Rovat: KultúrVáros
1999. augusztus 08., vasárnap 00:00
"ANGYALI KORONA SZENT CSILLAG" A Magyar Szent Korona - Kiállítás a Pannónia Med Hotelban
"ANGYALI KORONA SZENT CSILLAG"
Augusztust írunk. Ünnepre készül a nemzet. Az igazi ünnep attól ünnep, hogy belülről fakad, akárcsak a hit. Az
ünneplést ugyan külsőségekben bárkire rá lehet kényszeríteni, de ha az
ünnep lényege és értelme nem találkozik az egyén szellemi-lelki
igényével, akkor az igazán nem válik ünneppé, legfeljebb
ünnepéllyé. Ebben hasonlít az ünnep a hitre.
A Szent Korona történetével kapcsolatosan - a köztudatban régóta élő számos elv és sokszor egymásnak ellentmondó feltételezés mellett - Pap Gábor történész-kutató és csapata arra a megállapításra jutott, hogy az 1000 évvel ezelőtti világszemléletnek megfelelően, amely szerint ég, föld és ember szervesen együtt létezik, a koronára programszerűen került a hármas szellemi-lelki-fizikai világ. Ilyen értelemben elgondolkodtató az ősi sámánkoronával való szerkezeti azonosság: kereszt-agancs, amely antenna szerepet tölt be, amelyen az isteni erő a Krisztus testén keresztül jön át és táplálja az emberi értelmet. A Magyar Szent Korona programját az ábrázolt üdvtörténeti program adja meg, amely az Újszövetség, a szeretet, a megbocsájtás programja. Ezt egy összefüggő rendszer alapján lehet értelmezni. Rajnai szerint, ha nem is teljesen a mai formájában, de a Szent Korona görög és latin része mindig egy darab volt, hiszen a programja ezt sugallja. Az Árpád-házi királyok történetének ismeretében a koronázási szertartás kötöttsége és kultikus-történeti jellemzői az ősi magyar hitvilágra utalnak, amelyet nemcsak azért kell felvállalnunk, mert történelmünk, ős-nemzettudatalattink része, hanem azért is, mert a "pogányság" alatt nem a mai pejoratív értelemben vett kegyetlen én-központú hitetlen tömeg értendő. Ők voltak azok az őseink, akik, a kereszténységtől nem csak az együttélés dramaturgiai szabályait vették át, hanem a korabeli feljegyzések szerint az akkori Európa művelt és magas kultúrát képviselő népe voltak. Rajnai szerint a koppányság-pogányság hamis és torzított képét újra kellene gondolni és átrajzolni a maga igazi jelentősége szerint. Szerinte annak is jelzésértéke van, hogy két térítő királyunk - Szent István és Szent László - közül az utóbbi éppen Somogyváron temettette el magát, ott ahol Koppány nyugszik. István király döntése, amely során az avar minőségű vallás helyett a római központúságot választotta a lehető legbölcsebb döntés volt, amellyel a magyarság jövőjét megalapozta a Kárpát-medencében. Hosszú évek folyamán elvi-szakmai viták kísérik a Korona keletkezésének történetét. Ehhez művészettörténészek, mesterek, mérnökök, történészek szólnak hozzá. Képlékeny a kor megítélése, mert kevés a hiteles feljegyzés, ami rendelkezésre áll, azt sokszor a kutatók a maguk érdeke szerint igyekeznek összerakni
A mostani kiállításnak üzenet értéke nem kevés: a Szent Koronát, mint beavatókoronát az viselhette, aki a legkiválóbbnak számított, akinek közös és kölcsönös felelősséggel a koronázás során az egész nemzet sorsát viselnie kellett. A feladatra alkalmatlan belehalt a koronaviselésbe. Tudjuk-e értékeinket, hagyományainkat, kultúránkat - magunkat - vállalni, "viselni"? A saját értékeink ismerete, vállalása tesz ahhoz méltóvá, hogy más is tisztelje azokat. Saját magunk önbecsülése tesz képessé mások tiszteletére és nyitottá a párbeszédre. A Szent Korona, amellyel István király megkoronáztatott egyúttal a Kárpát-medence minden magyarja számára az egyetemes magyar értékek hordozója. Az " ANGYALI KORONA SZENT CSILLAG" A MAGYAR SZENT KORONA fotó- és dokumentum kiállítás egy momentuma az ünnepre való méltó készülődésnek. Augusztus van. Ünnepre készül a nemzet. Készül-e a nemzet az ünnepre? Szöveg: Tóth Éva
|