve, csak felszínes ismereteket mondhat magáénak. Vannak számosan, akiknek ez az ismereti mélység tökéletesen megfelel, másban sem törekednek a megismerés gátjainak lerombolására, a bezárt ismeret Bastille-jának lerombolására. Természetesen, ritka kontextusban, a rokon művészetek számos további részismeretet közölhetnek.


Horváth Endre kiállított képeinek nagy részét dokumentalista célzattal készített fotóknak nevezném: jól és eredeti környezetben örökítik meg a forgatag szereplőit, valamennyire beállítva a maszkok alakjait. A beállítással együtt persze a fotó elveszíti a mozdulat ismeretközlő lehetőségét és természetességét, ez azonban a formai-esztétikai szépség élvezetét nem rontja, a beállítás fény- és árnyékhatásai a plasztikusságot növelve a valóságérzet bizonyos komponenseit erősítik. Nehezebben megítélhető azon fotók értéke, melyek ezt a mozgást, mozgalmasságot mesterséges eszközökkel próbálják meg visszaállítani.
A téma adta szépség és esetlegesség, hogy a dokumentarista fotó történetiséget is hordoz, magában hordja a lehetőséget, hogy a színhelyes (vagy "kodakosított"?), kontrasztos és jól beállított kép, a megfelelő kivágásban valamennyire önálló, nyilván a történeti körülményektől nem független, sajátosan önálló életet éljen. Ehhez a fotósnak vállalnia kell a dokumentarista szerepét. Ennek köszönhetően élvezhetik Sopron polgárai a mediterráneum közelségét, lehetnek "szem-tanúi" a velencei forgatag egy-egy kiemelt pillanatának, szoborszerűségében időt vesztett figurájának a kiálítás számos képén. A maszkok éppen sajátságos formájukban és a szokás és elfogadás kölcsönözte tulajdonságaikban is önálló hordozói bizonyos jellemvonásoknak, adott társadalmi helyzeteknek.


Horváth Endre képeinek megtekintése a farsangvég jó és tartalmas programjaként ajánlható a város családjainak, akiknek a farsang gondolatából eddig csak az "óvodai bulik", iskolai bálok, a Valentin-nap tőlünk idegen felhajtásai jutottak, no és az igazi városi (carne-vale), a "böjtös" költségvetés.


-DI-